2 צפייה בגלריה
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים בלוד בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
אירועי מאי 2021 הציפו בעוצמה את נקודת התורפה הבולטת בביטחון הלאומי הישראלי. כבר באירועי אוקטובר 2000 התגלו פערים גדולים ביכולת של המשטרה להתמודד עם התקוממות של אזרחים, ואלה החריפו בעשרת הימים האחרונים: אנרכיה, חוסר משילות בערים, לינץ' ורצח של אזרחים, מראות הכבישים בדרום, ירי על שוטרים בלוד, שריפת בתי כנסת. הביטחון האישי הגיע לשפל.
ללא ציניות, השוטרים ולוחמי מג"ב ראויים לכל ההערכה, אבל המשטרה קטנה מול אתגרים מסוג זה, והקולות להכניס את צה"ל לערים משכרת ומשקרת. צה"ל אינו מיומן לפעולה של אכיפת חוק כנגד אזרחים, וממילא עדיף לשמור את המשאב היקר הזה למאבק באויבים מבחוץ וכנגד לחימה בטרור.
מה כן ניתן לעשות – תוך פחות משנה, ביסודיות, תוך מתן מענה איכותי ויעיל, עם מינימום ביורוקרטיה ומאבקי אגו ארגוניים? הקמת "משמר לאומי" (National guard), בדומה לזה הפועל בארה"ב, שיהיה אחראי במקרים כאלה על הביטחון ברחבי ישראל ויתפקד תחת המשטרה.
איך עושים את זה? הכוח ה"לוחם" במשטרת ישראל מונה כיום את מג"ב ושבעה מחוזות. יש לבצע עבודת מטה מהירה ולייצר שבע חטיבות של "משמר לאומי" המונות ארבעה גדודים כל אחת, אחת לכל מחוז, וחיזוק החטיבה הטקטית הסדירה במג"ב. לוחמי החטיבות יהיו תמהיל של לוחמי מג"ב במילואים ולוחמי חי"ר במילואים, מעל גיל 35 או 40, מנוסים, בוגרים ושקולים (לצה"ל יש עודף בלוחמי חי"ר במילואים).
ניתן וצריך לבצע זאת לאלתר כדי לספק למדינת ישראל כוח שחסרונו בלט באופן קיצוני באירועי מאי 2021. בדמיון מודרך ניתן לחשוב כיצד היו נראים השבועיים האחרונים עם משמר לאומי
החטיבות, בנות 1,000 לוחמים כל אחת, יהיו מנוידות ברובן בכלי רכב קלים. בכל חטיבה יהיה גדוד מנויד על שריוניות קלות (בדומה לזאב הצה"לי), פלטפורמה קלה, ניידת וממוגנת נגד נק"ל והפרות סדר. למעשה, מדובר ביחידות SWAT ניידות.
אחת לתקופה יתגייסו הלוחמים למילואים לפעילות משטרתית ב"בט"ש" על מנת לצבור ניסיון. תיקבע מחזוריות אימונים תלת-יומיים בכל רבעון, באחריות בא"ח מג"ב/בית הספר לשוטרים/המחוזות, ובהם יתמקדו בהפעלת הנשק האישי, סמכויות וחובות השוטר, טכניקות פעולה מול מפרי סדר והפעלת אמל"ח לא קטלני.
2 צפייה בגלריה
הכנות אבטחה חיילים המשמר הלאומי וושינגטון לקראת השבעת ביידן ארה"ב
הכנות אבטחה חיילים המשמר הלאומי וושינגטון לקראת השבעת ביידן ארה"ב
המשמר הלאומי האמריקני אחרי פרעות הקפיטול
(צילום: AP)
הפעלת המשמר הלאומי תתבצע בדרישה מבצעית מהמפכ"ל, בהמלצת השר לביטחון פנים ובהחלטת ממשלה בלבד. זאת כדי לא ליצור זילות בהפעלת המשאב למילוי חוסרים בכוח אדם. ניתן גם יהיה להפעיל אותו למבצעים לאומיים כגון איסוף נשק בחברה הערבית או ככוח שיטור במגיפה עולמית.
אורן אבמןאורן אבמן
משרד הביטחון וצה"ל יירתמו למשימה בהקצאת משאבים לכוח אדם, נשק וציוד. כל תחום שבו יש למשרד הביטחון יתרון - ממכרזים ועד רכש - יסופק על ידו. צה"ל יסייע לבניין הכוח בכוח אדם, מפקדים, מתקני אימון ושטחי אש.
ניתן וצריך לבצע זאת לאלתר כדי לספק למדינת ישראל כוח שחסרונו בלט באופן קיצוני באירועי מאי 2021. בדמיון מודרך נחשוב כיצד היו נראים השבועיים האחרונים עם משמר לאומי: מוקדי החיכוך בירושלים, יפו, לוד, עכו, הנגב והגליל מוצפים בכוח שיטור מיומן ונייד. כוח שחושב כמו שוטר, פועל כמו שוטר ובעל יכולות של לוחם. כוח בעל יכולת ניוד מהירה ממוקד למוקד, כמו זרנוק מים על בעירה ראשונית. כוח בעל יכולת ריכוז כוחות למעצרים ויכולת אופרטיבית לתרגם מודיעין למבצעי מנע. פורעי חוק היו נרתעים מהעוצמה. ניתן להפוך את הדמיון המודרך למציאות תוך פחות משנה.
  • תא"ל (מיל') אורן אבמן היה מפקד אוגדה ומפקד חטיבת התורה וההדרכה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com