זה עוד לא סופי ומוחלט, אבל לראשונה יש הסכם שאמור לסיים את תקופת שלטונו של בנימין נתניהו. 35 דקות לפני המועד האחרון, הודיע אמש (יום ד') יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי הצליח להרכיב ממשלה במסגרת 28 ימי המנדט שניתנו לו לשם כך. בראש הממשלה שהציג לפיד יעמוד יו"ר ימינה נפתלי בנט, והוא יכהן בממשלת חילופים (רוטציה) עם יו"ר יש עתיד עצמו.
הקואליציה המסתמנת תכלול את סיעות יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, תקווה חדשה, מרצ ורע"מ. לראשונה בתולדות מדינת ישראל אמורה מפלגה ערבית להיות חלק מהקואליציה ומהממשלה.

בדרך לממשלה חדשה

הנשיא ריבלין, שקיבל את השיחה בתום משחק גמר גביע המדינה בכדורגל, פרסם הודעה ומסר כי "אני מברך אותך, יאיר לפיד, ואת ראשי הסיעות עם הסיכום על הרכבת הממשלה. נצפה לכינוסה של הכנסת בהקדם האפשרי לאישור הממשלה כנדרש".
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם

6 צפייה בגלריה
החתימות להרכבת הממשלה החדשה
החתימות להרכבת הממשלה החדשה
החתימות להרכבת הממשלה החדשה
6 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה
(צילום: נוואף אל-נבארי)
לפי הסיכומים, בשעה שבנט יכהן כראש הממשלה, ישמש לפיד ראש הממשלה החליפי ושר החוץ. שר הביטחון בממשלה יהיה בני גנץ שימשיך במשרד. את תפקיד שר האוצר יאייש אביגדור ליברמן ואת תפקיד שר המשפטים יאייש גדעון סער. לפי ההסכמות, אל משרד הפנים תיכנס איילת שקד שתחליף את אריה דרעי שמכהן בתפקיד מאז 2016, ואל משרד החינוך תיכנס יפעת שאשא ביטון.
יש לציין כי חבר הכנסת ניר אורבך מימינה שוקל להתנגד לממשלה - ובמקרה שכזה ממשלת השינוי תצטרך לגייס חבר כנסת מהאופוזיציה שיצביע בעדה. אפשרות שנייה היא שאורבך יתפטר מתפקידו והבאה בתור אחריו - שירלי פינטו - תיכנס לקואליציה. מנגד, חבר הכנסת מתן כהנא, שמיועד למשרד הדתות, אמר בצאתו מכפר המכביה כי "בעזרת השם תהיה ממשלה טובה שתוציא אותנו מהלופ הזה".
שרת התחבורה בממשלה המיועדת צפויה להיות יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, וחבר מפלגתה עמר בר-לב ישמש השר לביטחון הפנים. בעקבות הפשרה על הוועדה למינוי שופטים, מפלגת העבודה תקבל עוד סגן שר. במפלגה ציינו כי יקבלו בנוסף את ראשות ועדת החוקה, ראשות ועדת הבריאות, העבודה והרווחה, נציג קבוע בוועדה למינוי שופטים ורוטציה בין שקד למיכאלי, תפקיד סגן שר ושני חברי קבינט ביטחוני.
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ צפוי לשמש שר הבריאות, חברת מפלגתו תמר זנדברג צפויה לשמש השרה להגנת הסביבה וח"כ עיסאווי פריג', גם הוא ממרצ, אמור להיות השר לשיתוף פעולה אזורי.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ציוץ טוויטר ממשלה
יאיר לפיד ציוץ טוויטר ממשלה
(צילום: טוויטר)
6 צפייה בגלריה
המכתב של יאיר לפיד ליריב לוין
המכתב של יאיר לפיד ליריב לוין
המכתב של יאיר לפיד ליריב לוין
ח"כ מיכאלי אמרה לאחר ההודעה: "חזרתי והבטחתי שמפלגת העבודה תעשה כל מאמץ כדי להביא להקמת ממשלה שתחליף את שלטון נתניהו. היו ימים מאוד לא פשוטים. היום הצלחנו ועשינו היסטוריה. קיבלתי החלטה לא פשוטה. נאבקתי עד הרגע האחרון ובסופו של דבר הסכמתי למצב שבו יש כל הזמן נוכחות של מפלגת העבודה בוועדה למינוי שופטים, וכן, ועדת החוקה של הכנסת תהיה בידינו. בעצם כל החקיקה של הכנסת עוברת דרך מפלגת העבודה".
חברי כנסת נוספים שצפויים להתמנות לשרים הם מאיר כהן מיש עתיד שייתכן שישמש שר הרווחה, זאב אלקין שאמור לשמש שר השיכון, פנינה תמנו שטה שאמורה לשמש שרת הקליטה גם בממשלה הזו ונחמן שי, חבר מפלגת העבודה, שאמור לשמש שר התפוצות אף שלא נבחר לכנסת. יו"ר הכנסת, כך מסתמן, יהיה מיקי לוי. שרת האנרגיה צפויה להיות קארין אלהרר מסיעת יש עתיד.

6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מקבל את השיחה מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, באיצטדיון בלומפילד
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מקבל את השיחה מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, באיצטדיון בלומפילד
הנשיא ריבלין קיבל את השיחה מלפיד בחדר ההלבשה באצטדיון בלומפילד, במהלך גמר גביע המדינה
( צילום: קובי גדעון, לע"מ)


את המגעים להרכבת הממשלה ליוו בימים האחרונים מחלוקות בנושאים שונים. הגדולות שבהן היו דרישות של יו"ר רע"מ מנסור עבאס בדבר ביטול חוק קמיניץ שמאפשר אכיפה מנהלית נגד עבירות בנייה, וכן מחלוקת על מקום השר מטעם הממשלה בוועדה לבחירת שופטים - שהובטח בהסכם הקואליציוני למרב מיכאלי. איילת שקד מימינה התעקשה בימים האחרונים לקבל את המקום של מיכאלי. המחלוקות הללו נפתרו בסופו של דבר, אחרי חתימה של עבאס על הסכם קואליציוני עם יש עתיד ואחרי הסכמה של מיכאלי לפשרה, שבמסגרתה תתקיים רוטציה על המקום בוועדה לבחירת שופטים.
מאחר שלפיד לא הודיע אתמול בבוקר לנשיא שהצליח להקים ממשלה, מליאת הכנסת ננעלה מבלי שיו"ר הכנסת הודיע שעלה בידו של יו"ר יש עתיד לעשות זאת. על כן, השבעת הממשלה עשויה להתעכב עד יום שני 14 ביוני, דבר שעשוי להעניק זמן רב לנתניהו ולאנשי ימין אחרים לנסות למנוע גם ברגע האחרון את הקמתה.
פורסם לראשונה: 23:25, 02.06.21