9 צפייה בגלריה
פרויקטור הקורונה נחמן אש
פרויקטור הקורונה נחמן אש
"התחסנו רק שליש, זו לא חסינות עדר". פרופ' אש
(צילום: לע"מ)
שוב עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ בקבינט הקורונה - ושוב אזהרה מפתיחה לא אחראית של המסחר. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הזהיר היום (שני) בדיון בקבינט כי למרות שיעור המחוסנים הגבוה, ישראל עדיין לא הגיעה לחסינות עדר - ונתוני התחלואה עשויים לעלות משמעותית כשהמשק ייפתח לחלוטין.
לדברי פרופ' אש, "יש יותר מ-5,000 חולים ביום. אנחנו עומדים על כאלף חולים קשים. אם לפני חודשיים מישהו היה אומר שבמצב של היום נפתח את המשק, הייתי אומר שהוא משוגע. אבל אנחנו פותחים כי אנחנו רואים את החשיבות". הוא הוסיף: "הנתונים משתפרים אבל ככל שהמשק ייפתח הם יעלו חזרה וזה יהיה רע מאוד. פתיחה לא אחראית תביא לסגר נוסף. זה טוב למשק או לחינוך? בשבוע הבא נגיע לשלושה מיליון מחוסנים, אבל זה רק שליש. זו לא חסינות עדר. צריך להסתכל על זה בצורה אמיתית ולא להסתנוור מהנתונים שמשתפרים".
9 צפייה בגלריה
שוב עימות בקבינט. גנץ ונתניהו
שוב עימות בקבינט. גנץ ונתניהו
שוב עימות בקבינט. גנץ ונתניהו
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"לא לעצור סיוע". ישראל כץ מציג את התוכנית הכלכלית
(צילום: קונטקט)

לדברי פרופ' אש, פתיחת עסקים על בסיס התו הירוק "בעייתית" בגלל שילדים ובני נוער עד גיל 16 לא רשאים להתחסן עדיין. "יכול להיות שניתן יהיה להכניס ילדים למקומות מסוימים בכפוף לבדיקות, ואני מקווה שנתקדם לבדיקות מהירות. הפתרון הטוב ביותר יהיה בדיקות מהירות בכניסה לכל עסק", אמר.
הפרויקטור הציג במהלך הדיון מתווה הגבלות לחג פורים בשבוע הבא, במטרה למנוע הדבקה המונית במהלכו. לפי המתווה ייאסרו במהלך החג מסיבות, תהלוכות עדלאידע ואירועים רבי משתתפים. יהיה גם איסור על נסיעות של "משאיות שמחה".
עוד מציע פרופ' אש כי סעודות חג ייערכו במסגרת משפחתית-גרעינית בלבד, ובבתי כנסת ניתן יהיה להתפלל בקפסולות של עד עשרה אנשים ועם מחיצות קשיחות בין הקפסולות. מספר המתפללים המקסימלי בבתי הכנסת לפי המתווה יהיה 100 אנשים, כולל בשבת הקרובה. הוא הציע גם לסגור את קבר הרשב"י בהר מירון, לקראת ההילולה המסורתית הנערכת שם בז' באדר, יום חמישי הקרוב.

שוב עימות בין נתניהו לגנץ

בתחילת הדיון, לאחר ששרת התיירות אורית פרקש הכהן מכחול לבן קראה לפתיחה רחבה של המסחר, התנגד נתניהו והשיב: "אין לנו שולי ביטחון, כי אנחנו קרובים לאלף חולים קשים. צריך לפתוח בזהירות. כשיש בעיות כלכליות, המענה הוא לא לפתוח אלא התוכנית הכלכלית - אבל אתם עוצרים אותה". גנץ השיב: "אנחנו לא עוצרים תוכנית כלכלית - אנחנו עוצרים שוחד בחירות".
לדברי גנץ, "אני בעד לדון בתוכנית הכלכלית ולשמוע את כולם, ואז להביא אותה לדיון בממשלה. אתה יודע טוב ממני". גנץ אף טען כלפי נתניהו: "אתה משחק בנתונים לפי הצרכים שלך". בתגובה לדברי גנץ ביקש נתניהו ממזכיר הממשלה צחי ברוורמן לקבוע מועד לדיון בתוכנית הכלכלית - כחודש לאחר שפורסמה.
התוכנית הכלכלית שגיבשו שר האוצר ישראל כץ ונתניהו כוללת מענק בסך 750 שקל לכל אזרח, בנוסף ל-500 שקלים על כל ילד עד הילד הרביעי ו-300 שקל על כל ילד נוסף. מומחים רבים, בהם נגיד בנק ישראל, אמרו שהם מתנגדים לתוכנית, שכן לטענתם חלוקת הכספים בה לא יעילה, היא לא תקדם את המשק וחסרים בה פרטים רבים.
9 צפייה בגלריה
הר מירון
הר מירון
הר מירון לפני ל"ג בעומר. צפי ל-40 אלף איש בז' באדר
(צילום: אביהו שפירא )
9 צפייה בגלריה
עמיר פרץ
עמיר פרץ
בקרוב כרטיס ירוק נטען? השר פרץ
(צילום: משי בן עמי)
השר כץ אמר לגנץ: "כמו שאנחנו לא יכולים לעצור החלטות בריאותיות, אי אפשר לעצור סיוע לאזרחים". גנץ השיב: "אתה וראש הממשלה החלטתם לקחת את הדיון לנושא הכלכלי".

במוקד: בתי כנסת, הר מירון וג'ודו

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הזהיר בדיון מפני ההילולה שצפויה כאמור בהר מירון ביום חמישי - ואמר כי צמרת המשטרה הזהירה אותו שיגיעו למקום כ-40 אלף איש. הוא דרש להוציא צו סגירה למקום וטען כי "המשטרה יכולה רק לעצור את האוטובוסים". פרופ' אש הוסיף כי כבר ביקש להוציא צו סגירה למקום.
לאחר האזהרה על הר מירון התערב השר אריה דרעי ושאל על נחיתת מאות הספורטאים הזרים שהגיעו לתחרות ג'ודו, כפי שפורסם אתמול ב-ynet: "שמעתי שמגיעים לכאן ספורטאים מכל העולם בלי בידוד. איך זה יכול להיות?". פרופ' אש השיב: "זה נקבע לפני הרבה זמן. הספורטאים נבדקים ונשארים בחדר, מתחרים וחוזרים למלון. איגוד הג'ודו אוכף את זה יחד איתנו".
9 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"מה עם בתי הכנסת?". דרעי
(צילום: שמוליק דודפור)
דרעי גם עקץ לקראת פתיחת המסחר: "בשבוע הבא פותחים עם התו הירוק - אבל ברור שבמדינה יהודית לא ייפתחו גם בתי הכנסת. אני מקווה שמשרד הבריאות יביא את הפתרון, לא יעלה על הדעת שהכל נפתח חוץ מבתי תפילה. גם מתווה החתונות עד 20 איש לא רציני, חייבים להגדיל את האפשרות להתחתן. פותחים אצטדיונים ומשחקים - אבל חתונות לא? למה קניון כן וחתונה לא?".
לאחר מכן דרעי ביקש לדאוג להגיע להסכמות כבר לקראת השבת הקרובה, שבה מקריאים את פרשת זכור. נתניהו אמר כי אם מזג האוויר יהיה טוב, ניתן לקיים את התפילות בחוץ - אך הבעיה תהיה אם מזג האוויר יהיה סוער.
שר הכלכלה עמיר פרץ העלה בקבינט הצעה ל"כרטיס ירוק נטען", שיופעל בשיתוף עם חברות האשראי והבנקים. לדבריו, "כולם בעניין. הכרטיס ייתן תמריץ להתחסן ויוביל להגדלת הצריכה. הוא יהיה מוגבל לשנתיים כדי לא להתחרות במועדוני צרכנות, ימנע זיופים ויעבור דיגיטלית". פרץ גם העלה לדיון את סוגיית ההנחה בארנונה לעסקים, וטען כי התהליך תקוע ברשות המיסים. לאחר חילופי האשמות, הוא, דרעי וכץ סיכמו לקדם את הסוגיה.
9 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
מבקשת מתווה לפתיחת אילת וים המלח. פרקש הכהן
(צילום: אבי מועלם )
9 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
במשרד הבריאות לא מסכימים עם קביעתו. גלנט
(צילום: הדר יואביאן )
השרה פרקש הכהן דרשה להגיע למתווה חדש בנוגע לתיירות הפנים באילת ובים המלח, לאחר שהמקומות יוכרזו כירוקים.

"חינוך - לפני פתיחות אחרות"

בתוך כך, שר החינוך יואב גלנט קרא בדיון לפתוח מחדש את מוסדות החינוך בערים הירוקות וצהובות לכל שכבות הגילאים - ולעשות זאת לפני כל פתיחה אחרת. לטענתו, "בשבוע האחרון עצרנו ובדקנו את הנתונים ואת ההערכות שלנו. אני יכול לומר באחריות מלאה שבהינתן נתוני התחלואה הנוכחיים ועל פי המלצות המומחים, הגענו לנקודה המאפשרת לפתוח את מוסדות החינוך, באופן מלא, לכל הגילאים, בערים הירוקות והצהובות. אין שום סיבה להשאיר תלמיד אחד בבית בערים האלה".
עם זאת, במשרד הבריאות חולקים על קביעתו. ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אף עקצה ואמרה כי "אם לא היינו מתעסקים כל הזמן בלהגיד שלבתי הספר אין קשר לתחלואה, היינו מוצאים פתרונות".
9 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
"אי אפשר לומר שאין קשר בין בתי ספר לתחלואת ילדים". ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: לע"מ)

פרופ' אש, השיב לגלנט ואמר כי "לא אכנס לוויכוח על הנתונים כי זו היסטוריה. יש לנו שחקן חדש, המוטציה הבריטית, ואני מצטט כאן את שר החינוך - 'יש לנו בעיה בבסיס הנתונים שלנו בהתנהגות המוטציה'. אני ממליץ שהפתיחה תהיה הדרגתית כמו שהצענו, בואו נראה איך הפתיחה שכבר עשינו מתנהלת ומשם נמשיך".
לדברי ד"ר אלרעי פרייס, "חשוב לדעת שיש הבדלים בשיעורי התחלואה בגילאי שונים. כשאנחנו מגיעים לסגר זה לא בגלל תחלואה במגזר החרדי, אלא בגלל תחלואה עודפת בכל מדינת ישראל. רואים את זה גם בתחלואת ילדים. רק כשנסגרו בתי הספר תחלואת הילדים ירדה. להגיד שאין קשר בין בתי הספר לתחלואת הילדים זה לא נכון".
גלנט קרא גם לפתוח את הלימודים חלקית בערים הכתומות. לדבריו, "למיטב שיפוטי, בשלו התנאים להחלטה שעליה המלצתי כעת - והיא חייבת להתקבל לפני החלטות על הקלות אחרות". השר דרעי חיזק את דבריו.
בתוך כך, המשרד לשיתוף פעולה אזורי מעביר היום את האחריות על ועדת החריגים למשרד התחבורה. עד העברת המקל, שתימשך בשעות הקרובות, הוועדה תהיה מושבתת.
השתתף בהכנת הידיעה: איתי בלומנטל
פורסם לראשונה: 12:30, 15.02.21