האישה שנדקרה אמש (שישי) בשכונת רמת בית הכרם ונפצעה באורח קל היא אשתו לשעבר של מנהיג הכת אליאור חן, שכונתה "האמא המתעללת". בנה, שנעצר בחשד שדקר גם את אחיו וגיסתו, הוא אחד הילדים שנפגעו בכת ויש לו עבר של בעיות נפשיות.
רק יום לפני כן הוא יצא ממרכז לבריאות הנפש בירושלים, אף שמשפחתו ביקשה שלא ישתחרר. השוטר שהגיע לבית שבו אירעה הדקירה מנע את המשך מסע הדקירות. בבית המשפט הוארך מעצר של החשוד בעשרה ימים, בתנאי אשפוז פסיכיאטרי. "לאור התנהגותו בדיון אני מבקשת לבצע בדיקה מעמיקה על ידי הפסיכיאטר המחוזי באשר לכשירותו לעמוד לדין", כתבה.
פרשת הכת נחשפה בשנת 2008 וזעזעה את המדינה לאחר ששני בניה הקטנים של "האמא המתעללת", בני שלוש וארבע, אושפזו בבתי החולים בירושלים - כאשר אחר מהם במצב של צמח. חקירת המשטרה חשפה את מסכת ההתעללויות בילדיה של האישה מצד חן וחסידיו - בזמן שהאם ידעה על המתרחש.
2 צפייה בגלריה
אירוע בירושלים
אירוע בירושלים
מחוץ לבית המשפחה בירושלים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
במסגרת הסדר טיעון הפכה מ' לעדת מדינה, והעידה נגד חן. היא הודתה והורשעה בתקיפת שני ילדיה, ונגזרו עליה חמש שנות מאסר. בשנת 2013 נישאה לעמי פופר, שהורשע ברצח שבעה פלסטינים, ועונשו נקצב ל-40 שנה. חן עצמו נמלט לקנדה ואז לברזיל, ובהמשך הוסגר והועמד לדין בארץ. בשנת 2011 נגזרו עליו 24 שנות מאסר.
הדיווח על האירוע התקבל במרחב ירושלים של מד"א סמוך לשעה 19:45. הפרמדיק ליאור לוי ממד"א אמר כי "כשהגענו למקום ראינו את הגבר והאישה יושבים בסמוך לכיכר ברחוב כשהם בהכרה וסובלים מפציעות בפלג גופם העליון, ופעוטה שבכתה והייתה על הידיים. מיד התחלנו בטיפול רפואי מציל חיים שכלל עצירת דימומים וחבישות, הכנסנו אותם לאמבולנסים ופינינו אותם בדחיפות לבית החולים הסמוך כשמצבם קשה".
האם, שנפצעה באורח קל, שוחררה בינתיים מבית החולים שערי צדק. מצבם של אחיו של החשוד וגיסתו הוגדר תחילה קשה, אבל בשערי צדק עדכנו כי כעת מצבם בינוני ויציב.
לטענת המשפחה מדובר במחדל, שכן הם ביקשו מפורשות שהחשוד לא ישתחרר מהאשפוז הפסיכיאטרי. לפי המשפחה, לפני השחרור נמסר כי אין מקום לחשוד במוסד בגלל הקורונה. החשוד סובל מפוסט טראומה קשה בעקבות הפגיעה הקשה בילדותו.
נציג המשטרה אמר בדיון: "מתחקור האירוע עולה כי המשיב היה מאושפז בבית חולים לחולי נפש, ושוחרר באותו היום למורת רוחה של האם. בארוחת שישי הוא ניגש למטבח, לקח סכין, ניגש אל אחיו ושיסף אותו בפניו. הוא רדף אחר כך אחרי גיסתו, ושיסף אותה בגרונה. הוא לא משתף פעולה בחקירה. הפסיכיאטר החליט שהוא כשיר למעצר".
אמו של החשוד, מיכל, אמרה בדיון: "אני יכולה להגיד במאה אחוז שיש משהו לא בסדר בראש שלו, שהוא לא הוא. אני הבנתי שהוא לקח כמות של סמים. ראיתי אותו בראש השנה והוא היה בסדר. בית חולים איתנים אמרו לי שאין מקום להחזיק אותו שם בגלל הקורונה. זה מזעזע בעיניי, התחננתי שלא ישחררו אותו".
עורך הדין אריאל הרמן, שמייצג את החשוד בתקיפה, אמר כי "מדובר בצעיר שעבר התעללות ממושכת ויוצאת דופן בחומרתה, וכתוצאה מכך סובל מהפרעות נפשיות חמורות ומפוסט טראומה מורכבת. לאור הידרדרות במצבו הנפשי, הוא אושפז במשך כשבוע בבית חולים לחולי נפש - ולמרות בקשת משפחתו שלא לשחרר בשל מצבו, הוחלט לשחררו. זוהי טרגדיה משפחתית, שנראה שהיה ניתן למנוע אותה".