נתונים חדשים שהגיעו אמש (יום ג') מאיטליה מלמדים כי תשעה מכל עשרה נדבקים חדשים המתגלים כעת בבדיקות הקורונה שעורכת ארץ המגף הם נשאים של הווריאנט הבריטי – הזן המידבק יותר של הנגיף, ובמקרה של צעירים גם מסוכן יותר. זו עוד עדות לכך שהווריאנט, שהתגלה לראשונה בדרום אנגליה, הוא כעת הזן הדומיננטי של קורונה ביבשת, והיא מדגישה עד כמה חשוב להאיץ את מבצע החיסונים האירופי. אתמול עלה החשש שהמבצע הזה יספוג עוד מכה: גרמניה הודיעה כי לפי שעה לא תזריק חיסוני "אסטרה-זניקה" למי שטרם מלאו להם 60, בעקבות דיווחים חדשים על קרישי דם מוחיים שמהם סבלו מתחסנים שקיבלו את החיסון הזה.
7 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב פרלמנט ברלין
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב פרלמנט ברלין
קנצלרית גרמניה מרקל. קודם כול אמון
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
אסטרזניקה
אסטרזניקה
החיסון של "אסטרה-זניקה". מדינות השעו וחזרו להשתמש
(צילום: shutterstock)
כמה מדינות באירופה, נזכיר, השעו החודש את השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" בעקבות דיווחים על קרישי דם ודימומים שמהם סבלו כמה עשרות ממקבלי החיסון השבדי-בריטי. כמה מהמטופלים שסבלו מתופעות כאלה מתו. בתום בדיקה בעניין הודיעו ארגון הבריאות העולמי וסוכנות התרופות האירופית כי לא מצאו קשר בין החיסון למקרים אלה, וקבעו כי הוא בטוח וכי אין שום סיבה שלא להשתמש בו. בעקבות זאת שבו רוב המדינות להשתמש בחיסון, אבל כעת מתעורר שוב החשש שלפחות חלקן ייסוגו מההחלטה הזו.
החשש נובע מהודעת הרשות הגרמנית האחראית לקביעת תקנות חיסונים (PEI), ולפיה היא זיהתה 31 מקרים שבהם מטופלים שקיבלו את החיסון של "אסטרה-זניקה" סבלו מקרישי דם של הסינוסים הוורידיים במוח, ותשעה מהמקרים האלה הסתיימו במוות. בכל המקרים מלבד שניים מי שסבלו מהתופעה – הנדירה מאוד אך חמורה – היו נשים בנות 63-20. יצוין כי מדובר במיעוט זעום של המתחסנים: בסך הכול חוסנו בגרמניה 2.7 מיליון בני אדם בחיסון של "אסטרה-זניקה".
בעקבות הדיווח של PEI והמלצות שגיבשה ועדת מומחים גרמנית סיכמו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראשי מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה שלא לתת את החיסון של "אסטרה-זניקה" למי שטרם מלאו להם 60, אלא אם הם משתייכים לאוכלוסייה מועדפת, כמו חולים בסיכון גבוה או עובדי רפואה, וגם אז רק בהתייעצות עם רופא. "הכול מבוסס על עיקרון אחד – אמון", הסבירה מרקל במסיבת עיתונאים. "אמון נובע מהידיעה שכל חשד נלקח בחשבון בכל מקרה שהוא".

צרפת: "יממה או שתיים מכריעות"

בינתיים איטליה דיווחה על עוד 529 מתים מקורונה ביממה האחרונה – עלייה של יותר מ-100 מתים לעומת היממה הקודמת. גם מספר הנדבקים ביממה החולפת עלה עלייה חדה, והוא עומד על 16,017 בני אדם לעומת 12,916 ביממה שלפני כן. עם זאת נראה כי הדבר נובע מכך שמספר הנבדקים ביממה האחרונה היה כמעט כפול מבזו שקדמה לה. איטליה, שבה מתו עד כה מהנגיף קרוב ל-109 אלף בני אדם (המספר השני בגובהו באירופה, כשרק בריטניה מקדימה אותה), מקיימת זה כמה שבועות הגבלות נוקשות כמעט בכל רחביה בניסיון לעצור את העלייה במספר הנדבקים והמתים: רוב החנויות בה סגורות, ולמסעדות ולברים מותר לעבוד במתכונת "טייק אוויי" בלבד.
7 צפייה בגלריה
איטליה רומא קורונה סגר
איטליה רומא קורונה סגר
טייק אוויי בלבד. איטליה תחת הגבלות נוקשות
(צילום: EPA)
מניתוח הנתונים החדשים המגיעים מאיטליה מתברר כי אם בפברואר שיעורם של נשאי הווריאנט הבריטי בקרב הנדבקים החדשים עמד על 54%, כעת הוא עומד על 87%. 4% מהנדבקים החדשים הנותרים באיטליה הם נשאי הווריאנט הברזילאי.
מדינה אחרת שבה מכה כעת הנגיף בעוצמה היא צרפת, ואמש עלה מספר נשאי הקורונה המאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ בבתי החולים שלה ל-5,072 בני אדם. הפעם האחרונה שבה נרשמו בצרפת יותר מ-5,000 מאושפזים חולי קורונה במחלקות לטיפול נמרץ הייתה באפריל של השנה שעברה. מאז תחילת מרץ חלה עלייה של כ-4% במספר הנדבקים החדשים בצרפת בכל שבוע, וביממה האחרונה התגלו בה עוד 30,602 נשאים. 381 בני אדם נוספים מתו מהנגיף ביממה הזו.
7 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסכה קורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסכה קורונה
נשיא צרפת מקרון. העומס בטיפול נמרץ - הכבד ביותר השנה
(צילום: EPA)
בימים האחרונים הזהירו רופאים בצרפת כי הם קורסים תחת העומס ונאלצים לבחור מי יחיה ומי ימות, ועל רקע זה אמר שר הבריאות אוליביה וראן בפרלמנט כי היממה או השתיים הקרובות יהיו קריטיות להערכת השפעתן של הגבלות הקורונה שהטילה הממשלה לפני 10 ימים, בין השאר על הבירה פריז: "לא נעמיד את הרופאים במצב שבו הם צריכים לבחור באיזה חולה לטפל".

5 ערכות בדיקה לכל שווייצרי

הולנד דיווחה כי מספר הנדבקים השבועי בה נמצא בעלייה זה השבוע השביעי ברציפות, אף שמאז 23 בינואר אסורות בה התקהלויות של יותר משני בני אדם ומדי ערב מוטל עוצר לילי ברחבי המדינה. בשבוע החולף חלה עלייה של 13% במספר הנדבקים – השיעור הגבוה ביותר מאז תחילת ינואר. הולנד, שבה חיים כ-17 מיליון תושבים, הזריקה עד כה כ-2.4 מיליון מנות של חיסונים נגד קורונה, אבל בינתיים מקבלים אותן רק קשישים ועובדים הפועלים בקו החזית מול הנגיף.
7 צפייה בגלריה
ביחידה לטיפול נמרץ בבית חולים ביוון. יותר מ-4,000 נדבקים ביממה
ביחידה לטיפול נמרץ בבית חולים ביוון. יותר מ-4,000 נדבקים ביממה
ביחידה לטיפול נמרץ בבית חולים ביוון. יותר מ-4,000 נדבקים ביממה
(צילום: רויטרס)
גם ביוון, יעד שישראלים רבים מקווים לטוס אליו בקיץ הקרוב אחרי שנה בלי חופשות בחו"ל, המצב לא מזהיר לפי שעה: המדינה דיווחה על 4,340 נדבקים חדשים ביממה – המספר הגבוה ביותר שנרשם בה עד כה. עם זאת, גורמי בריאות יוונים מעריכים כי הסיבה לגידול החד במספר הנדבקים לכאורה היא שביממה האחרונה נערך מספר גדול בהרבה של בדיקות מאשר בימים שלפני כן.
יוון, שבגל הראשון של הקורונה לא ספגה מכה קשה, התמודדה בחודשים האחרונים עם גל חמור הרבה יותר ונאלצה להטיל הגבלות נוקשות. היא מקווה מאוד לצלוח את הגל הזה לפני תחילת הקיץ, כדי שתוכל לקלוט תיירים רבים: ענף התיירות אחראי לכחמישית מהתוצרת הכלכלית של יוון, והיא תלויה בו מאוד. כדי להגיע ערוכה לקיץ מקיימת יוון מבצע בדיקות המוני, בין השאר בעזרת ערכות לבדיקה ביתית.
ערכות לבדיקות קורונה ביתיות נעשות מוצר יותר ויותר נפוץ באירופה, ובגרמניה ואוסטריה משתמשים בהן זה כמה שבועות. בשבוע הבא תחל שווייץ לחלק חמש ערכות בדיקה בחודש בחינם לכל תושב במדינה, ואתמול היא הזהירה את השווייצרים שלא להתנפל על הערכות הללו – שיהיו זמינות בבתי המרקחת – אלא להתאזר בסבלנות.
7 צפייה בגלריה
קורונה שווייץ שלט ב ציריך שבו נכתב עטו פה מסכה. בבקשה. כולם
קורונה שווייץ שלט ב ציריך שבו נכתב עטו פה מסכה. בבקשה. כולם
שלט עם קריאה לעטות מסכה בציריך, שווייץ
(צילום: רויטרס)
בכל 26 הקנטונים שמהם מורכבת שווייץ נרשמת בימים אלה עלייה במספר הנדבקים, והרשויות שם מזהירות כי מספר הנדבקים היומי עלול להכפיל את עצמו בתוך שלושה שבועות. 9 מכל 10 נדבקים חדשים הם נשאים של אחד הווריאנטים החדשים של הנגיף, בעיקר הבריטי, ובאמצעות חלוקת ערכות הבדיקה העצמית מקווה שווייץ למנוע ממי שחושדים כי נדבקו את הצורך לגשת למרכז בדיקות ולבוא במגע עם בני אדם אחרים.
הרשויות בשווייץ מזהירות כי אף שערכות הבדיקה העצמית הן ערכות די טובות ויעילות, הן פחות מדויקות מהבדיקות שנערכות על-ידי אנשי מקצוע במרכזי הבדיקה, והסיכוי שאדם יקבל בהן תוצאה שלילית אף שבפועל הוא כן נשא של הנגיף גבוה יותר. בשווייץ מחוסנים לגמרי לקורונה כ-535 אלף איש – 6% מהאוכלוסייה.

20 מנהיגים מבקשים: אמנת מגפות עולמית

בעוד ברוב האיחוד האירופי מתקדם מבצע החיסונים בעצלתיים, מדינה אחת בו דווקא מתקדמת לא רע – הונגריה: ארצו של ויקטור אורבן, שבניגוד לרוב מדינות האיחוד האירופי החליטה להשתמש לחיסון אוכלוסייתה גם בחיסונים מרוסיה וסין, חיסנה לפחות במנה אחת כבר 21.6% מתושביה, שיעור גבוה מעט יותר משל מלטה שבמקום השני באיחוד האירופי, אבל גבוה בהרבה מהממוצע ב-27 מדינות האיחוד – 12.3%.
7 צפייה בגלריה
חיסונים בהונגריה
חיסונים בהונגריה
מחסנים בהונגריה. גם החיסונים של רוסיה וסין מתקבלים
(צילום: EPA)
עם זאת, הונגריה ממשיכה לרשום גם את אחד השיעורים הגבוהים בעולם של מתים ביחס לגודל האוכלוסייה: קצת פחות מ-10 מיליון בני אדם חיים בהונגריה, ומספר המתים מקורונה עומד בה על יותר מ-20 אלף איש – מקום שלישי בעולם בקטגוריה השלילית הזו.
בתוך כך, יותר מ-20 מנהיגים – בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון – פרסמו מכתב פתוח בכמה כלי תקשורת, וקראו בו לגבש אמנה בינלאומית חדשה להיערכות למגפות עתידיות. במכתב הם מזהירים מפני מצב עתידי שבו כמו בזמן מגפת הקורונה מדינות יתקוטטו זו עם זו על חיסונים ועל ציוד רפואי. המנהיגים קובעים במכתב כי נדרשים שיתוף פעולה מוגבר בין המדינות והימנעות ממצב שבו כל אחת מהן דואגת לעצמה בלבד. לדבריהם, השאלה איננה האם משבר בריאות נוסף יכה בעולם – אלא מתי זה יקרה.
פורסם לראשונה: 23:55, 30.03.21