מסתורין ממשיך לאפוף היום (ד') את נסיבות מותו של נשיא צ'אד אידריס דבי, מי ששלט במדינה האפריקנית ביד ברזל במשך יותר מ-30 שנה, ואת השאלה מהו בדיוק טיב היחסים בין שליטיה החדשים של צ'אד. בשעות האחרונות מוסרים כלי תקשורת במדינה דיווחים סותרים על ירי שאירע לכאורה בתוך ארמון הנשיאות בבירה נג'מנה בעקבות סכסוך בין בני משפחתו של דבי, על רקע ההכרזה אתמול שמחמט אידריס דבי איטנו, בנו של הנשיא המנוח, יהיה הנשיא הזמני. לפי אחד הדיווחים, היורש מחמט נפצע מהירי, אבל גורמים בארמון הכחישו את הדיווח הזה וטענו גם כי בניגוד לדיווחים לא התחולל כל עימות בין מחמט לבין אחיו זכּרייה.
7 צפייה בגלריה
נשיא צ'אד המנוח אידריס דבי ב 2020
נשיא צ'אד המנוח אידריס דבי ב 2020
נשיא צ'אד המנוח אידריס דבי בשנה שעברה. "מת בקרב הירואי"
(צילום: AFP)
צבא צ'אד הודיע אתמול בצהריים כי הנשיא דבי, שעלה לשלטון במרידה צבאית ב-1990 ומאז ביסס את עצמו כאחד המנהיגים הוותיקים באפריקה, מת בחזית המלחמה מול המורדים. העובדה שהצבא לא מסר כיצד בדיוק נהרג דבי, מי הרג אותו ומתי נקבע מותו, נתנה את האות לחרושת שמועות שלפיהן הוא נרצח כחלק מהפיכה צבאית נגדו. "השמועות שמתרוצצות נותנות לי את הרושם שחלק מהמידע שקרי", אמר אתמול תושב הבירה נג'מנה, תיירי ג'יקולום. "המנהיגים הזמניים כבר מדברים על פיזור הפרלמנט, אז מבחינתי, הייתי אומר שזו הפיכה צבאית. הוא נרצח".
דבי בן ה-68, שכונה "השורד הגדול", חמק לאורך חייו משלל ניסיונות הפיכה ומרידות, וההודעה על מותו אתמול באה שעות אחרי שהוא הוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות שנערכו בשבוע שעבר – בחירות שהיו אמורות להעניק לו כהונה שישית ברציפות כנשיא. רוב מפלגות האופוזיציה החרימו את הבחירות הללו בטענה שכמו מערכות בחירות קודמות – הן אינן הוגנות, ודבי גרף לפי ההודעה הרשמית 79% מהקולות.
7 צפייה בגלריה
מחמט אידריס דבי איטנו השליט הזמני של צ'אד אחרי ש אביו אידריס דבי מת
מחמט אידריס דבי איטנו השליט הזמני של צ'אד אחרי ש אביו אידריס דבי מת
מחמט אידריס דבי איטנו, בנו של הנשיא המנוח ומי שמונה לשליט הזמני, מצולם בזמן ההודעה על מות אביו אתמול
(צילום: AP)
למרות המסתורין האופף את ההודעה על מות דבי, ואף שכבר נעשו בעבר ניסיונות להתנקש בו, אין לשלול את האפשרות שהוא אכן נהרג בקרב: פרשנים מדגישים כי הנשיא המנוח נהג להגיע לעיתים קרובות לזירות לחימה לבוש מדי צבא וליטול לעצמו את הפיקוד, במיוחד כשחש שמבצע צבאי אינו מתנהל כשורה. לדברי הגנרלים שהכריזו אתמול על מותו, דבי נהרג כשביקר חיילים שהוזעקו להדוף כוח של מורדים הפועלים מבסיס מעבר לגבול הלובי. המורדים, כך נמסר, חדרו לתוך שטח צ'אד, התקדמו מאות קילומטרים דרומה, והחלו להתקרב אל הבירה נג'מנה. בהודעת הצבא נמסר כי דבי "נטל שליטה" על ניהול "הקרב ההירואי", וכי הוא נפצע במהלכו – ואז מת בשובו לנג'מנה.

צרפת העלימה עין: "צ'אד איבדה חייל גדול"

אף שבשלושת העשורים שבהם שלט בצ'אד הצליח דבי לבצר היטב את שלטונו, בין השאר באמצעות השקעה אדירה בצבא צ'אד וברקימת בריתות צבאיות עם מדינות במערב, בשנים האחרונות הוא התמודד עם ביקורת הולכת וגוברת מבית. הביקורת הזו נבעה בין השאר מדיכוים ההולך וגובר של אנשי אופוזיציה: משקיפים טענו כי מערכות הבחירות שבהן ניצח התאפיינו שוב ושוב בזיופים, ואחרי שב-2005 קבע דבי חוקה חדשה שהסירה מעליו את מגבלת הכהונות ואפשרה לו להמשיך להיבחר לתפקיד מחדש עד 2021 – לאחרונה הוא החל לקדם שינוי נוסף בחוקה, כך שיוכל להישאר בשלטון עד לשנת 2033. הוא ספג ביקורת גם על האופן שבו ניהל את משאבי הנפט של המדינה, ובין השאר הואשם שאת הרווחים ניצל לבניית הצבא ולחימושו במקום לסיוע לאזרחי צ'אד. נוסף על כך הירידה בהכנסות מנפט בשנים האחרונות פגעה ברווחי הממשלה, והיא נאלצה לקצץ בשירותים לאזרח, צעד שהוביל לשביתות של עובדים.
7 צפייה בגלריה
נשיא צ'אד המנוח אידריס דבי עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ב 2019
נשיא צ'אד המנוח אידריס דבי עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ב 2019
דבי עם נשיא צרפת מקרון ב-2019. בעל ברית נאמן
(צילום: AFP)
מי שנחלצה לא פעם לסייע לדבי היא צרפת, המדינה שבה רכש את הכשרתו הצבאית בשנות ה-70. תחת הנהגתו של דבי הפכה צ'אד לכוח משמעותי מאוד המסייע בידם של צרפת, ארה"ב והאיחוד האירופי במלחמה נגד ג'יהאדיסטים באזור הסאהל, בין השאר נגד ארגון הטרור בוקו חראם וארגונים הקשורים לאל-קאעידה ולדאעש. צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר של צ'אד, קבעה בנג'מנה את הבסיס שממנו היא מנהלת את מלחמתה נגד הטרור הג'יהאדיסטי בסאהל, וב-2013 מיהרה צ'אד להיות המדינה הראשונה באזור ששולחת אלפי חיילים כדי לסייע לצרפתים להדוף כוחות ג'יהאדיסטיים בצפון מאלי. פריז, מצדה, דאגה להרחיק מדבי סכנות רבות, למשל כשמטוסים צרפתיים הפציצו ב-2019 שיירת מורדים שחצתה את המדבר מלוב.
7 צפייה בגלריה
נשיא צ'אד המנוח אידריס דבי ב 1984 בבירה נג'מנה
נשיא צ'אד המנוח אידריס דבי ב 1984 בבירה נג'מנה
דבי בפגישה עם משלחת צבאית צרפתית בנג'מנה ב-1984
(צילום: AFP)
כעת מקווים בצרפת, בוושינגטון ובבריסל שמותו של דבי לא יפגע במאמצים לעצור את התחזקות ארגוני הג'יהאד בסאהל. הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון מסר אתמול כי עם מותו של דבי איבדה צרפת "ידיד אמיץ" וכי צ'אד איבדה "חייל גדול". הבית הלבן שלח תנחומים לעם בצ'אד, וקרא להעברה של השלטון בדרכי שלום.

מינוי הבן: "צ'אד אינה מונרכיה"

עידוד מסוים יכולים לשאוב במערב מהמינוי של הבן מחמט לנשיא הזמני: מחמט, בן 37, הוא קצין בכיר בצבא צ'אד, והיה אחראי על אימון כוחות של הצבא המקומי המסייעים לכוח שמירת השלום של האו"ם בצפון מאלי. נתניאל פאוול, שכתב ספר על תולדות המעורבות הצבאית הצרפתית בצ'אד, מציין כי ההכרזה המהירה על הקמת מועצה צבאית שתשלוט באופן זמני במדינה, ועל מינויו של מחמט לראש המדינה הזמני, מלמדת על המשכיות של משטר דבי, ונועדה בין השאר לטעת ביטחון בבעלות בריתה של צ'אד מרחבי העולם.
7 צפייה בגלריה
מחמט אידריס דבי איטנו השליט הזמני של צ'אד אחרי ש אביו אידריס דבי מת
מחמט אידריס דבי איטנו השליט הזמני של צ'אד אחרי ש אביו אידריס דבי מת
הבן מחמט. "סימן להמשכיות המשטר"
(צילום: רויטרס)
על כל פנים, בתוך מאלי ובאזור הסאהל לא כולם מרוצים כמובן ממינויו של הבן מחמט. המבקרים מדגישים כי מינוי בנו של דבי לנשיא הזמני בעייתי במיוחד משום שלפי החוקה יו"ר הפרלמנט הוא שאמור להתמנות לנשיא זמני של צ'אד כשהנשיא מת. "זו כשלעצמה הפיכה", טען דיפלומט באזור.
צבא צ'אד טען אתמול כי מטרתו היא להחזיר את השלטון לידי ממשלה אזרחית ולערוך בחירות חופשיות ודמוקרטיות בתוך שנה וחצי, אבל המורדים מארגון "החזית לשינוי ולהסכמה בצ'אד" הביעו התנגדות לתוכנית הזו: "צ'אד אינה מונרכיה. במדינה שלנו אי אפשר להעביר את השלטון בירושה לצאצא הבא בשושלת", מסרו.
7 צפייה בגלריה
צ'אד חולפים על פני טנק ליד ארמון הנשיאות בבירה נג'מנה אחרי מות הנשיא אידריס דבי
צ'אד חולפים על פני טנק ליד ארמון הנשיאות בבירה נג'מנה אחרי מות הנשיא אידריס דבי
תושבים בנג'מנה חולפים על פני טנק ליד ארמון הנשיאות, אתמול
(צילום: רויטרס)
בצעד נוסף שעורר חשש ליציבות צ'אד הודיעה אתמול הממשלה על פיזור הפרלמנט, על סגירת גבולותיה של המדינה ועל הטלת עוצר ארצי מדי ערב מהשעה 18:00 ועד 5:00 בבוקר. עם זאת, על פי דיווחים הבוקר שרר שקט בבירה נג'מנה, ולפי שעה אין עדויות לטלטלה ביטחונית משמעותית.