חמישה ימים לבחירות, היריבות הפוליטיות הרשימה המשותפת ורע"מ בראשות מנסור עבאס נלחמות על קולו של הציבור הערבי. בישורת האחרונה, נציגי המפלגות ופעיליהן נמצאים בשטח ומנסים לשכנע את הציבור לתמוך בהן - אף שבקרב הציבור הערבי יש מי שכבר הכריז שאין בכוונתו לפקוד הפעם את הקלפיות.
9 צפייה בגלריה
קמפיין בנימין נתניהו הליכוד הרשימה המשותפת נצרת
קמפיין בנימין נתניהו הליכוד הרשימה המשותפת נצרת
נתניהו מול הרשימה המשותפת, בנצרת
(צילום: AFP)

9 צפייה בגלריה
פעילות של מפלגת רע"ם ברהט
פעילות של מפלגת רע"ם ברהט
פעילים ברהט, לקראת הבחירות
(צילום: רע"ם)
"בחודשים האחרונים מטיפים לנו מוסר על קמפיין 'אבו-יאיר' ביישובים הערביים, אבל חשוב להזכיר לכולם שבעשור האחרון כמעט כל מנהיגי האופוזיציה היהודים בגדו בבוחרים שלהם", אמר הפעיל ג'עפר פרח, מנכ"ל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל, "הם הבטיחו להיות אלטרנטיבה לנתניהו, אבל הם ישבו איתו בממשלה - גנץ, לפיד, ליברמן, בנט, סער, סמוטריץ', פרץ".
בינתיים, ובעקבות מחאה ציבורית, היום הסירו פעילים בשכונת ואדי ניסנאס בחיפה שלט של נתניהו שהוצב במקום.
9 צפייה בגלריה
קמפיין בנימין נתניהו הליכוד נצרת
קמפיין בנימין נתניהו הליכוד נצרת
"הגיע הזמן שהיהודים ימצאו חלופה לנתניהו". שלט בחירות בנצרת
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
ג'עפר פרח בבית המשפט
ג'עפר פרח בבית המשפט
"מנהיגי היהודים בגדו בבוחרים". הפעיל ג'עפר פרח
(צילום: אלעד גרשגורן)
פרח הוסיף לתקוף: "כולם היו שותפים לממשלות נתניהו המושחת, שניצל את היהודים, בנה התנחלויות בשטחים והחמיר את המצוקה הכלכלית ואת משבר הדיור בישראל בכלל ובחברה הערבית בפרט. היחידים שבחרו להיות אלטרנטיבה לביבי הם נציגי הציבור הערבי.
"שלא ינסו להפיל את כישלון נתניהו על כתפי הערבים", המשיך הפעיל, "הכישלון הוא של מנהיגי היהודים, שבגדו בבוחרים שלהם. אנחנו ננקה את הרחובות שלנו מ'אבו-יאיר', אבל הגיע הזמן שהציבור היהודי ימצא מנהיגות אמיצה שתהיה חלופה אמינה לנתניהו ושותפיו".
9 צפייה בגלריה
ריבלין עם הרשימה המשותפת
ריבלין עם הרשימה המשותפת
ריבלין עם נציגי המשותפת לפני יציאת רע"מ, 2019
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הפעיל סאמי עלי, תושב ג'סר א-זרקא, אמר: "הרחוב הערבי שקט יחסית, למעט הוויכוחים והדיונים שגועשים ברשתות החברתיות בין המפלגות ובין המתחרים והרשימות. אפשר לקרוא לזה 'מתיחות דיגיטלית'". הוא ציין את החשש מפני אחוזי הצבעה נמוכים: "חייבים להתסיס את השטח כדי להעלות את אחוז ההצבעה".
גם הוא סיפר על ההיערכויות: "אנחנו מתכוננים מבחינת הצוותים, המטה וכל הדברים הלוגיסטיים הנחוצים ליום הבחירות. אנחנו מאמינים שככה נכפיל ונאיץ את הפעילות שלנו ברחוב הערבי, ככה נניע אותו ונוציא את הבוחרים. כל מפלגה וכל רשימה צריכה להתרכז בלהוציא את המצביעים שלה, את התומכים, ולא בוויכוחים. צריך להגיע למצביעים ברחוב, לבתים, לא באמצעות קמפיינים תקשורתיים".
9 צפייה בגלריה
סאמי עלי
סאמי עלי
"מתיחות דיגיטלית". הפעיל סאמי עלי
עבד אלרחים מחאמיד, תושב ואדי ערה, ציין שאין בכוונתו להצביע ביום הבוחר. "אני אישית לא מאמין בכנסת לכן לא רוצה להצביע. אני מאמין שאנחנו יכולים לקבל את הזכויות שלנו רק דרך מאבקים מתמשכים. לצערי, חברי הכנסת לא הביאו פתרון לפשיעה ולהריסת בתים, הרבה נושאים תקועים ללא שום פתרון - ואלה הדברים החשובים שעדיין פוגעים בחברה".
מרים עיסא, תושבת כפר קאסם, הביעה גם אי חוסר אמון בחברי הכנסת: "יש אצלנו סבל מתמשך, כמו בעיית האלימות והפשיעה. הדבר הפשוט ביותר שאני לא מרגישה אותו הוא הביטחון האישי. אם חברי הכנסת לא מצליחים למגר את התופעה הזאת, אז אני לא צריכה אותם".
אחמד חאג' יחיא מטייבה סיפר שהתלבט אם להצביע הפעם, והחליט שעליו לעשות זאת. "הבנתי שזה לא צעד נכון, שחייבים להיות לנו נציגים בכנסת שידברו בשמנו. אי אפשר לנטוש עבור כל הגזענים שמנסים להרוס את היישובים הערביים. בסופו של דבר כולם זוכרים אותנו רק לפני הבחירות, אבל אחר כך זורקים אותנו. לא עונים לנו. התשובה היא להצביע למפלגות הערביות ולא משנה במי לבחור".
9 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
"השטח מתעורר". יו"ר המשותפת איימן עודה
(צילום: מוטי קמחי )
סעיד עלי, תושב נצרת, טוען גם כן כי "חובה להצביע - לרשימה המשותפת ואם לא אז לרע"מ". לדבריו, "נתניהו מנסה לגנוב מצביעים מהחברה הערבית. עלינו להיזהר ולא לאפשר לו, כי הוא לא יתרום ליישובים הערביים אלא ימשיך לפגוע בנו. מבחינתי, עלינו כערבים להתרחק מנתניהו ומהמפלגות הגזעניות".
בתוך כך, יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה תקף את ראש הממשלה - והביע אופטימיות לגבי נכונות הציבור הערבי להשפיע בבחירות. "הניסיון של נתניהו לפצל את המשותפת פגע במוטיבציה של הציבור להצביע, אבל בימים האחרונים למערכת הבחירות אנחנו מרגישים את השטח מתעורר", הוא אמר.
"האזרחים הערבים יודעים שהאלימות והפשיעה שגובה מהם קורבנות היא תוצאה של הזנחה ממשלתית ומשטרתית, והם דורשים פתרון", הוסיף עודה, "הציבור יודע שאת כל מה שהשגנו מהממשלה עד היום - הקפאת חוק קמיניץ, הסרת חסמים לתכנון ובנייה ועוד - השגנו בזכות הכוח שלנו, מתוך עוצמה. עכשיו כשכל המפה הפוליטית מכירה בלגיטימיות של האזרחים הערבים ומתייחסת לבעיות שלנו, רק אם נשמור על כוחנו נשיג פתרונות".
9 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
טיבי. "לא ניתן יד לממשלת נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר"
(צילום: ירון שרון)
9 צפייה בגלריה
ד"ר מנסור עבאס
ד"ר מנסור עבאס
יו"ר רע"מ מנסור עבאס
(צילום: אלעד גרשגורן)
יו"ר סיעת המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, סיפר על ההכנות לקראת יום הבוחר, ותקף גם כן: "העלינו את קצב המפגשים הישירים עם אנשים, אנחנו בקשר עם קבוצות נרחבות דרך הזום וברשתות החברתיות, ואנחנו מציגים את ההישגים והעשייה הפרלמנטרית של חברי המשותפת. זה מה שהציבור שלנו רוצה לדעת - מה עשיתם ומה תעשו. הצגנו תוכנית כלכלית ובריאותית סדורה ליציאה מהמשבר, וגם תוכנית לטיפול בפשיעה. אנחנו אומרים לציבור שלא ניתן יד לממשלת נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר, ומי שיעשה כך, תהיה זאת טעות חייו מבחינה פוליטית".
שייח כאמל ריאן מרע"מ אמר כי זו "מערכת בחירות גורלית לחלק מהמפלגות הערביות, הדרך שבה נהג מנסור עבאס מחלקת את החברה הערבית לשני גושים - גוש שתומך בו ובתנועה האיסלאמית והדרך השמרנית שדוגלת בה ובעצמאותה בקבלת ההחלטות, בלי לחזור לפטרונים היהודים והציונים. וכן גוש החזית ושותפיה והדרך הבלתי שמרנית שבה הם דוגלים בהתבסס על עקרונות השמאל הישראלי החילוני.
"לאור הקוטביות בין שני המחנות אני צופה עלייה באחוזי ההצבעה בחברה הערבית", הוא הוסיף, "אם הרשימה הערבית המאוחדת תקבל פחות משישה מנדטים אני אהיה מופתע כי הציבור הערבי חפץ לשינוי - בשיח, בדרכי ההשפעה, בתהליכים. הוא לא מוותר על הצביון שלו, השמרני והדתי, הלאומי והחברתי".
פעילים נוספים ברע"מ ציינו כי ברשימה מאמינים שישיגו יותר מארבעה מנדטים. "אנחנו נהפוך לרשימה הכי גדולה וחזקה בחברה הערבית, כי הגיע הזמן לדבר בשם האזרחים הערבים בצורה נכונה ומקצועית. לא להבטיח הבטחות באוויר", אמרו, "רע"מ מדברת ועושה, בכנסת ומחוץ לכנסת".