שר ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים זאב אלקין (הליכוד) הדף הבוקר (יום א') את הטענות שלפיהן האכיפה בהפגנות נגד הממשלה והעומד בראשה מקבלת הכוונה מהדרגים הפוליטיים. בריאיון לאולפן ynet, אמר השר אלקין: "אתה באמת חושב שאכיפה של המשטרה היא זאת שניתנת לשליטה על ידי ראש הממשלה? כמו שאתה יודע, המשטרה כרגע לא בדיוק 'חשודה' ביחס אוהד לראש הממשלה".
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
העימותים בתל אביב, אמש
(צילום: רויטרס)
אלפי בני אדם ניצלו אמש את האפשרות להפגין ברחבי הארץ במסגרת תקנות הסגר עד למרחק של קילומטר מבתיהם. בכמה מקומות, ובעיקר בתל אביב, הידרדרו המחאות לעימותים אלימים עם שוטרים ולמעצרים. השר אלקין אמר: "מי שמוכן להפגין במסגרת החוק והתקנות שקבעו אותם אנשי מקצוע של משרד הבריאות זה זכותו הלגיטימית.
"יחד עם זה, מי שמנצל את ההפגנה כדי להפר את החוק, להתקהל במספרים שאסורים, מפר את ההנחיות של משרד הבריאות, שלא לדבר על מתעמת עם כוחות המשטרה, אז ברור שהוא לא רק עובר על החוק אלא בפועל מסכן קודם כל את עצמו, בני משפחתו, את שכניו, את קרוביו, אבל בסוף את כולנו. כדי לצאת מהסגר הזה אנחנו צריכים שהמספרים יירדו ובשביל זה כל אחד ואחד במקום שלו צריך ליישם את ההנחיות".

- אומרים שהאובססיה שלכם ושל נתניהו להפגנות האלה פשוט בלתי ניתנת לעצירה, בזמן שאנחנו מקבלים עדויות מהמגזר החרדי של "טישים" ותפילות בניגוד להנחיות. "לפי העיקרון הזה בואו נתיר התקהלויות המוניות באוויר הפתוח גם של מאות וגם של אלפי אנשים. ההחלטות של המשטרה הן מה לאכוף ואיפה לאכוף. יש חוק והוא מאוד ברור. תפקידה של המשטרה לאכוף את החוק בכל מקום - זה נכון על הפגנות, זה נכון על התקהלויות לא חוקיות במגזר החרדי, זה נכון על התקהלויות לא חוקיות במגזר הערבי שהן אגב לא פחות מהמגזר החרדי. זה שלא מדברים על זה - זה לא אומר שזה לא קורה.
"מי שאומר 'בהתקהלות יש הדבקות' זה משרד הבריאות, ומי שאמון על אכיפת החוק לפי התקנות שאנחנו מאשרים זה המשטרה והיא צריכה לאכוף את זה בכל מקום. אם נגיע למקום ששר אומר למשטרה 'תאכפו פה ולא תאכפו כאן', אוי ואבוי לנו להגיע למקום הזה. האכיפה צריכה להיות שוויונית. אני לא קובע למשטרה איפה לאכוף ומה ובאיזה כוחות. זאת החלטה של מ"מ המפכ"ל ושל מפקדי המחוז ובצדק".
4 צפייה בגלריה
הכנות לערב סוכות במאה שערים
הכנות לערב סוכות במאה שערים
התקהלות חרדים בשכונת מאה שערים בירושלים. "האכיפה צריכה להיות שוויונית"
(צילום: עמית שאבי)
בנוגע להחלטה לקבוע סגר מלא בכל רחבי הארץ, אמר השר אלקין: "דווקא זה שניסינו להיצמד לסגר דיפרנציאלי (בערים "אדומות" עם נתוני תחלואה גבוהים) הביא את המספרים הגבוהים כפי שהם היום. אותם אנשים שבהתחלה לחצו בכל הכוח ואמרו 'אל תפעילו סגר כללי ותלכו לסגר דיפרנציאלי' היום אומרים לנו 'איך יכול להיות שהמספרים כאלה הפוכים'".
- אבל לא היה סגר דיפרנציאלי. "היה, בהתחלה היה, בתחילת חודש ספטמבר, ובסופו של דבר ראינו שהוא לא מצליח לעצור את גודל התחלואה. אפילו הוגה הרעיון הדיפרנציאלי של תוכנית 'הרמזור', פרופ' גמזו, אמר שאין ברירה וצריך ללכת קודם לסגר כללי ואז לחזור לתוכנית 'הרמזור', שזה בדיוק מה שהממשלה תעשה.
"את השפעות הסגר הזה שהחלטנו עליו ערב יום כיפור אתה תראה רק בעוד שבועיים-שלושה, לא לפני. זאת אומרת שרק אחרי שמחת תורה אנחנו נתחיל להרגיש את ההשפעות שלו. אנחנו כרגע מתחילים להרגיש את ההשפעות של הסגר הקודם שהופעל בצורה יותר רכה ערב ראש השנה. אתה רואה שהאחוזים של הנדבקים מסך הבדיקות מתחילים קצת לרדת אבל השפעה משמעותית נראה רק אחרי שמחת תורה".
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
"את השפעות הסגר תראה בעוד שבועיים-שלושה". השר אלקין
(צילום: גיל יוחנן)
השר אלקין אמר עוד בנוגע לנתוני התחלואה כי "בגלל שאנחנו מדינה יחסית צעירה, אנחנו מבחינת המתים במקום יחסית טוב בהתחשב בכמות החולים שיש אצלנו. אסור שהמספר היחסית נמוך של מתים ישלה אותנו כי אנחנו במספר חולים גבוה מאוד, ולכן הממשלה הלכה פה לכלי שהוא מאוד לא פשוט. אני מניח שיהיה דיון רציני בממשלה לגבי מתכונת הסגר אחרי שמחת תורה, אבל כך או אחרת נצטרך לפחות עוד כמה שבועות כדי להוריד את המספרים".
אחרי שפרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הביע תסכול כבד בפני מקורביו על החלטת הממשלה להטיל סגר מלא וצוטט בין היתר כמי שאמר "חוזה בסיוט הזה עם בחילה", אמר הבוקר השר אלקין בתגובה כי "אני חושב שפרופ' גמזו הוא האחרון שיכול להלין על פוליטיקה. כמעט כל ההמלצות שהוא הביא לממשלה התקבלו ביום שהוא הביא אותן.
"דווקא הוא היה מתנגד גדול של סגר כללי בהתחלה וחשב שטיפול דיפרנציאלי יוכל לעצור את המספרים וזה לא הוכיח את עצמו. לכן, קשה פה מאוד מצד אחד להביא המלצות, לחכות עם הסגר ואחר כך להגיד 'אוי, תראו איזה מספרים'. בסופו של דבר יש דיון מאוד רציני בממשלה. אני הצבעתי נגד כמה החלטות שהתקבלו בממשלה כי חשבתי שנכון אחרת. האם הדיון מסתובב סביב ציר מקצועי או ציר פוליטי? הדיון מסתובב סביב ציר מקצועי".
- יש הרבה אנשים שטוענים שהחרדים כופפו אתכם. "נו בחייך, איפה החרדים כופפו אותנו? הרי בסופו של דבר אתה רואה שיש בעיה גדולה מאוד במגזר החרדים. החרדים התנגדו לסגר הזה, אחד (יעקב ליצמן) משלושת השרים של החרדים שמייצגת מפלגה חרדית שלמה בממשלה התפטר מהממשלה במחאה על המדיניות שלנו. אז זה כופפו אותנו?
"אם הם היו מכופפים אותנו, ליצמן היה שר בממשלה. לקחת את זה לסיפור של הממשלה שנכנעת לחרדים? הפוך. היום יש ביקורת קשה מאוד ברחוב החרדי על הממשלה על כך שהממשלה לא מתחשבת בצרכים של החרדים. בסוף אנחנו מנסים לנהל את זה בצורה הגיונית, שקולה ומאוזנת".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
יו"ר כחול לבן השר גנץ. "הם מנסים ללכת 'גם וגם'"
(צילום: אבי מועלם)
בנוגע להידרדרות ביחסים עם השותפה הבכירה בממשלה, כחול לבן, אמר השר אלקין: "ההודעה של גנץ וניסנקורן למנות פרקליט מדינה, מפכ"ל ומשנה ליועמ"ש זה ספין כי בסוף צריך להביא את זה לאישור הממשלה וצריך רוב בממשלה. לכן אי אפשר למנות שום תפקיד כזה שדורש אישור ממשלה בלעדינו. יותר מזה, זו גם הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני שאומר במפורש שכל המינויים צריכים להיות מובאים לאישור הממשלה".
אלקין הוסיף: "יש כאן תופעה מוזרה שאותי היא מטרידה. אתה לא יכול להיות חלק מממשלה ומצד שני לנסות להיות חלק מהאופוזיציה, וזו בדיוק הבעיה בהתנהלות של כחול לבן. הם מנסים ללכת 'גם וגם'. הממשלה לא תוכל לעבוד בצורה הזאת. שמעתי תדרוכים של בכירים בכחול לבן שאומרים 'מהרגע יהיו שתי ממשלות במדינת ישראל'. אין דבר כזה שתי ממשלות, מדינה לא יכולה להתנהל כך. אם אנחנו רוצים למנוע בחירות מיותרות, אנשי כחול לבן צריכים להתעשת.
"השר זמיר שהתפטר אומר 'מצפוני לא מאפשר לי לשבת בממשלה' ומצד שני הוא אומר 'אני תומך באופן מלא בחבריי שממשיכים לשבת בממשלה'. אתה מצליח להבין מה המסר שלו? אם הוא סבור שכחול לבן צריכה לעזוב את הממשלה, אז הם צריכים לקום וללכת. זה לא סוד שמופעל לחץ גדול על אנשי כחול לבן מתוך בסיס המצביעים שלהם, הם מפלגת שמאל".