הסנאטורית קמלה האריס, שהוכרזה אמש (יום ג') כמועמדת של ג'ו ביידן לתפקיד סגנית נשיא ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית, נחשבת לידידה של ישראל, ובמהלך שנותיה בוושינגטון הרבתה להדגיש את הצורך לשמר את התמיכה האמריקנית הדו-מפלגתית בה. היא יצאה להגנת ישראל לא אחת, וכמו ביידן הביעה התנגדות להתניית הסיוע לישראל בשינוי מדיניותה בשטחים, רעיון שהעלו כמה מועמדים אחרים בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות.

4 צפייה בגלריה
נתניהו והאריס בפגישה ב-2017
נתניהו והאריס בפגישה ב-2017
עם נתניהו בישראל ב-2017. ערכים משותפים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
האריס בת ה-55 היא סנאטורית מטעם מדינת קליפורניה, ואם היא וביידן ינצחו ב-3 בנובמבר את הנשיא דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס, היא תהיה האישה הראשונה שתכהן כסגנית נשיא ארה"ב, וגם האדם השחור הראשון לעשות זאת. סגן הנשיא הוא התפקיד השני בחשיבותו בפוליטיקה האמריקנית, והמחזיק בו הוא זה שמחליף את הנשיא האמריקני במקרה שבו נבצר מהנשיא להשלים את כהונתו – בגלל מוות, מחלה, הדחה או התפטרות.
אם ינצח בבחירות ייכנס ביידן לתפקיד הנשיא כשהוא בן 78, האדם המבוגר ביותר שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב, ומפאת גילו המתקדם מייחסים לזהות הסגנית שלו חשיבות גדולה מהרגיל: היות שהסיכוי שתצטרך להחליף את הנשיא עד לסוף כהונתו ב-2024 נראה גבוה מבעבר, יש חשיבות יתרה לעמדותיה הפוליטיות והמדיניות של האריס.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קמאלה האריס מועמדת לתפקיד סגנית הנשיא
ארה"ב בחירות קמאלה האריס מועמדת לתפקיד סגנית הנשיא
"קשרים בלתי ניתנים לערעור". האריס
(צילום: AP)
בראיונות שהעניקה לאורך השנים הרבתה האריס להדגיש כי ישראל היא ידידת אמת של ארה"ב וכי יש לכבד אותה ואת זכותה להגן על עצמה. בשנת 2017 ביקרה בארץ, טיילה בירושלים ונפגשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נגד דה-לגיטימציה: "יחס שווה לישראל"

בריאיון לארגון הוועד היהודי-אמריקני בשנה שעברה שטחה האריס את משנתה: "ישראל היא ידידה ובעלת ברית קריטית של ארה"ב. אני תומכת בישראל הן בשל ערכינו המשותפים, הבסיסיים כל כך עבור שתי המדינות שלנו, ואני מאמינה שהקשרים בין העם האמריקני והעם בישראל בלתי ניתנים לערעור, ואסור לנו לעולם לאפשר לאיש לפגוע בהם".
4 צפייה בגלריה
קמאלה האריס וג'ו ביידן
קמאלה האריס וג'ו ביידן
האריס וביידן. מתנגדים להתניית הסיוע
(צילום: EPA)
האריס הדגישה כי אסור שישראל תהיה אי פעם עניין מפלגתי בארה"ב, כלומר שתהיה מזוהה עם אחת משתי המפלגות. בשנים האחרונות חוששים גורמים פרו-ישראליים שבעוד הקשרים בין ממשלת ישראל למפלגה הרפובליקנית נותרים חזקים, ההזדהות עם ישראל במפלגה הדמוקרטית הולכת ופוחתת, בראש ובראשונה בשל התחזקות המחנה הפרוגרסיבי במפלגה. "אעשה כל שביכולתי כדי להבטיח תמיכה רחבה ודו-מפלגתית בביטחון ישראל ובזכותה להגנה עצמית", אמרה האריס. "לכן אני תומכת כל כך בסיוע הביטחוני של ארה"ב לישראל ומחויבת לחזק את היחסים הביטחוניים ביניהן".
בדבריה לוועד היהודי-אמריקני הדגישה האריס כי הדרך היחידה לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולהשאיר את ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית היא פתרון שתי המדינות: "לפלסטינים צריכה להיות האפשרות למשול בעצמם במדינה משלהם בשלום ובכבוד, בדיוק כפי שהישראלים ראויים למולדת בטוחה של העם היהודי". לצד זה הדגישה כי אין לכפות על ישראל הסדר: "אני מאמינה שפתרון לסכסוך הזה לא יכול להיכפות על-ידי גורמים מבחוץ. הצדדים צריכים להסכים עליו בעצמם. שני הצדדים יצטרכו לקבל החלטות קשות".
הסגנית המיועדת גם הביעה התנגדות לערעור הלגיטימיות של ישראל: "אני מאמינה שכשארגונים עושים דה-לגיטימציה לישראל, עלינו להתייצב ולהתבטא נגד זה. ישראל חייבת לקבל יחס שווה, ולכן ההחלטה הראשונה שסייעתי לקדם בסנאט האמריקני הייתה להילחם באפליה נגד ישראל באו"ם".

להגנת אילהאן עומאר

האריס מתחזקת קשרים טובים עם השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, ולא פעם היא הגנה על ישראל גם כשהוצגו בפניה שאלות שמהן השתמעה ביקורת על ההתנהלות הישראלית. בשנה שעברה, כשהעיתון "ניו יורק טיימס" הציג למועמדים בפריימריז הדמוקרטיים שורה של שאלות זהות, נשאלה האריס אם היא חושבת שישראל עומדת בסטנדרטים בינלאומיים של זכויות אדם. "בסך הכול, כן", היא השיבה, והוסיפה כי "ישראל מחויבת להיותה דמוקרטיה, והיא אחת החברות הקרובות ביותר שלנו באזור הזה".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב אילהאן עומאר בחירות קונגרס
ארה"ב אילהאן עומאר בחירות קונגרס
חששה לגורלה. אילהאן עומאר
(צילום: MCT)
למרות זאת, האריס אינה מסכימה כמובן עם כל מעשיה של הממשלה בירושלים. לאחרונה הביעה התנגדות לסיפוח, בטענה שיפגע בסיכוי לפתרון שתי המדינות, ובניגוד לעמדת הממשלה הישראלית היא תומכת בחזרה של ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן. לטענתה אף שמדובר בהסכם שאינו מושלם, הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני ולמנוע מלחמה במזרח התיכון. במהלך הפריימריז נשאלה גם אם תחזיר את שגרירות ארה"ב מירושלים לתל-אביב במקרה שתיבחר לנשיאה, אך היא נמנעה מלהשיב על כך.
הציוץ של הבעל:
בשנה שעברה יצאה האריס להגנתה של חברת הקונגרס המוסלמית אילהאן עומאר, תומכת BDS שטענה כי פוליטיקאים בארה"ב תומכים בישראל בגלל הכסף שהם מקבלים מגורמים פרו-ישראליים. דבריה של עומאר פורשו כבעלי ניחוח אנטישמי, והיא ספגה ביקורת חריפה ביותר, גם מתוך מפלגתה. האריס פרסמה אז הודעה שבה יצאה נגד כל סוג של שנאה – מאנטישמיות, דרך איסלאמופוביה ועד הומופוביה – אבל גם הביעה חשש שלעומאר נשקפת סכנה בגלל העיסוק בה.
היהדות אינה זרה להאריס, בתם של אב ג'מייקני ואם הודית. בצעירותה גדלה בין יהודים בקליפורניה, והיא מעידה כי היא עדיין זוכרת את קופות קק"ל שבהן תרמו כסף לשתילת עצים בישראל. בעלה הוא עורך הדין היהודי דגלאס אמהוף, והיא משמשת אם חורגת לשני ילדיו היהודים מנישואים קודמים. אמש, דקות אחרי שביידן הכריז על רעייתו כמועמדת לסגנית הנשיא, צייץ אמהוף בטוויטר תמונה של הצמד ביידן-האריס וכתב: "אמריקה, בואו נעשה את זה!". בהמשך, אגב, הגיב אמהוף לציוץ של רעייתו של ביידן, ג'יל, ששאלה אותו אם הוא "מוכן", וכתב: "מוכן לעבודה, קדימה!".