סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, היה הנואם המרכזי בלילה השלישי של הוועידה הרפובליקנית שהתקיים הלילה (בין רביעי לחמישי). בנאום שנשא ממבצר מק-הנרי בבולטימור הוא חזר על המסר שיצא הלילה שוב ושוב מהוועידה – הדמוקרטים לא ישליטו סדר ברחובות. "האמת הקשה היא שלא תהיו בטוחים באמריקה של ג'ו ביידן", אמר פנס. הנשיא דונלד טראמפ הגיע לבולטימור במפתיע יחד עם רעייתו לרגל נאומו של פנס, אך לא נשא דברים בעצמו.

7 צפייה בגלריה
מייק פנס נואם בוועידה הרפובליקנית
מייק פנס נואם בוועידה הרפובליקנית
מייק פנס, הלילה. "חוק וסדר לכל אמריקני, מכל גזע"
(צילום: רויטרס)
בצל המהומות שמתחוללות זה שלושה חודשים בערי ארה"ב במסגרת המחאה נגד הגזענות אמר פנס כי "האלימות חייבת להיפסק – בין שבמיניאפוליס, פורטלנד או קנושה. יותר מדי גיבורים מתו כשהגנו על החירויות שלנו מכדי שנראה אמריקנים פוגעים כך אחד בשני. יהיו לנו חוק וסדר ברחובות המדינה הזו. לכל אמריקני, מכל גזע, דת וצבע". עם זאת, פנס לא הזכיר את שמו של שום אדם שחור שנפגע מאלימות משטרתית בארה"ב – ונמנע גם מציון שמו של ג'ייקוב בלייק, שנורה בתחילת השבוע בגבו על-ידי שוטר, ירי שעורר בלילות האחרונים מהומות בוויסקונסין.
לדברי סגן הנשיא, "הנשיא דונלד טראמפ ואני תמיד נתמוך בזכות האמריקנים להפגנות לא-אלימות, אבל התפרעויות וביזה אינן הפגנות כאלה. הפלת פסלים אינה חופש הביטוי. אלה שיעשו זאת – יעמדו מול מלוא חומרת הדין".
7 צפייה בגלריה
מייק פנס נואם בוועידה הרפובליקנית
מייק פנס נואם בוועידה הרפובליקנית
פנס במבצר מק-הנרי. "מתקפות אכזריות על טראמפ"
(צילום: AFP)
בפתח דבריו הסכים פנס באופן פורמלי לקבל על עצמו את המועמדות לסגן הנשיא מטעם המפלגה הרפובליקנית בבחירות הקרובות. "לפני ארבע שנים נעניתי לקריאה להצטרף למטרה הזו, כי ידעתי שלדונלד טראמפ יש המנהיגות והחזון להפוך את אמריקה לגדולה שוב", אמר. "בארבע השנים האחרונות צפיתי בנשיא עומד בפני מתקפות אכזריות, אבל הוא קם בכל יום ונלחם כדי לעמוד בהבטחות שלו לעם האמריקני. בהכרת טובה על הביטחון שהנשיא טראמפ נתן בי, בענווה, אני מקבל את המינוי".
פנס, שהוביל את צוות המשימה של הבית הלבן למלחמה בקורונה, ניצל את נאומו בוועידה גם להבעת תנחומים בפני המשפחות של קורבנות הנגיף. "הלילה הלבבות שלנו עם המשפחות שאיבדו את יקיריהן, ועם אלה שבני משפחתם עדיין נאבקים במחלה הקשה", אמר. "במדינה הזו, אנחנו מתאבלים עם מי שמתאבל". הוא גם הודה לצוותים הרפואיים על מאמציהם.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום קבלת מועמדות נשיאות ועידה דמוקרטית
ג'ו ביידן נאום קבלת מועמדות נשיאות ועידה דמוקרטית
"לא מבין שאמריקה היא ארץ הנסים". ביידן
(צילום: רויטרס)
"בשבוע שעבר ג'ו ביידן אמר שלא יהיה נס. מה שג'ו ביידן כנראה לא מבין הוא שאמריקה היא ארץ של ניסים", הצהיר פנס. "אנחנו בדרך ליצור את החיסון הבטוח הראשון נגד קורונה עד סוף השנה. בימים הקרובים, שבהם נִפתַח את אמריקה מחדש, אני מבטיח שנמשיך להציב את הבריאות של אמריקה בראש מעיינינו".
לקראת הבחירות הקרובות אמר פנס ש"הבחירה מעולם לא הייתה ברורה יותר והסיכויים לנצח מעולם לא היו גבוהים יותר". הוא טען: "ג'ו ביידן אמר שהבחירות הן על הדמוקרטיה. אבל האמת היא שהבחירות הן על השיקום הכלכלי ועל החוק והסדר. בבחירות האלה הבחירה היא אם אמריקה תישאר אמריקה".

כשהדמוקרטים שולטים, החורבן מגיע

הלילה השלישי של ועידת המפלגה הרפובליקנית התקיים תחת הכותרת "ארץ של גיבורים", ועסק בין היתר במהומות שפרצו בוויסקונסין בעקבות מותו של ג'ייקוב בלייק.
7 צפייה בגלריה
קיילי מקנאני
קיילי מקנאני
קיילי מקנאני. "מנהיג העולם החופשי דאג למצבי"
(צילום: AP)
מושלת מדינת דרום דקוטה, כריסטי נואם, אמרה שהאלימות ברחובות וההפגנות ברחבי המדינה הוכיחו, כלשונה, מה קורה תחת הנהגה דמוקרטית. "מסיאטל ופורטלנד עד וושינגטון וניו יורק, ערים תחת הנהגה דמוקרטית מוצפות באספסוף אלים. האלימות משתוללת. יש ביזה, כאוס, חורבן ורצח", אמרה.
אליה הצטרפה הסנאטורית מטנסי מרשה בלקבורן, שהדגישה כי טראמפ התייצב לצד אנשי אכיפת החוק האמריקנים. את הדמוקרטים האשימה כי הם אינם מכירים באנשי אכיפת החוק כגיבורים. "השמאלנים מנסים להפוך אותם לנבלים. הם רוצים 'לבטל' אותם", אמרה. "אבל אני כאן, כדי להגיד שהגיבורים הללו לא יכולים להיות מבוטלים".

כריתת השד והטלפון מהנשיא

דוברת הבית הלבן, קיילי מקנאני, חשפה בנאומה בוועידה את סיפורה האישי – כריתת שד מניעתית שעברה ב-2018. "ב-1 במאי 2018 הלכתי אחרי אמי ובחרתי לעבור כריתת שד מניעתית. פחדתי. בלילה שלפני כן ניסיתי לא לפרוץ בבכי, בזמן שנערכתי לאבד חלק ממני לעד", סיפרה. "ביום למחרת, עם אמי, אבי, בעלי וישו לצדי, עברתי את הניתוח, שחיסל כמעט לחלוטין את הסיכוי שאחלה בסרטן השד – החלטה שהיום אני חוגגת אותה".
7 צפייה בגלריה
קארן פנס בוועידה הרפובליקנית
קארן פנס בוועידה הרפובליקנית
קארן פנס. הצדיעה לגיבורי הקורונה
(צילום: AP)
מקנאני סיפרה שאחת השיחות הראשונות שקיבלה אחרי שהתעוררה מההרדמה הייתה מאיוונקה טראמפ, בתו של הנשיא. אחר כך, סיפרה, קיבלה שיחה נוספת – הפעם מהנשיא. "נדהמתי. מנהיג העולם החופשי דאג למצבי". היא ציינה שבאותם ימים שוחחה עם הנשיא רק לעתים. "עכשיו אני מכירה אותו היטב, ואני יכולה לומר שהנשיא עומד לצד האמריקנים שנמצאים בסיכון לחלות".
"באותה צורה שהנשיא טראמפ תמך בי, הוא תומך בכם", הוסיפה מקנאני. "אני רואה את זה בכל יום". היא סיפרה גם על בתה בת התשעה חודשים, שאותה הגדירה "נס". "אני רוצה שהבת שלי תגדל באמריקה של דונלד טראמפ. הבחירה בניתוח לכריתת השד הייתה אחת ההחלטות הקשות שקיבלתי, אבל התמיכה בטראמפ, שיגן על הבת שלי ועל עתיד הילדים – הייתה הקלה ביותר".
רעייתו של מייק פנס, "הגברת השנייה" קארן פנס, נאמה אף היא, אך נמנעה מלדבר על פוליטיקה. היא התייחסה לתיקון ה-19 בחוקת ארה"ב שאִפשר לנשים להצביע, וסיפרה על מפגשיה עם נשים, בין השאר כאלה שקיימה בשנותיה כגברת השנייה של ארה"ב.
7 צפייה בגלריה
קליאן קונוויי בוועידה הרפובליקנית
קליאן קונוויי בוועידה הרפובליקנית
קונוויי על נשות טראמפ: "הוא מספר לנו סודות"
(צילום: Getty Images)
כמו הגברת הראשונה מלניה טראמפ, קארן פנס התייחסה גם למגפת הקורונה ולאתגרים שהיא מציבה בפני הציבור האמריקני. כמורה לאומנות בבית ספר פרטי, פנס תחזור ללמד בכיתות בשבועות הקרובים. "בזמנים הקשים הללו, כולנו ראינו דוגמאות לאמריקני הממוצע שמושיט יד לאלו שצריכים", היא אמרה – וכינתה "גיבורים" את כל עובדי הרפואה, השוטרים, המורים ואנשי ההצלה ובריאות הנפש.

דונלד מגן הנשים

קליאן קונוויי, היועצת הבכירה של הבית הלבן ושל הנשיא טראמפ, נאמה גם היא בוועידה – והציגה את דונלד טראמפ כ"מגן הנשים", למרות שלל ההערות הסקסיסטיות והמיזוגניות שניפק בעבר נגד נשים והטענות נגדו לתקיפות מיניות. בקמפיין של טראמפ מנסים לשכנע נשים להצביע לנשיא, אחרי שבסקרים שפורסמו לאחרונה הסתמן בבירור שהן מעדיפות את ביידן על פניו.
קונוויי אמרה כי לאורך עשרות שנים קידם טראמפ נשים לתפקידים בכירים בעסקים ובממשל. "הוא מספר לנו סודות, מתייעץ איתנו ומכבד את דעותינו", העידה. "הוא גם מתעקש שאנחנו באותה עמדה כמו זו של הגברים. הנשיא טראמפ עזר לי לפרוץ את המחסום בעולם הפוליטיקה, כשהסמיך אותי לנהל את הקמפיין שלו, שהסתיים בניצחון".
7 צפייה בגלריה
לארה טראמפ בוועידה הרפובליקנית
לארה טראמפ בוועידה הרפובליקנית
הכול השתנה כשנכנסה למשפחה. לארה טראמפ
(צילום: Getty Images)
קונוויי עצמה הודיעה השבוע כי היא מתכוונת לעזוב את תפקידה בסוף החודש. בהודעת הפרישה שלה אמרה שהיא רוצה להקדיש את זמנה לארבעת ילדיה, ולספק להם "פחות דרמה ויותר אמא", כלשונה. היא הייתה מנהלת הקמפיין השלישית של טראמפ ב-2016, והאישה הראשונה שניהלה קמפיין בחירות שהסתיים בניצחון. היא נחשבת לאחת התומכות הנאמנות ביותר של הנשיא, ובראיונות הרבים שהעניקה לתקשורת הגנה על המדיניות של טראמפ ועל ההחלטות הפוליטיות שלו.
גם כלתו של הנשיא, לארה טראמפ, דיברה בוועידה. בנאומה נגעה במערכת היחסים שלה עם דונלד טראמפ ובתמיכתו בנשים ובמשפחה. היא סיפרה שכשפגשה את בעלה אריק, בנו של הנשיא, ואת משפחתו, הרושם הראשוני שגיבשה על משפחת טראמפ התפוגג. "הם היו חמים ואכפתיים, עבדו קשה והיו מחוברים לקרקע. הם הזכירו לי את משפחתי שלי ונתנו לי להרגיש בבית", היא אמרה.
היא הדגישה את מספר הנשים שעבדו בתפקידים ניהוליים תחת טראמפ. "המגדר לא שינה. מה ששינה היה היכולת לגרום לעבודה להיעשות", אמרה. היא גם חזרה על מסר ה"חוק וסדר" של הנשיא טראמפ, ומחתה על מה שהגדירה "פוליטיקאים חלשים וחסרי עמוד שדרה". "הם העבירו את השליטה בערים האמריקניות לאספסוף אלים", טענה, כשכוונתה למהומות שהתחוללו ועדיין מתחוללות בערי ארה"ב במסגרת המחאה על הגזענות נגד שחורים. "ג'ו ביידן לא יעשה את מה שצריך כדי לשמור על סדר".
הוועידה הרפובליקנית, נזכיר, אמורה הייתה להיערך כולה בשרלוט שבצפון קרוליינה, אבל כמו במקרה של הוועידה הדמוקרטית שנערכה בשבוע שעבר נאלצה המפלגה הרפובליקנית לצמצם דרמטית את הכינוס שלה ולהפוך את האירוע לווירטואלי ברובו – עם שידורים חלופיים ממוקדים שונים ברחבי ארה"ב. זאת כדי למנוע ממשתתפי הוועידה את הצורך לנסוע לצפון קרוליינה ולערוך בה כינוס המוני בזמן מגפת הקורונה.
בשבוע שעבר התברר כי כבר בלילה הראשון של הוועידה הדמוקרטית הווירטואלית ניכרה ירידה משמעותית במספר האמריקנים שהתיישבו מול הטלוויזיה כדי לצפות באירוע ביחס ללילה הראשון של הוועידה הדמוקרטית ב-2016. שלשום הגיעו הנתונים מהלילה הראשון של הוועידה הרפובליקנית הנוכחית, ומהם עולה כי מספר הצופים בו היה נמוך עוד יותר מזה של הלילה הראשון של הוועידה הדמוקרטית בשבוע שעבר – 17 מיליון לעומת 19.7 מיליון.
מנגד, מנתוני הלילה השני של הוועידה הרפובליקנית עולה כי צפו בו מעט יותר מאשר בזה של הוועידה הדמוקרטית. בלילה השני של הוועידה הדמוקרטית צפו 19.2 מיליון בני אדם, בעוד בזה של הרפובליקנים צפו 19.4 מיליון.