ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בצהריים (שלישי) להפלת הוראת השעה שמונעת אזרחות מפלסטינים שהתחתנו עם ערבים ישראלים - ובתשובה לשאלת ynet אמר כי ליבו יוצא אל חבר הכנסת עמיחי שיקלי, שמרד במפלגה והצביע עם האופוזיציה.
1 צפייה בגלריה
איילת שקד, עמיחי שיקלי, נפתלי בנט
איילת שקד, עמיחי שיקלי, נפתלי בנט
"פגיעה ישירה בביטחון". שקד, שיקלי ובנט
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)

בנט ציין כי "שעה לפני ההצבעה הוא אמר שלא יצביע בשום מצב בעד הורדת השערים לכניסת פלסטינים, ובסופו של דבר, זה כמו בחלילן מהמלין שכפר שלם הולך בעיוורון אחר קוסם. אנשים לא יזכרו את הלילה הזה לטובתם. האפקטים של הלילה כבר דהו, וכמו בקמפיין שמראים את ביבי מצביע בעד ההתנקות, בעוד שנים יראו את הח"כים שבחרו לפגוע בישראל, לא בנו, ביודעין".
ראש הממשלה ציין כל אחד מחברי הכנסת שהצביעו נגד ראו את הדו"ח של שירות הביטחון הכללי שהמליץ להאריך את החוק, אך התעקש שהממשלה צופה קדימה ותמשיך לעבוד למרות התבוסה בהצבעה.
"האופוזיציה פגעה פגיעה ישירה בביטחון המדינה מתוך מרירות ותסכול", אמר בנט. "כל מי שהצביע נגד חוק האזרחות, מביבי, טיבי ושיקלי, בחר בפוליטיקה קטנה על פני טובת אזרחי ישראל. הם יצטרכו לתת דין וחשבון לאזרחי ישראל עוד הרבה זמן".
בתגובה לדבריו של בנט, צייץ שיקלי: "נפתלי יקר, אתה מבורבר בניווט, עוד לא מאוחר לחשב מסלול מחדש ולפעול להקמתה של ממשלה לאומית, בדיוק כפי שהתחייבת".
ההצבעה הדרמטית הבוקר במליאת הכנסת, שבה נפל בסופו של דבר חוק האזרחות, נערכה בשעה 06:30 לערך, והסתיימה בתיקו של 59 מול 59. לקואליציה לא היה רוב מכיוון שרק מנסור עבאס וחברו וואליד טאהא מרע"מ תמכו, ושני חבריהם, סעיד אלחרומי ומאזן גנאיים - נמנעו. במסגרת הפשרה סוכם כי הוראת השעה תוארך לא בשנה אחת, כמו שנעשה מדי שנה מאז 2003, אלא רק בחצי שנה - ותוקם ועדה שתבחן 1,600 מקרים הומניטריים.
המאבק האחרון היה על קולו של שיקלי, שכאמור התנגד לחוק. חברי הליכוד הריעו במליאה כשנשמעה הכרזתו "נגד" בהצבעה השמית. שיקלי עצמו הסביר את התנגדותו לחוק האזרחות בפשרה שסוכמה באישון לילה בין סיעות הקואליציה, שהביאה לכך שמרצ ושני ח"כים מרע"מ הצביעו כידוע בעד.
"הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב ציוני מובהק", צייץ חבר הכנסת בטוויטר, "ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע"מ ומרצ". בהמשך הוא הבהיר כי "אם החוק היה מגיע ככתבו כלשונו בלי כניעה למרצ ורע"מ - הייתי מצביע בעדו".
"ברור שלא ניתן להסתמך עליו עכשיו", אמרו מוקדם יותר גורמים בימינה שמבינים כי מעתה צריך לספור את אצבעותיו יחד עם האופוזיציה, אך טרם החליטו איך לנהוג מול שיקלי. אם במפלגה יכריזו עליו כפורש, עתידו הפוליטי יהיה בסימן שאלה.