ברקע משבר התקציב והעימותים החוזרים ונשנים בממשלה, שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי "אם אין תקציב לשנת 2021 - אין טעם לקיים את הממשלה הזו, וצריך ללכת לבחירות". הוא הוסיף כי "אפשר גם למצות הליכים אחרים בכנסת".
"הממשלה הזו היא לא ממשלת החלומות של אף אחד מהצדדים, אבל היא הוקמה כדי לתת מענה בריאותי וכלכלי לקורונה", אמר שמולי. "בלי תקציב אין אפשרות לתת מענה מהסוג הזה, ולכן אין שום טעם לתת הנשמה מלאכותית לממשלה שמתקשה מאוד לתפקד. הליכוד אומרים 'נביא תקציב לשמונה ימים', בשנה שאוטוטו נגמרת. לדעתי זה לעשות צחוק ובדיחה מהאזרחים ובעלי העסקים".
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"הליכוד עלול לגרור לבחירות בזמן שהכלכלה מפורקת". שמולי
(צילום: אופיר יצחק )
3 צפייה בגלריה
"אל תספידו את מפלגת העבודה". שמולי עם היו"ר פרץ
"אל תספידו את מפלגת העבודה". שמולי עם היו"ר פרץ
"אל תספידו את מפלגת העבודה". שמולי עם היו"ר פרץ
(צילום: עמית שאבי)
לדברי שמולי, "ברור ששעון החול של הממשלה הולך ואוזל, והליכוד צריך להחליט מה בא לפני מה. האם האינטרסים הפוליטיים של הליכוד וראש הממשלה בא לפני הטיפול במשבר ובאזרחים שקורסים? בלתי מתקבל על הדעת שמדינה שלמה נמצאת במלחמה בריאותית, וראש הממשלה מחפש לעצמו נקודת בריחה אישית".
"המשבר הוא לא באמת על התקציב", הוסיף שמולי. "אין כלכלן אחד במדינת ישראל שיגיד שההצעה של הליכוד להביא תקציב לשמונה ימים היא הצעה שיש בה היגיון כלכלי. בסוף, ראש הממשלה צריך להחליט אם הוא פה כדי לטפל במשבר ולתת מענה לאזרחים, או דואג לעצמו מבחינה אישית".
אשכנזי אמר לפני שבועיים שיש לליכוד עד סוף החודש. נגמר אוקטובר. עד מתי תחכו? "לא יודע להצביע על יום בשבוע, אבל כן יודע להגיד שהאובדן האמיתי הוא כל יום שעובר בלי תקציב שבאמצעותו אפשר לחלץ את המשק מהמשבר, ולתת סיוע לבעלי העסקים ולמשפחות שקורסות".
אולי ממשלת ימין או ממשלה צרה תהיה יותר טובה מהנוכחית? "בגל הראשון הייתה קריסה טוטלית בבתי האבות. לא היה שום תפקוד של משרד הרווחה, והפעם הדברים שונים לחלוטין. אני חושב שמכל היבט, בחירות זו חלופה איומה ונוראה, כי התחלואה עדיין גבוהה, הכלכלה מפורקת והשנאה עדיין משתוללת בחברה הישראלית. למרות הכל, יכול להיות שהליכוד יגרור אותנו לשם. אם לא תהיה ברירה, לדעתי צריך ללכת לבחירות".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
פועל ממניעים פוליטיים? השר ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
בשלב זה התערב בשיחה יו"ר ארגון רופאי המדינה ד"ר זאב פלדמן, ואמר כי "אסור שהעבודה של הממשלה תיפסק כל פעם לתקופה בלתי נגמרת. למשל, עכשיו נתקלנו בבעיה בבתי החולים בנושא של מסגרות חינוכיות לילדי הצוותים הרפואיים, ונפגשתי עם השר שמולי. המשרד שלו תומך ועוזר בפרויקט כדי להקים מסגרות ומעונות יום. לא תהיה המשכיות לזה, חייבים המשכיות תפקודית".
לדברי שמולי, "אין סיבה לחכות עם העברת התקציב. יש פה עסקים ואזרחים שמתקשים להחזיק את הראש מעל המים. מה זו האמירה השערורייתית הזו, לחכות עד דצמבר ואז להתחיל לטפל ב-2021?".
גם שר האוצר מתנהל ממניעים פוליטיים? "ברגע שאני לא רואה שום הסבר אחר להחלטות שלא לקדם את תקציב 2021 ולא לקדם מינוי בכירים, אז כן, אפשר להסביר את זה רק על-ידי פוליטיקה ואינטרסים".
אתה מצטער שנכנסתם לממשלה הזו? "בסופו של דבר היה לנו החלטה בין שתי אופציות בלתי אפשריות כמעט. לדעתי, ההחלטה ללכת לבחירות הייתה הגרועה ביותר במצב הזה, ולכן מנקודת מבט ממלכתית ולאומית היה נכון לעשות את המאמץ כדי לטפל במשבר במשותף. עם זאת, הליכוד לא התייצב למשימה. מהרגע הראשון הוא הקים את הממשלה כדי לפרק אותה".
"אנחנו חלק מהגוש של כחול לבן, אבל אל תקברו כל כך מהר את מפלגת העבודה", הוסיף שמולי. "מפלגת העבודה היא מפלגה עצמאית עם זהות, עצמאות וערכים. נרוץ בבחירות הבאות, המפלגה כאן כדי להישאר. היא תתגבר על המשבר כפי שהתגברה על משברים כאלה גם בעבר".
על סערת טיפולי ההמרה אמר שמולי: "אני מנסה לשנות את זה יום יום. יש דברים שאנחנו נקדם גם שלא באמצעות חקיקה. טיפולי המרה הם דבר בזוי שמצלק את הנפש של כל כך הרבה צעירים במדינה. אני לא כאן כדי להסביר את העמדות של מפלגות שאני נאבק נגדן מיום כניסתי לכנסת, אנחנו את הדבר הזה צריכים לשנות".