3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנימין נתניהו
נפתלי בנט בנימין נתניהו
"לא נקיים מו"מ תחת אש". החזית מתחממת - בנט ונתניהו
(צילום: רפי קוץ, יונתן זינדל/פלאש90)
החזית המשולשת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מתחממת מחדש. ביומיים האחרונים הועברו לבנט מסרים לפיהם הלחץ על חברי ימינה חוזר בעצימות גבוהה על מנת לטרפד ממשלת שינוי. בימינה החליטו אתמול (חמישי) בעקבות המידע הזה להשיב אש.
לדברי גורמים במפלגה היה ברור מהרגע הראשון שבשלב הראשון ייצא סמוטריץ' בקריאה פומבית לבנט ושקד להצטרף ואף יתקוף אותם באופן אישי - כפי שעשה אתמול בצהריים. כחלק מהאסטרטגיה של ימינה הוחלט כי אירוע התגובה הראשון יהיה נאום של בכירת המפלגה איילת שקד ששוברת שתיקה ארוכה. שקד הופיעה בפני המצלמות לראשונה מאז עלה הרעיון של ממשלת השינוי. את הנאום שנשאה היום כתבה יחד עם בנט, ברקע הדיווחים על מתיחות שיא בין השניים. בנאומה השיבה לטענותיו של סמוטריץ', כינתה אותו "שקרן" והפילה עליו את האחריות להכשלת ממשלת ימין.

3 צפייה בגלריה
איילת שקד, בצלאל סמוטריץ'
איילת שקד, בצלאל סמוטריץ'
בימינה ידעו - סמוטריץ' יתקוף, שקד כצעד ראשון השיבה
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
בימינה מבהירים כי המהלך הזה הוא לא היחיד. במפלגה מתכננים שינויים גם בתדירות ההתבטאויות של חברי הכנסת, שממעטים מלדבר מאז הבחירות. ההחלטה התקבלה רשמית היום בישיבת הסיעה, ובנט הכין לשם כך את חברי הכנסת. הוא ציין כי "האש שהופנתה כלפיהם עד כה הולכת לחזור וביתר שאת". יו"ר ימינה עדכן אותם כי כל עוד בליכוד ובציונות הדתית ימשיכו לשגר אש כלפיו, המשא ומתן עימם ייפסק ולא יימשך.
"אנחנו רוצים ממשלת ימין", אמר לחברי הכנסת. הוא ציין: "הפסקנו את כל המגעים להקמת ממשלת שינוי כי טענו בפנינו שיש שני עריקים בנמצא אבל אין עריקים. לא נמשיך לנהל מו"מ תחת אש. אם האש תיפסק נחזור לדבר, ואם לא אז לא".

בסביבת ראש הממשלה נתניהו מוטרדים מכך שבנט מסרב להתחייב שלא יכנס לממשלת שינוי, גם בהצהרתה היום שקד לא שללה באופן חד משמעי הקמת ממשלה שכזו. בימים האחרונים תקפו בחריפות חברי הליכוד את בנט, עד שהוחלט על עוצר ראיונות בעקבות הריאיון שקיים חבר הכנסת שלמה קרעי באולפן ynet, אז הוא נקב בשמות העריקים האפשריים ממפלגת תקווה חדשה ואלה נאלצו להכחיש.
נראה כי אפילו חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה, שהבהיר כי לא יצטרף לממשלת שינוי, מצא אשמים חדשים לאי-הקמתה של ממשלת ימין. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב: "עמדתי בנושא ממשלת השינוי ידועה ולא השתנתה. בנקודת הזמן הנוכחית ישנה הזדמנות אולי אחרונה להקמת ממשלת ימין מחר בבוקר ולמרות ההצהרות המיליטנטיות מכיווני מי שמונעים את הקמתה הם גדעון סער ובצלאל סמוטריץ' שכל אחד מהם תקוע על אקליפטוס אחר. תתעשתו!". סמוטריץ' הגיב לו: "אשמח שתאיר את עיניי על איזה אקליפטוס בדיוק אני תקוע. שלא כמו יו"ר המפלגה שלך, אני לא דורש שום דרישה לעצמי או למפלגתי, למרות שגם לי יש 7 מנדטים".
בתוך כך, בגוש של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ממשיכים את השיחות והסיכומים עם המפלגות על מנת למצות באופן מיטבי את ימי המנדט שעוד נותרו. המטרה היא להגיע עם ממשלה סגורה ולהשאיר את החתימות האחרונות לבנט וליו"ר תקווה חדשה גדעון סער.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד יחתום על סיכומים גם עם כחול לבן והעבודה, ישאיר את בנט וסער לסוף
(צילום: AFP)
בימים הקרובים צפוי לפיד להודיע על סיכומים גם עם כחול לבן וגם עם מפלגת העבודה. זאת תוך חשש שעולה בימים האחרונים בקרב חלק מחברי הגוש כי לא כולם בגוש השינוי מעוניינים בהקמת ממשלה פריטטית בין בנט ללפיד וכי ההעדפה היא שהמנדט יעבור לכנסת ל-21 יום, שם האפשרויות מרובות יותר משום שכל חבר כנסת שרואה עצמו מסוגל, יוכל לגייס 61 חתימות.
פורסם לראשונה: 23:03, 26.05.21