לא רק במערכת הפוליטית נאומו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס עורר סערה - גם בקרב פעילי ימין ובחברה הערבית עדיין מנתחים את דבריו שמצד אחד השמיטו את הסוגיה הפלסטינית - אך גם לא ריככו מספיק את הימין כדי לשקול שיתוף פעולה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט יאיר לפיד בצלאל סמוטריץ' מנסור עבאס
בנימין נתניהו נפתלי בנט יאיר לפיד בצלאל סמוטריץ' מנסור עבאס
מסעיר את המערכת הפוליטית. מנסור עבאס
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן, עידו ארז)
מתן פלג, יו"ר הארגון "אם תרצו" שמקורב לנתניהו, אמר ל-ynet כי בעקבות דברי עבאס כי "זו ממש בושה וחרפה שאנחנו בכלל לוקחים ברצינות את מפלגת התנועה האיסלאמית בתור ציר שיקבע את הממשלה הבאה. המנהיגים לא מסוגלים לשבת ביחד ולשים את הבעיות בצד. יש גבול לחרמות. בגלל החרמות האלה אנחנו נשענים עכשיו על התנועה האיסלאמית. אני בעד לחלוטין לעזור ולשקם את החברה הערבית, אבל הממשלה לא יכולה להישען עליהם. זו תעודת עניות לכל המפלגות הציוניות".
לדברי פלג, "רע"מ זו התנועה האיסלאמית שמזוהה עם האחים המוסלמים, שמזוהים עם החמאס, שלא חוקי ברבות ממדינות המזרח התיכון - כולל מצרים וערב הסעודית. עבאס ביקר מחבלים שרצחו יהודים. כשהוא מדבר על שוויון הוא מתכוון לחוק הלאום, הוא רוצה לשנות את זהותה הלאומית של מדינת ישראל. עדיף ללכת לבחירות חמישיות מאשר להישען על מפלגה אנטי ציונית ביסודה ובמהותה".
4 צפייה בגלריה
אורנה פרץ, מתן פלג
אורנה פרץ, מתן פלג
"ביקר מחבלים" ו"נתן בוקס בבטן". פרץ ופלג
(צילום: "אם תרצו", ארז יעקובי)
מנגד, אורנה פרץ, פעילה חברתית מהליכוד, אמרה כי נאומו של עבאס גרם לה להתלבטות גדולה. לדבריה, "מצד אחד הם תמכו בטרור לא פעם ולא פעמיים, ולא ממש מכירים בנו כמדינה יהודית. זה נותן לי בוקס בבטן. יש פה סימן שאלה גדול - אם מחר תהיה תקיפה בעזה, הם כן יתנגדו או לא יתנגדו? אני רוצה לקבל ממנסור עבאס את התשובה".
עם זאת, פרץ הוסיפה: "מצד שני, כשאני רואה את האלימות בחברה הערבית ואת הרצח של נשים וילדים, אני חושב שהגיע הזמן לעשות רגע פאוז. בסופו של דבר אנחנו לא מכריזים על מדינה פלסטינית ואנחנו צריכים לתת איזשהו צ'אנס לשיתוף פעולה הדדי בין החברה היהודית והחברה הערבית. הגיע הזמן לשלום פה בתוכנו. אנחנו חייבים ללמוד לחיות אחד עם השני ואין לי בעיה עם הערבים. אין ספק שצריך לעצור את הפשיעה, הילדים שלהם זה כמו הילדים שלנו ואני אוהבת כל אדם באשר הוא. הם גרים בתוכנו והם חלק מאיתנו".
"חד-משמעית, אני מעדיפה את את מנסור עבאס מאשר ממשלת שמאל על מלא", סיכמה. "אני לא מאמינה לא במרצ ולא משותפת, ואפילו לא בגדעון סער".

"ברע"מ מעדיפים את נתניהו"

הפרשן עפיף אבו מוך טען שהנאום של עבאס היה צפוי, וניכר היה שהוא הלך בין הטיפות ובחר את הטקסט בקפידה. "הוא לא הזכיר את חוק הלאום וזה לא מקרי", אמר. "כל מטרת הנאום נועדה להכשיר את הקרקע להקמת ממשלה בתמיכת רע"מ. אין ספק שרע"מ ואנשיה מעדיפים להקים ממשלה עם נתניהו ולא עם צד אחר, מהסיבה שאם מקימים ממשלה עם נתניהו זה אומר שההכשר של השתתפות המפלגות הערביות במשחק הפוליטי הגיע סופית. זה בבחינת 'השמאל עושה מלחמה הימין עושה שלום'".
4 צפייה בגלריה
עפיף אבו מוך
עפיף אבו מוך
"כשנרצחים מאה איש בשנה, מה זה הנושא הפלסטיני?". עפיף אבו מוך
(צילום: עמית שעל)
לדבריו, הערך של המפלגות הערביות עלה בזכות הברית בין המפלגות החרדיות לנתניהו. "החרדים הולכים איתו באש ובמים, ולצד השני אין דרך להקים ממשלה בלי להתייחס לחברי הכנסת הערבים", אמר. "המפלגות החרדיות יחזרו לשחק על כל המגרש אחרי עידן נתניהו, ואז הח"כים הערבים יאבדו מהערך שלהם - ולכן עדיף לרע"מ להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, כך שהערך שלהם לא ירד".
"הדברים של עבאס לא מייצגים את כל האוכלוסייה הערבית", הדגיש אבו מוך. "אני בטוח שלא מעט מסכימים עם הדברים שלו, למרות שהוא לא הזכיר את הנושא הפלסטיני ואת חוק הלאום. הנושא הפלסטיני לא קיים על סדר היום בחברה הערבית. כל הסקרים שעשו המפלגות הערביות בנושא הפלסטיני ראו שזה נמצא במקום חמישי או שישי. כשנרצחים מאה איש בשנה וכשאנשים לא יודעים להקים בתים, אז מה זה הנושא הפלסטיני?".
מחמוד פריג' (34), הייטקיסט ותומך מפלגת רע"מ, אמר כי "הנאום של עבאס מבחינת המגזר הערבי יצר המון התייחסויות לטוב ולרע. הוא חילק את המגזר לשני חלקים שיש ביניהם קרע שלא ניתן לאיחוי - חלק אחד שתומך בגישה של הרשימה משותפת, שהיא יותר לאומנית, וחלק השני שתומך בגישה של עבאס ואומר שאנחנו רוצים להיות חלק אינטגרלי מהחברה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
תאבת אבו ראס מוחמד פריג'
תאבת אבו ראס מוחמד פריג'
"עבאס רק זיהה את התהליכים". תאבת אבו ראס ומוחמד פריג'
(צילום: דיאא חאג יחיא)
"הנאום הזה חדש לנו, בחברה הערבית", הוסיף פריג'. "הוא בא בשביל לשרת את המטרה, ולהגיד שאנחנו מוכנים ללכת רחוק כדי להביא את החברה למקום טוב יותר". לדבריו, עבאס יכול לשבת בממשלה תחת נתניהו ויחד עם הציונות הדתית: "יש ביניהם הרבה קווים מקבילים, וזה מאוד חשוב שיכולים לקרב לבבות. השינוי שעבאס מייצר הוא חלק אינטגרלי בשינוי של כל המזרח התיכון. עבאס צדק כשהגדיר את היום הזה כיום היסטורי שיכול לקחת קדימה את היחסים בין הערבים ליהודים".
"כשנתניהו דיבר לציבור הערבי אנשים צחקו, אבל בסופו של יום זה משנה תודעה", סיכם פריג'. "מי ששינה את התודעה זה נתניהו ולא עבאס - עבאס רק זיהה את התהליכים. נתניהו בסוף כהונתו, ואני מאמין לו שהוא יעשה את השינוי בשנותיו האחרונות".

תאבת אבו ראס, מנכ"ל שותף בארגון יוזמות אברהם, אמר כי "עבאס דיבר לחברה היהודית בשפה רכה וקרא לה להשתנות. הוא קרא להשתלבות ולחיים משותפים, והדגיש שיש לו תביעות. אני מאמין שהוא לא ימליץ על אחד המועמדים לנשיא ביום שני, ויקיים משא ומתן עם שני המועמדים. חבל שהוא לא הזכיר את הסוגיה הפלסטינית והכיבוש ופסח על חוק הלאום. היה מעניין לשמוע ממנו את ההגדרה החדשה כאשר אמר 'אני ערבי, מוסלמי וישראלי'".
בתוך כך, בסביבתו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' זעמו הערב על נתניהו ו"מסע ההלבנה", כלשונם, שהוא עורך למפלגת רע"מ. "סמוטריץ' זועם על מסע ההלבנה שעורך נתניהו למפלגת רע"מ שתומכת בטרור ומתנגדת להגדרתה של מדינת ישראל מדינה יהודית", אמרו ל-ynet בסביבתו של סמוטריץ' - שגם סירב לקבל טלפון מראש הממשלה. גם חברו של סמוטריץ' לרשימה, איתמר בן גביר, התבטא נגד עבאס ונגד האפשרות של ממשלה עימו.
לעומת סמוטריץ' ובן גביר, מנהיג הציבור החרדי הרב חיים קנייבסקי נתן "אור ירוק" לממשלה עם רע"מ, שכן הוא חושש יותר מהאפשרות שלפיד יקים ממשלה שתפגע בעיניו בחרדים.