2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
ישמשו למחלימים. החיסונים של מודרנה
(צילום: shutterstock)
לאחר שכמות קטנה של חיסונים מחברת מודרנה כבר הגיעה לישראל, בחודש מרץ צפויים להגיע מאות אלפי חיסונים מהחברה - שחלקם ישמשו כדי לחסן את המחלימים מקורונה במנה אחת בלבד. כך עלה מפגישה שהתקיימה היום (ראשון) בין שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות לנציגי קופות החולים.
ככל הנראה, המחלימים מקורונה יחוסנו במנה אחת לפי תעדוף של גילאים. החיסונים של חברת מודרנה ישמשו גם כדי לחסן את הפועלים הפלסטינים שעובדים בישראל.

על רקע הגעתם הצפויה של חיסוני מודרנה, לישראל צפויים להגיע בשבועות הקרובים גם מיליון חיסונים נוספים של חברת פייזר - שיספיקו לחצי מיליון מתחסנים חדשים. לאחר מכן אספקת החיסונים מפייזר תיגמר.
במהלך השיחה העלה אחד מנציגי קופות החולים בעיה - מבוטחים שעלו מברית המועצות מעוניינים להתחסן רק בחיסון הרוסי. במשרד הבריאות השיבו בקצרה - "זה לא יקרה".
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום למבצע החיסונים ואמר כי "יש לנו חיסון לכל אחד - ואני מתחנן, לכו להתחסן. ראינו את המקרה הטראגי של אוסנת בן שטרית, האישה בהיריון שנפטרה מקורונה. זה פשוט קורע את הלב". נתניהו התייחס גם לפתיחת המלונות, חדרי הכושר ותחומים נוספים בתו הירוק ואמר כי "הדרכון הזה מחזיר את החיים, ומאפשר לנו לפתוח את המשק בהדרגה".
בינתיים, השפעתם של החיסונים ניכרת בנתוני התחלואה בישראל - שנמצאים בירידה ממושכת. פרופ' ערן סגל, שמרכיב את מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אמר היום באולפן ynet כי "אנחנו יכולים להיות אופטימיים. היה אמנם עיכוב של כעשרה ימים, אבל היום אפשר לראות את תחילת הירידה במספר החולים הקשים ואת השפעת החיסונים".


לדברי פרופ' סגל, "אנחנו רואים ירידה בהתאם לתחזיות שלנו. חזינו בשבוע שעבר שבתחילת השבוע יהיו 850 חולים קשים בבתי החולים, וזה בערך המספר שעליו אנחנו עומדים הבוקר. אנחנו גם צופים שלמרות הפתיחה הרחבה של המשק שמתבצעת היום, בשבוע-שבועיים הקרובים נמשיך לראות ירידה".
פרופ' סגל הסביר שהירידה בתחלואה הקשה תואמת את החיסונים. "קבוצת בני ה-60 ומעלה הייתה הראשונה שירדה בצורה דרמטית בתחלואה הקשה, ואחריה, בני 55 עד 60. ההערכה שלנו היא שהשבוע נראה ירידה בתחלואה הקשה בקרב בני 40 עד 55, כי הם היו הבאים בתור שהתחסנו. הכי חשוב זה להתחסן".
לדבריו, הירידה ניכרת גם בקרב הצעירים יותר. "לפני חמישה שבועות ישראל התחילה לחסן את תלמידי התיכון. במקביל, צה"ל התחיל לחסן. בשתי קבוצות הגיל האלו אנחנו כבר רואים ירידה בהדבקות. יש ירידה של יותר מ-50% מהשיא. מכאן אנחנו מבינים שחשוב לחסן גם את הצעירים, וזאת כדי למנוע את ההדבקות שהם יכולים לייצר".
2 צפייה בגלריה
פרויקטור הקורונה נחמן אש
פרויקטור הקורונה נחמן אש
"המגפה עדיין לא מאחורינו". פרופ' אש
(צילום: לע"מ)
בצל התקווה שהתעוררה בעקבות מבצע החיסונים, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הזהיר היום בתדרוך לעיתונות כי "המגפה עדיין לא מאחורינו". לדבריו, "ספר המאומתים היומי עדיין גבוה מאוד וגם מספר החולים הקשה. אנחנו פוגשים יותר צעירים במצב קשה. לשם המחשה, מרבית המחוברים למכשירי האקמו הם צעירים בני 40 עד 60 ואף צעירים יותר".
הפרויקטור הוסיף: "המוטציה הבריטית מדבקת יותר בקרב צעירים וגורמת לתחלואה קשה יותר בקרבם. אנחנו עוקבים אחרי מוטציות אחרות באופן יומיומי. המוטציה הדרום-אפריקנית היא 1% מהמקרים בישראל, ואותרו גם שבעה מקרים של המוטציה מקליפורניה. אתמול איתרנו מקרה של מוטציה שנפוצה באוגנדה - והמשמעות הקליינת של זה עדיין לא ברורה לנו. אין ספק שהמוטציות הולכות ללוות אותנו לאורך התקופה הקרובה".