גורמים באו"ם מביעים דאגה גוברת מגל רציחות שפוקד את מחנה הפליטים אל-הול שבסוריה, מחנה שעם עשרות אלפי הפליטים המשתכנים בו נמנים גם אלפי תומכים של דאעש, בהם קרובי משפחה רבים של מחבלי הארגון. מאז תחילת השנה נרשמו שם לא פחות מ-31 מעשי רצח, ובשבועות האחרונים הקצב רק גובר. בארגוני סיוע מתארים את המתחולל שם "סיוט".
10 צפייה בגלריה
סוריה מחנה פליטים אל הול
סוריה מחנה פליטים אל הול
מחנה הפליטים אל-הול. 80% הם נשים וילדים
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
סוריה מחנה פליטים אל הול
סוריה מחנה פליטים אל הול
ילדים לא אמורים לגדול כאן. במחנה הפליטים אל-הול
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
סוריה מחנה פליטים אל הול
סוריה מחנה פליטים אל הול
רוב הרוצחים גברים. תושבת מחנה אל-הול
(צילום: AFP)
מחנה אל-הול שוכן באזור שבשליטת הכורדים בצפון-מזרח סוריה, בסמוך לגבול עם עיראק. זהו מחנה הפליטים הגדול ביותר בסוריה, וגרים בו כ-65 אלף בני אדם, יותר מ-80% מהם נשים וילדים. רוב התושבים הם פליטים סורים ועיראקים, אבל יש בהם גם אירופים הנמנים עם תומכי דאעש או קשורים בקשרי משפחה למחבלי הארגון. המחנה מנוהל על-ידי "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" שאותם מובילים כוחות כורדיים הנתמכים על-ידי הקואליציה האמריקנית נגד דאעש.
במחנה פועלים כמה ארגוני סיוע, אבל בעקבות ההידרדרות במצב הביטחוני שם גם הם מזהירים כי לא יוכלו להמשיך לפעול בו אם לא תושג שליטה במצב. ארגון "רופאים ללא גבולות" נאלץ השבוע להשעות את פעילותו שם, בעקבות רצח של אחד מאנשי הצוות שלו. האיש נורה למוות באוהלו ביום רביעי שעבר.
10 צפייה בגלריה
סוריה מחנה פליטים אל הול
סוריה מחנה פליטים אל הול
באל-הול. סכנה גם ממזג האוויר והשריפות
(צילום: AFP)
דיווחים ראשונים על הִתרבות מעשי הרצח במחנה הגיעו כבר באוגוסט אשתקד, אבל לאחרונה הגיע הקצב לשיא חדש. אם ב-8 בפברואר עמד מספר הנרצחים השנה באל-הול על 14 בני אדם, הרי שכעת, פחות מחודש אחר כך, הוא כבר יותר מכפול. את רוב הרציחות מבצעים גברים, ורובן נעשות לאור יום.
ג'אבר שייח מוסטפה, קצין המוצב במחנה הפליטים, סיפר כי מבין 31 הנרצחים השנה שישה נדקרו למוות בחפצים חדים. לדבריו רוב הנרצחים במחנה הם תושבים עיראקים, וההערכה היא שמאחורי מעשי הרצח עומדים תאים רדומים של דאעש. ההערכה הזו הושמעה גם על-ידי גורמים אחרים, אבל מקורות במחנה אומרים כי גם סכסוכים שבטיים עשויים לעמוד מאחורי רציחות המתרחשות שם.
לא רק רציחות גורמות למקרי מוות במחנה, אלא גם מחלות ותנאי מזג אוויר קשים שפוקדים לעתים את האזור. ביום שבת האחרון נהרגו בשריפה במחנה שישה בני אדם, בהם חמישה ילדים. עוד 36 איש נפצעו. בעקבות מקרי המוות קראה קרן הילדים של האו"ם יוניצ"ף להשיב את ילדי המחנה בחזרה למקומות יישוב נורמליים ולשלב אותם בחברה. באו"ם מזהירים כי איש – על אחת כמה וכמה ילדים – אינו אמור לחיות בתנאים מסוכנים כמו אלה הקיימים באל-הול.
"אנשים במחנה נרצחים בתדירות אכזרית, לעתים קרובות באוהלים שבהם הם חיים", סיפר השבוע מנהל פעולות החירום של ארגון "רופאים ללא גבולות", וויל טרנר. "זו לא סביבה בטוחה, ואין ספק שזו לא סביבה שמתאימה לגידול ילדים. הסיוט הזה חייב להיפסק".
אף שמחנה אל-הול סובל באופן כרוני מצפיפות יתר של תושבים, מספר השומרים בו רק פחת בשנתיים האחרונות, ואם באמצע 2019 הוא עמד על 1,500 – בשלהי השנה שעברה הוא כבר עמד על 400 בלבד. יש מי שרואים במחנה את השריד האחרון של "החליפות האיסלאמית" שהקים דאעש על שטחים נרחבים מסוריה ועיראק ב-2014, ויש אף המכנים אותו בשל כך "המדינה האיסלאמית הקטנה".