ג'ו ביידן קורא את הסקרים שמגיעים מטקסס, וחולם על הישג שלא היה לדמוקרטים 44 שנים: ניצחון במדינה שנחשבת למעוז רפובליקני, מדינה שבלעדיה לדונלד טראמפ אין סיכוי.
הסקרים חוזים שהקרב בין המועמד הדמוקרטי לנשיא הרפובליקני יהיה צמוד בטקסס, שמחלקת 38 אלקטורים - הכי הרבה אחרי קליפורניה. בסקרים ביידן זוכה ליתרון בקרב בוחרים שהגיעו להצבעה המוקדמת. על רקע בהלת הקורונה קרוב ל-8 מיליון טקסנים כבר השתתפו בהצבעה - 90% מכלל המצביעים במדינה בבחירות 2016. מדובר בנתון חריג בהשוואה לשאר מדינות ארה"ב.
18 צפייה בגלריה
 תומכים של ג'ו ביידן
 תומכים של ג'ו ביידן
תומכים של ג'ו ביידן בפלאנו, טקסס
(צילום: AP)
18 צפייה בגלריה
 תומכים של ג'ו ביידן
 תומכים של ג'ו ביידן
תומכים של ג'ו ביידן
(צילום: AP)
לפי הסקרים נראה שלטראמפ יש יתרון בקרב המצביעים שמתכננים להגיע לקלפיות ב-3 בנובמבר. הסקרים גם מראים שטראמפ משפר את מצבו בקרב הקולות ההיספנים בטקסס - ציבור בוחרים גדול - מה שמשקף את ההישגים המסוימים שלו ביחסיו עם ההיספנים מאז 2016.
בניגוד למדינות אחרות בארה"ב, בטקסס כשהבוחרים נרשמים מראש כדי לממש את זכות ההצבעה, הם אינם מזדהים מפלגתית, ולכן קשה לומר בוודאות מי מהצדדים מוביל כעת בהצבעה המוקדמת בטקסס.

18 צפייה בגלריה
תומכים של טראמפ צופים ביחד ב עימות בחירות 2020
תומכים של טראמפ צופים ביחד ב עימות בחירות 2020
תומכי טראמפ בעיר קייטי בטקסס צופים בעימות מול ביידן
(צילום: AFP)
ניצחון של ביידן בטקסס יהיה הראשון של מועמד דמוקרטי במדינה מאז 1976 – כשג'ימי קרטר נבחר לנשיאות. ניצחון של ביידן בטקסס ישים סוף לתקווה של טראמפ להיבחר לכהונה נוספת. הקמפיין הדמוקרטי מעודד מהסקרים בטקסס, אך ממקד את המאמצים במדינות מתנדנדות "קלאסיות", כמו פלורידה ופנסילבניה.

זיכרונות מ-2016: להשקיע במדינות אדומות?

הקמפיין הדמוקרטי זוכר היטב את 2016: לפני ארבע שנים הילרי קלינטון ספגה ביקורת גדולה כשהעדיפה להגיע בישורת האחרונה של הקמפיין למדינות רפובליקניות בתקווה להפוך אותן מ"אדומות" ל"כחולות" - ולבסוף הפסידה לטראמפ במדינות שמזוהות עם הדמוקרטים. "אנחנו באמת מתמקדים בשש המדינות החשובות שלנו", אמרה ג'ן רידר מקמפיין ביידן. שש המדינות הן פנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין, אריזונה, פלורידה וצפון קרוליינה.
רידר מציינת שאם בימים הקרובים הדמוקרטים יראו שיש להם הזדמנות "להפוך" מדינות רפובליקניות הם מתכוונים לנצל אותה. כדי לחזק את הסיכויים בטקסס מחר תגיע למדינה קמלה האריס, הסגנית המיועדת של ביידן. המיליארדר מייקל בלומברג, שהתמודד בפריימריז הדמוקרטיים ופרש, מתכנן להשקיע סכום של 15 מיליון דולר בקמפיין למען ביידן בטקסס ובאוהיו, בניסיון של הדקה ה-90 לצבוע את שתי המדינות בכחול.

18 צפייה בגלריה
קלפיות באוסטן
קלפיות באוסטן
קלפיות באוסטין, טקסס
(צילום: AFP)
הבחירה של קמפיין ביידן לא ללכת "על כל הקופה" בטקסס גרמה לתסכול בקרב חלק מהדמוקרטים הטקסנים, כולל חוליאן קסטרו ובטו אורורק, שגם הם ניסו את מזלם בפריימריז הדמוקרטיים. "הם השקיעו בערך אפס דולרים במדינת טקסס, והולך להם טוב", אמר אורורק לכתבים בשבוע שעבר. "תארו לכם מה היה קורה אם היו משקיעים כמה דולרים".
טקסס האריכה בשבוע את ההצבעה המוקדמת שלה כדי לא לגרום לעומסים ביום הבחירות בשיאה של מגפת הקורונה. במחוז האריס, שכולל את יוסטון והפך למעוז דמוקרטי בשנים האחרונות, הצביעו כבר יותר מ-1.1 מיליון איש. שיעורי ההצבעה המוקדמת מזנקים בכל רחבי טקסס, כולל באזורים רפובליקניים כמו מחוז דנטון, שסמוך לדאלאס, וגם במעוזים דמוקרטיים כמו מחוז בקסר בסן אנטוניו. בשני המחוזות כבר חצה מספר המצביעים את סך כל הקולות ב-2016.
18 צפייה בגלריה
קלפיות בדאלאס
קלפיות בדאלאס
קלפיות בדאלאס
(צילום: AP)
מרק ג'ונס, פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת רייס, ביצע סקר מ-13 עד 20 באוקטובר בשיתוף אניברסיטת יוסטון שהראה שביידן מוביל בקרב מי שכבר הצביעו בפער של 59% מול 39%. טראמפ הוביל בשיעור דומה בקרב מי שמתכננים לצאת להצביע ביום הבחירות. "הדמוקרטים בפירוש שולטים בהצבעה המוקדמת", אמר ג'ונס. "הסוגייה המרכזית של הרפובליקנים היא אם הם יכולים להוציא את הבוחרים שלהם ביום הבחירות".

התחזקות הדרגתית של הדמוקרטים בטקסס

יש כמה סימנים שמראים שטקסס עוברת שינוי פוליטי הדרגתי, והדמוקרטים מתחזקים בה. טראמפ וביידן צמודים בסקרים בטקסס בשנה האחרונה, ומועמדים דמוקרטים ורפובליקנים ניהלו קרבות קשים בעשרות מירוצים לתפקידים בקונגרס ובבית המחוקקים המקומי. כמו באזורים אחרים בארה"ב גם בפרברים של טקסס, שבהם חיה אוכלוסייה מעורבת, טראמפ נחלש בסקרים בשנה האחרונה. ג'ונס אומר שיכולה להיות לכך השפעה הרסנית על הרפובליקנים בקלפי.
18 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
קמלה האריס. תגיע מחר לטקסס
(צילום: AFP)
ביידן התחזק בקרב מצביעים עצמאיים (שלא מגדירים את עצמם כדמוקרטים או רפובליקנים), שמהווים כ-10% מהמצביעים בטקסס. לפי סקר שערכה החודש אוניברסיטת טקסס ביידן מוביל על טראמפ בקרב עצמאים ביתרון של 45 מול 37 אחוזים. ב-2016 קלינטון הפסידה לאותה קבוצה בפער של קרוב ל-30 אחוזים.
סימן נוסף שעשוי לעודד את הדמוקרטים הוא השינוי הדמוגרפי שחל בטקסס. במערכת הבחירות הנוכחית רשומים במדינה יותר מ-3 מיליון בוחרים חדשים, רבים מהם עברו לטקסס ממדינות שמזוהות עם הדמוקרטים. רבקה אקוניה, מנהלת הקמפיין של ביידן בטקסס, מציינת שבהצבעה המוקדמת השתתפו קרוב למיליון איש שמעולם לא הצביעו בבחירות לנשיאות. רבים מהם בוחרים צעירים או אזרחים מקהילות עם נטייה דמוקרטית. היא אומרת שכל הסימנים מראים שהקרב על טקסס פתוח.
18 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ביידן וטראמפ בעימות האחרון ביניהם
(צילום: AFP)
לקמפיין טראמפ יש נתונים אחרים. לפי הקמפיין הרפובליקני טראמפ מוביל במאות אלפי קולות בהצבעה המוקדמת. טראמפ ניצח בטקסס ב-2016 בפער של 9 אחוזים. בימים האחרונים פנה טראמפ לעובדים בתעשיות הנפט והגז בטקסס, כשהזכיר להם שבעימות האחרון אמר ביידן שהוא יקדם מעבר לאנרגיה ירוקה ויזנח בהדרגה את תעשיית הנפט.
"הבוחרים בטקסס יודעים שהאג'נדה הקיצונית של ביידן נגד האנרגיה תהרוס את הכלכלה במדינה", אמרה סמנתה קוטן, דוברת בקמפיין טראמפ. לא כל הטקסנים קונים את זה. צ'ייס לואו, מנהל מכירות בן 35 מאוסטין שמגדיר את עצמו כעצמאי (לא רפובליקני ולא דמוקרטי), לא הצביע במערכות בחירות קודמות. הוא לא האמין שאחת המפלגות הגדולות תשפר את מצב מעמד הביניים באמריקה. "המחשבות שלי השנה שונות לגמרי", אמר לואו, שמתכוון להצביע לביידן. "היחס של טראמפ למדינה פשוט מגעיל. הוא מייצר מחלוקות וזה מרגיש שאנחנו נמצאים בתקופה של שנאה".