אפסו הסיכויים לממשלת נתניהו-סמוטריץ' בתמיכת רע"מ: בסביבתו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' זעמו אמש (יום חמישי) על ראש הממשלה בנימין נתניהו ו"מסע ההלבנה", כלשונם, למפלגתו של מנסור עבאס. כך נודע ל-ynet.
"סמוטריץ' זועם על מסע ההלבנה שעורך נתניהו למפלגת רע"מ שתומכת בטרור ומתנגדת להגדרתה של מדינת ישראל מדינה יהודית", אמרו בסביבתו של יו"ר הציונות הדתית - שאף סירב לקבל טלפון מראש הממשלה אחרי הנאום של עבאס.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: הדר ייואביאן, קובי קואנקס)
גורמים פוליטיים בימין סבורים שנאומו של עבאס נולד מתוך שיחות שקיימו איתו נציגי הליכוד בניסיון לקרב את הציבור הימני למהלך. בליכוד החלו "לטפטף" מסרים לפיהם צריך להושיט יד לעבאס - ומאחורי הקלעים אף פעלו כדי לקרב את יו"ר רע"מ ולשכנע את סמוטריץ' ובן גביר לתמוך באפשרות.

סערת עבאס - כתבות נוספות

סמוטריץ' הבהיר כבר לפני הבחירות - וגם אחריהן - כי הוא לא יאפשר הקמה של ממשלה שתסתמך על המלצתו או הימנעותו של מנסור עבאס. "לזירה הדמוקרטית הישראלית יש שתי הגדרות בסיסיות - יהודית ודמוקרטית", אמר סמוטריץ' ב"בליץ הבחירות" של ynet. "מי שמקבל את שתי ההגדרות האלה הוא שחקן לגיטימי במגרש. מי שכופר בהן - לא מוכן לקבל את הזכות למדינה יהודית או לא מקבל דמוקרטיה כי הוא תומך באלימות ובטרור - הוא לא שחקן. בשום פנים ואופן לא יהיה, לא יקרה". כשנשאל אם יחשוב כך אם ההתעלמות מעבאס תוביל לבחירות חמישיות, השיב: "עשיריות. יש דברים שלא עושים, נקודה".

בנאומו אמש בנצרת פנה עבאס לציבור היהודי וטען כי "מדינת ישראל משנה את פניה, עלינו ליצור הזדמנות לחיים משותפים". עבאס לא אמר על מי ימליץ לראשות הממשלה, אך טען כי "אני לא חלק משום גוש - לא בימין ולא בשמאל". הוא דיבר בנוסף על הבעיות של הציבור הערבי בישראל - ולא הזכיר את הפלסטינים.
אחרי הנאום תקף אותו חבר מפלגתו של סמוטריץ', איתמר בן גביר, וטען שהישענות על עבאס תהיה הסוף של הימין. "נאום מנסור עבאס מנסה להציג את מי ששייך לתנועה האיסלאמית, תומך בחמאס ומקדש רוצחי תינוקות כדובי חמוד", טען בן גביר. "קואליציה שתישען על עבאס תהיה הסוף של הימין, ואין לנו מנדט לפעול כך. אני קורא לכל שותפינו בימין להקים יחד ממשלת ימין מבלי להתבסס על התנועה האיסלאמית תומכת החמאס".
2 צפייה בגלריה
לא ימליץ על לפיד. בנט
לא ימליץ על לפיד. בנט
לא ימליץ על לפיד. בנט
(צילום: אוהד צויגנברג)
לעומת בן גביר, סגן שר הבריאות יואב קיש כתב בחשבונו כי שמח לשמוע את עבאס. "פעמים רבות אמרתי בכנסת שהרשימה המשותפת לא מייצגת את אזרחי ישראל הערבים שרוצים לחיות בשלום ובשיוויון זכויות במדינת ישראל", כתב קיש, שהיה היחיד מהליכוד שהתייחס לנאום.
בינתיים, בסביבתו של בנט מתעקשים כי בפגישה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין הוא לא מתכוון להעלות את שמו של לפיד כמועמד להרכבת הממשלה הבאה. לאחר הפרסום הראשון ב-ynet על הפגישה בין לפיד ובנט, הודיע דובר הליכוד על פגישה של בנט עם נתניהו בלשכתו כבר היום. את הפגישה יזם נתניהו עצמו.
פורסם לראשונה: 22:17, 01.04.21