התפתחויות בחקירת מותו הטרגי של לוחם הנח"ל יונתן גרנות: לוחם הנח"ל החשוד בהריגתו בשוגג של חברו ומפקדו סמ"ר גרנות שחזר את האירוע בזירה, ומעצרו הוארך בתשעה ימים. כך החליט אתמול (ג') שופט בית הדין הצבאי בקסטינה, סא"ל טובי הארט, בהסכמת הצדדים. בנוסף, נחקרו באזהרה גם סמל מחלקה ומפקד מחלקה בחשד שלא פרקו את כל רובי הרוגר כנדרש בתום השימוש בהם במטווח, ובטרם השבתם לבסיס. עד כה לא נערכו עימותים בין חיילים או מפקדים, ואין בשלב זה עדות כי החייל החשוד דרך את נשקו.
3 צפייה בגלריה
יונתן גרנות
יונתן גרנות
"אירוע חמור ומיותר". סמ"ר יונתן גרנות
הלוחם החשוד בעבירה של המתה בקלות דעת התעלף בדיון ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. לבקשתו, הוציא השופט צו איסור פרסום זמני על פרטיו המזהים.
לפי החשד, בשבוע שעבר הרים החייל רובה רוגר בעל קוטר מוקטן המשמש לפיזור הפגנות בתוך מחנה תבץ שבבקעה, הסתכל דרך כוונת הנשק - ופלט כדור שפגע בראשו של חברו ומפקדו, סמ"ר גרנות, שצעד בחלק חשוך של הבסיס במרחק של כ-60 מטר מנקודת הירי.
גרנות נפצע באורח אנוש ומותו נקבע ביום שישי האחרון בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. במסמך שהפיץ לקצינים ותוכנו פורסם ב-ynet, ראש מחלקת בטיחות בזרוע היבשה אל"מ אוריה חצרוני הגדיר את המעשה כ"עבריינות בנשק".

בדיון הארכת המעצר ללוחם החשוד אמרה נציגת התביעה הצבאית, סרן הדס מתוק, כי הוא הרים את הנשק שכלל לא שייך לו, וכיוון אותו לשטח מסוים בבסיס, ואז בוצעה הנקירה הקטלנית. במצ"ח עדיין לא טוענים כי החייל עצמו נקר וירה, ומנסים להבין - גם באמצעות בדיקות בליסטיות לרובה הייחודי ששימוש בו מחייב הסמכה ייעודית שהלוחם לא ביצע - אם הכדור נפלט ללא נקירה מכוונת, כלומר כתוצאה מתקלה בנשק.
במסגרת החקירה נחקרו באזהרה גם סמל מחלקה ומפקד מחלקה, בחשד שלא פרקו את כל רובי הרוגר כנדרש בתום השימוש בהם במטווח, ובטרם השבתם לבסיס. בתחקיר הראשוני שנערך בחטיבת הנח"ל הם טענו כי אכן פרקו את הנשקים לאחר השימוש בהם באופן שמבטיח כי לא נשארו כדורים בבתי הבליעה.
נציג מצ"ח בדיון אמר כי נערכו בדיקות לכלל הנשקים הרלוונטיים ולא נמצאו בתוכם כדורים. הוא ציין כי "נחקרו גורמים נוספים בחטיבה בחשד להתרשלות". בחקירתו טען הלוחם כי בסך הכול התכוון להסתכל דרך הכוונת הייחודית של הנשק, שהיא טלסקופית, וכי הנשק עצמו פחות עניין אותו ולכן ניסה להסתכל דרכה אל מגדל מים מרוחק.
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצרו של החייל החשוד
הארכת מעצרו של החייל החשוד
החשוד עם סניגורו עו"ד רן כהן, היום בבית הדין הצבאי בקסטינה
(צילום: בראל אפרים)
סנגורו של החייל החשוד, עו"ד אל"מ במיל' רן כהן ממשרד ליבליך-מוזר-גליק, אמר בדיון כי הלוחם מתקשה לישון ונוטל כדורים פסיכיאטריים בעקבות הטרגדיה. עוד הוא אמר כי לאחר שהתקשה להתעורר לאחת החקירות במתקן המעצר, גורמי הכליאה שפכו על פניו מים קרים וסטרו לו באופן שהובילו לחבטת ראשו בקיר.
"החשוד ממעט לאכול אך דאגנו לשלומו כל העת, גם באמצעות אמו וחברתו, והוא רואה קב"ן", הגיב נציג מצ"ח.
עו"ד כהן הוסיף כי "אין עילת מעצר. הוא סובל מסיוטים, המום ומפורק. גופו תשוש. הוא מייסר את גופו ונשמתו. אין חשש שישפיע על עדים. מדובר בלוחם מצטיין, בעל שתי תעודות הצטיינות והמנוח הוא חברו הטוב. זו תאונה נוראה ולא משחק בנשק. לא היה פה אקט רברבני ולא פזיזות מודעת, אולי רשלנות אם יתברר שהנשק היה תקין".
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
"להתייחס לנשק בחרדת קודש". הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: דובר צה"ל )
בדיון עלו גם נסיבות חייו המורכבות של הלוחם החשוד, שאיבד את אביו בגיל צעיר, וחרף האסון המשפחתי שחווה החליט להתגייס לשירות משמעותי בקרבי.
לאחר הדיון אמר עו"ד כהן: "החייל במצב נפשי קשה, מיוסר וכואב את פטירתו של חברו הטוב. בדיון שנערך היום הוא חש ברע, איבד את ההכרה והובהל לבית החולים עבור טיפול רפואי. המעצר הוארך בשלב זה בהסכמה לשם השלמת מספר פעולות חקירה, לפני שתתקבל החלטה משפטית בעניינו".
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס אמש למקרה בטקס הענקת תעודות הצטיינות ל-18 עובדי צה"ל. "לפני כשבוע אירע מקרה טרגי וחמור מאוד שהוביל למותו של סמל ראשון יונתן גרנות כתוצאה מכדור שנפלט מנשקו של חברו", אמר כוכבי, "האירוע הזה חמור ומיותר, מתוחקר על-ידי ועדת בדיקה מיוחדת שהקמנו. אנחנו כצבא חייבים ללמוד ולהשתפר גם כתוצאה מכך.
"על כל המפקדים ממני ומטה לעשות כל מה שאפשר כדי שמשחקים בנשק ייפסקו", הוסיף הרמטכ"ל, "וכדי שכל פעם שחייל, מפקד, נגד ואזרח עובד צה"ל לוקחים ליד אמצעי לחימה ונשק - הם יתייחסו לכך בחרדת קודש ויבינו שהם מחזיקים ביד אמצעי שיכול להרוג את עצמם או את חבריהם".
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:07, 02.03.21