דני אילון, שהיה שגריר ישראל בארצות הברית בשנים 2006-2002, מכיר היטב את ג'ו ביידן והכוורת שלו - ולא מקבל את ההסבר שהעיכוב בשיחת הטלפון בין הנשיא לראש הממשלה בנימין נתניהו היה טכני בלבד. "יש בזה משהו יותר עמוק", הוא אומר בריאיון ל-ynet. "ביידן לא התקשר לאף אחד מהמנהיגים במזרח התיכון. זה מסמל שמבחינת ארה"ב, המזרח התיכון ירד למטה למטה בסדר העדיפויות".
4 צפייה בגלריה
"לא יהיו יותר מתנות לפני בחירות". נתניהו משוחח עם ביידן
"לא יהיו יותר מתנות לפני בחירות". נתניהו משוחח עם ביידן
"לא יהיו יותר מתנות לפני בחירות". נתניהו משוחח עם ביידן
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
דני אילון באולפן ynet
דני אילון באולפן ynet
"ביידן הוא לא אובמה, כדאי לתת לו הזדמנות". דני אילון
(צילום: עידן ארבל)
לדברי אילון, "יש לממשל נושאים גלובליים כמו נושא האקלים, המזרח התיכון יכול לחכות. גם בנושא המזרח התיכון ישראל תמיד הייתה יוצאת דופן - וכבת ברית עם יחסים מיוחדים, זה בהחלט חריג שביידן לא התקשר כל כך הרבה זמן. אני חושב שיש לנעוץ את הסיבה לכך ביחסים המיוחדים - אולי יותר מדי מיוחדים - שהיו לנתניהו עם דונלד טראמפ. זה נתפס אצל הדמוקרטים כהתערבות בנושאים פנימיים פוליטיים-אמריקאיים".
אז יש כאן נקמה על הקרבה בין נתניהו לטראמפ? אולי גם על העימותים עם אובמה? "בהחלט יש כאן סמל לחוסר שביעות רצון. היה חשוב לממשל לבשר - לא לישראל, כי זה יותר עניין של נתניהו - שהגיע שריף חדש שמשנה את כללי המשחק. נתניהו כבר לא יקבל את המתנות שטראמפ נתן לו בסיטונאות לפני בחירות. אם טראמפ היה עכשיו בבית הלבן, נתניהו כבר היה בוושניגטון והיה מקבל איזו מתנה".
מה דעתך על גישת ביידן לאיראנים? "מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הוא באמת ידיד. הוא יהודי, ואביו החורג היה ניצול שואה. הידידות שלו עם ישראל תמשיך בצורה החזקה ביותר שאפשר. ביידן אומר שהוא ציוני בכלל, אז מהבחינה הזו אני לא מודאג. הנושא האיראני בהחלט בסדר עדיפות גבוה, וביידן שוחח עם מזכ"ל נאט"ו ועם כל המעצמות מהסכם הגרעין עם איראן. אני מבין שהגישה שלו מפוקחת ורציונלית, גישה של שיתוף פעולה ובריתות בינלאומיות. הוא גם איש מאוד מנוסה. הוא היה 36 שנים בוועדת החוץ של הסנאט, כולל כמה שנים כראש הוועדה".
"ביידן רוצה לחזור להסכם, הוא אמר את זה - אבל לא בתנאים הקודמים", הוסיף אילון. "עכשיו אני מצטט את בלינקן, לא את ביידן - לא תהיה חזרה אוטומטית להסכם, יהיה מקצה שיפורים. כרגע יש מעין משחק כיפופי ידיים בין ארה"ב לאיראן, האיראנים דרשו קודם כל להסיר את הסנקציות וביידן אומר שהצעד הראשון הוא שהאיראנים יפסיקו את העשרת האורניום. ממה שאני מבין, כרגע אין מגעים מאחורי הקלעים - ואם הם מתקיימים זה באמצעות שליחים, הרוסים והצרפתים".
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני נאום 42 שנה למהפכה האיסלאמית
נשיא איראן חסן רוחאני נאום 42 שנה למהפכה האיסלאמית
"ממליץ לנתניהו לא להתחיל מאפס ל-100 בשנייה". רוחאני
(צילום: AP)
אתה לא חושב שהם מדברים על האיראנים? "אני לא בטוח. אני חושב שהם למדו גם מתקופת אובמה. כשאובמה דיבר מאחורי הגב של ביבי זה לא עזר ליחסים, והיו לו גם בעיות בבית עם הקונגרס. אני חושב שביידן ינסה להחזיק את ישראל יותר בתמונה מאשר פעם שעברה. הממשל יודע גם שיש לנו דרכים לדעת אם יש מגעים ישירים. אני חושב שגם מבחינתם עדיף להם שיהיו פתוחים עם ישראל גם לגבי ההמשך - וגם זה טוב לנו לנסות להשפיע מבפנים".
מה אתה חושב על כך שגלעד ארדן יהיה גם שגריר באו"ם וגם בוושינגטון בתקופה כה עמוסה? "הוא שגריר מצוין. במצב אידיאלי היו שם שני שגרירים, אבל מה שיכול להקל על ארדן יהיה הנושא הטכנולוגי. היום בזום הוא יכול לדבר מוושינגטון עם מזכ"ל האו"ם, אז מבחינה מסוימת יש אפילו יתרון. אנחנו צריכים את האמריקנים בווטו במועצת הביטחון, וההחלטה הסופית בנושא נופלת בוושינגטון. אז ארדן כאילו מתקרב למקבלי ההחלטות".
אך ייראו לדעתך היחסים עם הקהילה היהודית בארה"ב? "שני שליש מהיהודים בארה"ב הם רפורמים שרוצים לראות פלורליזם דתי גם בארץ. הם לא ראו בעין יפה את אי היישום של מתווה הכותל וההתנערות ממנו. הם לא רואים בעין יפה גם את השתלטות הרבנות הראשית והחרדים על נושא הגיורים, וזה יכול להיות מוקד התלקחות מאוד רציני. אני מקווה שהממשלה הבאה תתנהל בצורה יותר אחראית, ולפחות לא תקבע דברים ללא היהודים האמריקאים. הם אחים שלנו, לא יריבים. הם רוצים בהצלחת ישראל, גם השמאלנים שבהם הם ציונים".
"עד היום לא התייעצו איתם ולא נתנו להם את הכבוד של ההתייעצות", הוסיף אילון. "אני חושב שזה צריך להיות נר לרגלי הממשלה הבאה. קודם כל לשמור על דיאלוג כל הזמן איתם, עם ראשי התנועה הרפורמית, ולהזמין אותם לארץ. צריך לנסות לעשות דברים ביחד גם כשקשה".
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"מבין שלא ייצא כלום מהנושא הפלסטיני". בלינקן
(צילום: AP)
מה לדעתך הממשל יעשה בנושא הפלסטיני? "אני לא רואה את האמריקאים מתעסקים בנושא הפלסטינים, ובוודאי לא מציעים תוכנית חדשה. הם נכוו. ממשל אובמה נכווה קשה במשך שמונה שנים מהניסיון. הוא בזבז הרבה זמן, משאבים ויוקרה פוליטית, ושום דבר. ביידן באופן אישי נכווה כשבשנת 2010 הוא היה כאן בדיוק כשהחליטו על הרחבת התנחלות. הוא מאוד מנוסה, והנושא הפלסטיני לא נמצא בנימי נפשו, בניגוד לאובמה. הוא לא מתייחס לזה באופן רגשני, אלא רציונלי. הוא, בלינקן וכל הצוות מבינים שלא ייצא מהנושא הפלסטיני כלום".
לדברי אילון, "קלינטון ניסה ולא הצליח, וגם בוש ואובמה. אנשי הממשל מבינים שפה הם צריכים להתייחס לנושא לגמרי אחרי, ואני חושב שהגישה שלהם תהיה ניהול הסכסוך ולא ניסיון לפתור אותו. הם יתערבו נקודתית אם תהיה התקלחות, אבל במכלול של הנושאים הם לא יטפלו. בנושא המזרח התיכון והנורמליזציה עם מדינות ערב, הם בהחלט תומכים. אני חושב שסעודיה לא הצטרפה להסכמים בתקופת טראמפ כדי לתת את המתנה הזו לביידן. בניגוד לטראמפ, הנושא של זכויות אדם חשוב מאוד לביידן - וליורש העצר הסעודי יש בעיות רציניות בנושא הזה. אני לא שולל את האפשרות שסעודיה תתקרב אלינו מתוך עין צופיה לוושינגטון".
מה היית ממליץ לנתניהו לעשות בנושא האיראני? "הייתי מייעץ לו לשלוח את ארדן וראש המוסד לוושינגטון כדי להיפגש עם קובעי המדיניות - ראש המועצה לביטחון לאומי ג'ק סאליבן, בלינקן וראש ה-CIA ביל ברנס - כדי להכין מצע משותף. המטרה היא שכשהמנהיגים ישוחחו, הם יקרבו אותם ביחד, ויישאר רק לפתור מחלוקות וקצוות אחרונים. הייתי מציע לנתניהו לתת לביידן הזדמנות - זה לא אובמה שאיתו היה חוסר אמון מוחלט ואפילו אנטיפטיה הדדית. לביידן יש גישה יותר חיובית, צריך לתת לו צ'אנס".
"הייתי אומר לנתניהו גם לא להתבטא בפומבי", הוסיף אילון. "תעביר את המסרים בצינורות המקובלים והחשאיים ותחכה. לא צריך להתחיל מאפס ל-100 בשנייה הראשונה. צריך לזכור שהיום הקונגרס הוא של ביידן (כלומר יש בו רוב לדמוקרטים, א"א), זה לא כמו בימי אובמה - ולכן נתניהו חייב לעבוד עם ביידן והאנשים שלו מתוך גישה מכילה של קירבה ולא לעומתיות".