"המגפה עדיין לא מאחורינו", כך אמר אחר הצהריים (א') פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בתדרוך לעיתונות על רקע הירידה בתחלואה והמשך הסרת ההגבלות. ynet העביר את התדרוך בשידור ישיר.
הוא הוסיף כי מקדם ההדבקה עומד בימים האחרונים על 0.79, וגם מספר החולים הקשים בבתי החולים ממשיך לרדת בהדרגה, "אבל מספר המאומתים היומי עדיין גבוה מאוד וגם מספר החולים הקשה. אנחנו פוגשים יותר צעירים במצב קשה. לשם המחשה, מרבית המחוברים למכשירי האקמו הם צעירים בני 40 עד 60 ואף צעירים יותר.
"הווריאנט הבריטי מדבק יותר בעיקר בקרב צעירים ובסבירות גבוהה גורם לתחלואה יותר קשה בקרבם. אנחנו עוקבים אחרי וריאנטים נפוצים אחרים באופן יומיומי. הדרום-אפריקני הוא 1% מהמקרים בארץ, זו תוצאה של סקר שעשינו בקרב הבדיקות החיוביות. אותרו גם שבעה מקרים של הווריאנט הקליפורני, ואתמול איתרנו מקרה אחד של וריאנט שנפוץ באוגנדה והמשמעות הקלינית שלו עדיין לא ברורה לנו.
"אין ספק שהוריאנטים הולכים ללוות אותנו לאורך התקופה הקרובה והאתגר של ההתמודדות איתם, בעיקר עם הכניסה שלהם מחו"ל, כוללת ביצוע בדיקות, אכיפת בידוד, הארכת יכולות הריצוף שלנו, בדיקות PSR לאיתור וריאנטים ושימוש בכוח משימה של פיקוד העורף לקטיעת שרשרת ההדבקה. הפתרון לכל זה הוא החיסון. לכו להתחסן, בכל גיל".
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש. "הפתרון: חיסון"
(צילום: לע"מ)
- יש מדינות רבות שלא חיסנו, או שחיסנו מעט, ושם שיעור הירידה בתחלואה גדול מישראל. פרופ' אש: "שאלה טובה. אנו עוקבים אחרי מה שקורה בכל העולם. ראשית, גם בישראל הירידה היא לא תוצאה רק של החיסונים, אלא גם של פעולות שנקטנו קודם. אני לא יודע להסביר למה התחלואה יורדת בכל מקום, אבל יש עניין של עונתיות של הנגיף, שכנראה גם היא משפיעה. נמשיך לעקוב".
פרופ' אש הביע דאגה מחגיגות הפורים בשבוע הבא, שעלולות להביא להפרת הנחיות הריחוק: "אני קורא למנהיגות המגזרים וראשי הרשויות למנוע את ההתכנסויות האסורות בחג. אפשר לקיים תפילות תחת התו הירוק, אפשר לקיים חגיגת החג במסגרת המשפחה, אבל הסעודות הגדולות, מסיבות וטישים - אסורים לגמרי. יש בהם סכנה לבריאות של כולנו. התוצאה של החגיגות – סגירה מחודשת של החינוך, ואם יהיה גל תחלואה נצטרך לחזור לסגירה של המשק, עד כדי סגר. וכל זה למרות ההתקדמות היפה של מבצע החיסונים ולמרות יעילותם הגבוהה".
הוא התייחס לתקלות באפליקציה של התו הירוק ואמר: "הגדרנו את השבועיים הקרובים להרצה. אי אפשר להיערך לעומס גדול כל כך של יותר משני מיליון זכאים שפונים בבת אחת כדי לקבל את התו הזה ביום-יומיים האלה".
- מה הייתה שיטת המחקר של הנתונים שהתפרסמו אתמול ולפיהם החיסון מסייע ב-99% במניעת תמותה. "המחקר התבסס על ניתוח נתוני המתחסנים באמצעות ניתור לא מזוהה. חילקנו את האוכלוסייה ל'לא מחוסן', 'חוסן במנה אחת', 'שתי מנות', 'שתי מנות + פלוס 7 ימים' ופלוס 14 יום. זה התבצע ב-13 בפברואר. מהנתונים האלה לא ניתן להסיק לגבי ממדי ההדבקה. אנחנו סומכים על התוצאות האלה. לגבי האחוז המדויק של הירידה נצטרך עוד מחקרים. אפשר ללומר בצורה ודאית שהחיסון מגן ממחלה בצורה משמעותית, כפי שפורסם במחקר של פייזר בתחילת הדרך".

2 צפייה בגלריה
בריכת גורדון
בריכת גורדון
חזרה לפעילות בבריכת גורדון, הבוקר
(צילום: רויטרס)
על פי נתונים שפרסם בבוקר מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה אובחנו ביום שישי 3,389 ישראלים כחיוביים לקורונה, ו-1,164 נוספים אובחנו בשבת). שיעור החיוביים עמד על 6.4%. מספר החולים שמצבם קשה עמד על פי הדו"ח על 858.
מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, פרופ' ערן סגל, אמר לאולפן ynet: "אנחנו יכולים להיות אופטימיים. היה אמנם עיכוב של כעשרה ימים, אבל היום אפשר לראות את תחילת הירידה במספר החולים הקשים ואת השפעת החיסונים. חזינו בשבוע שעבר שבתחילת השבוע יהיו 850 חולים קשים בבתי החולים, וזה בערך המספר שעליו אנחנו עומדים הבוקר. אנחנו גם צופים שלמרות הפתיחה הרחבה של המשק שמתבצעת היום, בשבוע-שבועיים הקרובים נמשיך לראות ירידה".
במקביל, מנתוני הערכת המצב שהציג משרד הבריאות עולה כי 50 נשים בהיריון או יולדות חולות בקורונה מאושפזות כעת בבתי החולים. 10 מהן במצב קשה, שמונה במצב קריטי ושבע מונשמות. אחת הנשים מחוברת למכונת לב ריאה (אקמו).
ברקע חידוש פעילות המסחר בחנויות, בקניונים ובחדרי הכושר והבריכות, הגיעו מתאמנים למתחמים השונים ונכנסו באמצעות התו הירוק שגובש במשרד הבריאות. ואולם, בחלק מן המקומות הללו עובדים ככל הנראה גם כאלו שלא התחסנו, ואלה שוהים באין מפריע לצד המתחסנים והמחלימים. הסיבה: אין חובה לדרוש חיסון מן העובדים מצד המעסיקים.