דקלה, אמו של הנער אילון שלו אמסלם שנדרס למוות לפני כשנתיים וחצי בתל אביב, התייחסה הבוקר (יום ג') לדיון שייערך מחר בבית המשפט העליון בירושלים בערעור של הנהג הפוגע על ההרשעה והעונש. "בית המשפט צריך לזכור שמי שעומד מולו זה אדם שעשה כל מה שהוא יכול לעשות בשביל פשוט להרוג", אמרה האם בריאיון לאולפן ynet.
ביולי בשנה שעברה גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב 12 שנות מאסר על אלי בר זכאי, הנהג שהורשע בעבירת המתה בקלות דעת בגין דריסת הנער שהיה בן 13 במותו. "רצף ההחלטות שקיבל הנאשם במודע פגע פגיעה אנושה במשפחתו של אילון והותיר אותם עם לב שבור ונפש פצועה ומדממת לעד", ציין השופט בני שגיא בעת הקראת גזר הדין.
4 צפייה בגלריה
אילון שלו אמסלם
אילון שלו אמסלם
אילון שלו אמסלם
(צילום: באדיבות המשפחה)
בר זכאי הואשם תחילה בהריגה, אך בשל הרפורמה בעבירות ההמתה הסעיף שונה. הוא הורשע בכל העבירות הנוספות שהואשם בהן: חבלה חמורה של קטין נוסף שהיה במקום, נהיגה בשכרות, הדחה בחקירה, שיבוש מהלכי משפט וניסיון להשמדת ראיה.
בית המשפט קבע כי נהג במהירות מופרזת, שתה אלכוהול והכשיל את בדיקת האלכוהול לאחר התאונה, והפרקליטות ביקשה לגזור עליו 7 עד 13 שנות מאסר, עם קרבה לחלק העליון של מתחם הענישה המבוקש. בסופו של דבר נגזרו כאמור על בר זכאי 12 שנות מאסר, ובעקבות כך הוא החליט לערער לבית המשפט העליון.
4 צפייה בגלריה
אלי בר זכאי
אלי בר זכאי
הדורס אלי בר זכאי
( צילום: דנה קופל)
"בית המשפט העליון יראה לנגד עיניו עבריין מורשע שמגיע בפנים תמימות ומסכנות", אמרה היום שלו אמסלם. "הוא באופן מתוכנן קנה אלכוהול, שתה פה ושם, נהג כמו מטורף ובסוף הכתובת הייתה על הקיר והוא פגע באילון ובדניאל (החבר שנפצע בתאונה). הוא העיף אותם וכשהם שכבו שותתי דם זה לא עניין אותו.
"הוא רק היה עסוק באובססיביות איך למלט את עצמו מהדין ולהעלים את האלכוהול מהדם שלו, וגם התעניין בביטוח של הרכב. נזכור שזה בן אדם סוציופת, וסוציופתים שאין להם שום ערך מינימלי ושום מוסר לא ראויים להקלה. כולנו יודעים שמי שמרחם על אכזרים, סופו שיתאכזר לרחמנים. יש מקום בלי חסד ורחמים, ואם אנחנו רוצים ענישה אפקטיבית שבאמת תרתיע ותציל את הנער הבא - אז צריכה להיות ענישה מותאמת".
4 צפייה בגלריה
קובי ודקלה הורים של אילון שלו אמסלם ז"ל
קובי ודקלה הורים של אילון שלו אמסלם ז"ל
"הוא רק היה עסוק באובססיביות איך למלט את עצמו מהדין". האם דקלה והאב קובי
(צילום: מוטי קמחי)
שלו אמסלם אמרה עוד: "אין עונש ראוי לרוצחי הכביש ואין ענישה שתחזיר את אילון, אבל לפחות נדרשת ענישה אפקטיבית שתרתיע, שתעשה איזשהו שינוי התנהגותי. לצערי, אילון זה לא המקרה האחרון. היו מקרים נוספים. לבית המשפט יש פה תפקיד מאוד חשוב. אין הבדל בין אותו שיכור שמפרק בקבוק בלוגה ולוקח אקדח לבין אותו שיכור שמפרק בקבוק בלוגה, לוקח את הרכב, ופשוט הורג את הנערים".
- מה המסר שלך לבית המשפט? "המסר הוא שאין הקלה, אין הקלה לסוציופתים חסרי ערך בסיסי, ואם המטרה של כולנו זה באמת להרתיע וליצור ענישה אפקטיבית שלא יקרו עוד מקרים כאלה. השופט בני שגיא במחוזי היה אמיץ, חכם ורגיש. צריך להשאיר את העונש על כנו, בעיניי זה כל כך ברור, נכון וראוי. גם כגמול ובעיקר לשם הרתעה, שלא יהיו עוד נערים שימותו והמשפחה שלהם תיהרס. זה התפקיד של בית המשפט העליון".
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה ברחוב רחבעם זאבי בתל אביב
זירת התאונה ברחוב רחבעם זאבי בתל אביב
יולי 2018: זירת התאונה בתל אביב
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בכתב האישום נגד בר זכאי צוין כי ב-26 ביולי 2018 הוא סיכם עם חבריו לנסוע מירושלים לבילוי באזור המרכז. הם נסעו ברכב פורד של אחיו של הנאשם לדירת חבר בפתח תקווה ובדרך רכשו בקבוק וודקה בלוגה ומשקאות אנרגיה. בדירת החבר שתה בר זכאי לפחות כוס וחצי מהמשקה, ולאחר מכן תכנן להיפגש עם חבריו במועדון שלוותה בתל אביב.
אחד החברים הבחין שבר זכאי שתוי וסיכם איתו שיהיה נהג תורן כי לא שתה. "אתה לא תצא לשלוותה, אתה תגיע לשלוותה עם שלילה לכל החיים כפרה עליך", אמר לו. בר זכאי ענה לו: "אחי, אני אחרי בקבוק בלוגה לבד".

בסופו של דבר, נטען, עזב הנאשם את המקום שיכור ונהג למועדון. בשעה 1:08 הוא עבר ברחוב ש"י עגנון וחייג בטלפון הנייד. באותה עת חיכו שלו-אמסלם וחברו בצומת עם אבן גבירול על המדרכה לאחר שחזרו מבילוי בנמל. הם המתינו שהרמזור יתחלף, ובזמן שהמתינו התקרב אליהם בר זכאי במהירות גבוהה, תוך חריקת צמיגים וכשהוא מזגזג מצד לצד. במקום להאט הוא עלה על המדרכה ופגע בהם חזיתית.
לפי כתב האישום, כבר לאחר התאונה ניסה בר זכאי לשבש את החקירה. הוא התקשר מזירת התאונה לחברו ואמר בלחש: "תקשיב, אני מסטול מת, תביא לי מים, הבן אדם פה גוסס. תבוא לפה מהר". נטען שהוא עשה כן כדי להעביר את סימני האלכוהול בגופו טרם בדיקת הינשוף.
לאחר מכן הוא קיבל מפקח עירייה בקבוק מים של ליטר וחצי לבקשתו, שתה את תכולתו וביקש עוד. בהמשך בר זכאי התקשר שוב לחבר ואמר: "תקשיב לי שנייה, לא שתינו, אף אחד לא שתה, הכול בסדר, תבוא לפה. פינו שני אנשים לבית החולים".