"למרות הפטור, תתגלחו ומהר, כדי שהרמטכ"ל ייראה אתכם בלי זקנים": כך העיד לוחם בגדוד הסיור של חטיבת הצנחנים שעתר היום (שלישי) לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, בדרישה להפסיק את מדיניות ביטול הפטורים מגילוח בצבא. ללוחם הצטרפו עוד 16 חיילים, בהם לוחמים וקצין בדרגת סגן משנה, במחאה נגד מדיניות הרמטכ"ל אביב כוכבי שנחשפה ב-ynet.
זו הפעם השנייה בעשור האחרון שמוגשת לבג"ץ עתירה נגד הצבא בסוגיית הזקנים. בפעם הקודמת, לפני כחמש שנים, הוקפאה הפקודה המקשיחה שיזם הרמטכ"ל הקודם רא"ל גדי איזנקוט, ובוצעו בה התאמות. איזנקוט גילה שפטורים מגילוח מחולקים בסיטונות ואלפי חיילים ולוחמים, בניגוד לעבר, מסתובבים בהופעה לא אחידה שאינם מגולחים, ו"צה"ל נראה כמו צבא של פלאנגות".
לתקופה קצרה "נעלמו" זקנים רבים, אך בשנים האחרונות שבו עם פטורים שחולקו ע"י מפקדי יחידות. כוכבי גילה זאת בביקורות ביחידות לפני כשנה וחצי והורה להחמיר במדיניות. חיילים רבים שהחזיקו בפטור נדרשו לחדשו, ומפקדיהם סרבו לאשר זאת. חלקם נענשו כשסירבו להתגלח.
הנימוק העיקרי של מרבית מחזיקי הפטור היה "רצון אישי", כלומר כאלה שהתגייסו מזוקנים והוכיחו שגידול זקן היה חלק מאורח חייהם עוד כנערים. גם לחלק קטן מהדתיים שהחזיקו בפטור מטעמי דת, הוא בוטל בטענה שאינם שומרים על אורח חיים דתי שיצדיק את הפטור.
לאורך העתירה מופיעים מקרים רבים המתארים איפה ואיפה ביחס למדיניות הפטורים, והתנהלות סותרת בנושא. מלבד המקרה מגדס"ר צנחנים, העיד חייל מבסיס תל השומר שרס"ר המחנה המליץ לו לבקש פטור מגילוח מטעמי דת: "הוא אמר לי שאין סיכוי שיאשרו את בקשתי מטעמים אישיים, וכי הוא ממליץ לי לנסות להגיש בקשה מטעמי דת שאותה יש סיכוי שיאשרו".
2 צפייה בגלריה
בר פינטו  וגלעד
בר פינטו  וגלעד
העותרים במחאה
(צילום: גיל יוחנן)
במקרה אחר, העיד חייל מחיל האוויר שהמפקד אמר ש"מטרת המדיניות החדשה היא לצמצם את כמות בעלי ההיתרים לזקן כך שלא יהיו בעלי זקנים מטעמים אישיים בתוך 3-4 שנים". חיילים מיחידות דומות העידו בעתירה שמפקדיהם הצהירו מראש כי באופן גורף יאשרו פטורים רק מטעמי דת: "אני משרת באוגדה 162, ביקשתי היתר לזקן ונדחתי מספר פעמים, כשנכנסתי למג"ד ושאלתי אותו מדוע הוא ענה לי ש'אנחנו לא בצבא של מוסלמים'".
בדוגמא אחרת שהובאה, תיאר חייל מחיל הים שבטרם מסדר שנערך בספינה נדרשו החיילים המזוקנים להסתתר על מנת שהמפקד הבכיר שערך את המסדר לא יראה אותם. בעתירה הוצגו מסמכים פנימיים שהשיגו העותרים, בין היתר מנציב קבילות חיילים ומתגובות של קצינים, המעידים לכאורה כי בניגוד לעמדה הרשמית של צה"ל, המדיניות בנושא אכן שונתה והוחמרה. בעשרות מקרים החלטות על סירוב לפטור נמסרו ללא נימוק, בניגוד לפקודות או בנימוק סתמי.
חייל מחיל הים סיפר שבטרם מסדר שנערך בספינה נדרשו החיילים המזוקנים להסתתר על מנת שהמפקד הבכיר שערך את המסדר לא יראה אותם
2 צפייה בגלריה
אפרת בר-נחמני עו"ד ליאור שטלצר
אפרת בר-נחמני עו"ד ליאור שטלצר
עורכי הדין אפרת נחמני בר וליאור שטלצר
(צילום: אוראל כהן, מוטי קמחי)
עו"ד אפרת נחמני בר וליאור שטלצר המייצגים את החיילים הציגו יחידות וגדודים שבהם הופלו חיילים לעומת כ-200 קצינים בכירים שהורשו לגדל זקן, בהם תת אלופים, בכירים בלשכת הרמטכ"ל, קצינים בפרקליטות הצבאית ואלופי משנה קרביים: "רוחות מפלות, דרקוניות ומדאיגות נושבות לנוכח הפער בין ההצהרות על אי שינוי במדיניות לבין המציאות".
סרן במיל' בר פינטו ממובילי המחאה ברשת שנחשפה אף היא ב-ynet: "החיילים המזוקנים באו לשרת ולהגן על המדינה, מקומם ומעציב שבצבא העם צה"ל בוחר להפלות בין המשרתים ועוד משקר במצח נחושה באשר למדיניות בנושא. כך השסע בחבר גדל".