ברקע דרישת משרד הבריאות להאריך את הסגר בשבוע נוסף בדיוק באותה המתכונת, במערכת הבריאות נערכים לשבוע גורלי בכל הנוגע לבחינת השפעות הסגר השלישי ובעיקר מבצע החיסונים. הסיבה המרכזית לכך היא שעד השבת שעברה קרוב למיליון בני אדם קיבלו את מנת החיסון השנייה, ובמקביל יותר מ-80% מבני ה-60 ומעלה חוסנו לפחות במנת חיסון אחת.

משבר הקורונה - כתבות נוספות

בבתי החולים ניכרים סימנים ראשונים של שינוי מגמה. על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, 1,764 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, לעומת 2,180 בשיא ההתפרצות של הגל השלישי – מתוכם 1,173 במצב קשה, לעומת 1,226 בשיא הגל.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בתל השומר
(צילום: AFP)
ברקע הנתונים הללו, במערכת הבריאות מביעים תקווה כי השפעות החיסונים יורגשו בצורה ניכרת השבוע. "יותר ויותר אנשים יהיו מחוסנים", הסבירה פרופ' גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא וחברה בוועדת התעדופים בתל השומר, "אנחנו כן רואים איזושהי ירידה בתחלואה, במיוחד בקרב אנשים בני 60 ומעלה, ואני מצפה שבעוד שבוע או שבועיים ההשפעה הזו תראה את אותותיה, בנוסף ייתכן שהחיסונים יעבדו ובמקביל אנשים ייבהלו מנתוני התחלואה – לכן ההתנהגות עשויה להשתנות".
עם זאת, רהב הזהירה: "אם אין מגמה של ירידה, צריך לעשות חישוב מסלול מחדש כי למדנו שהנגיף הזה באמת משגע אותנו. האם יש ירידה בבתי החולים? עוד קשה לקבוע את זה. המון מירושלים מגיעים לשיבא ולכן אני עוד לא מרגישה את זה, אבל אני חושבת שחייבים לקוות שבשבוע הקרוב נראה ירידה".

3 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"אם לא יהיה שינוי, נחשב מסלול מחדש". פרופ' גליה רהב
(צילום: דנה קופל)
פרופ' רן בליצר, ראש מכון המחקר של שירותי בריאות כללית, הוסיף: "מהיום לראשונה 50% מבני ה-60 ומעלה בישראל יהיו חסינים, כלומר יהיו שבוע אחרי החיסון השני. זה אומר שהם יידבקו פחות מבעבר, ואם יידבקו - יפתחו פחות סיבוכים ומחלה קשה". בליצר הסביר כי "מכיוון שיותר מ-75% מהתחלואה הקשה ויותר מ-90% ממקרי התמותה הם בקבוצה זו, אנחנו צפויים לראות מגמה ברורה של שינוי משמעותי לטובה. בשבוע לאחר מכן המגמה תהיה עוד יותר חדה".
לפי משרד הבריאות, מספר המתחסנים מתקרב ל-3 מיליון ועומד על 2,977,696 ישראלים. מנתונים מעודכנים לאתמול בערב עולה כי 1,697,752 ישראלים קיבלו גם את מנת החיסון השנייה. כלומר 32.31% מהישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-18.42% גם את השנייה.
בליצר טוען כי "כל שבוע שעובר מגביר את הסיכוי לראות לא רק את ההגנה הישירה על מבוגרים מתחלואה חמורה - אלא גם הקטנת כלל ההדבקות בזכות האפקט הבלתי ישיר של החיסון, בעיקר אחרי המנה השנייה. האם יהיה בכך די כדי לסתור חלק מההשפעה המזיקה של הזן הבריטי? רק השבועות הקרובים יגידו".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בהדסה עין כרם
מחלקת הקורונה בהדסה עין כרם
מחלקת הקורונה בהדסה עין כרם
(צילום: עמית שאבי)
נתון מעודד נוסף שעשוי להצביע על שינוי מגמה קשור בכמות החולים הקשים החדשים היומית שצנחה מ-190 ביום שני השבוע ל-115 שלשום. ואולם, בתי חולים רבים עדיין מתמודדים עם עומס קשה, במיוחד במחלקות הקורונה. "אצלנו יש כרגע מספר גבוה של חולים מאושפזים שעומד על 130", אמר פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקות הקורונה של הדסה בירושלים. "יותר מ-90 מהם במצב קשה או קריטי. אולי הייתה ירידה במספר החולים המאושפזים, אך עדיין יש הרבה מאוד חולים במצב קשה או קריטי, לכן אי אפשר להגיד שיש ירידה במספר החולים הקשים אלא שיש בלימה מסוימת", אמר, "אני גם לא יודע כמה חולים מד"א מפנה למרכז הארץ, ויכול להיות שיש עומס יתר בירושלים ואנחנו מקבלים בעיקר את הקשים".
מבורך אמר כי הוא לא חווה ירידה משמעותית במספר החולים, אך הוסיף כי "אם הסגר מוצלח, ואנחנו יודעים שהוא לא כל כך מוצלח אך יש לו אפקטיביות מסוימת, מספר החולים הקשים צריך לרדת. מצד שני, עליית היעילות של החיסון אמורה להוריד קצת את שיעור הנדבקים בני ה-60 ומעלה, שהם לפחות חצי מהחולים, וזה אמור להקל".
במסגרת הדיונים בקרב הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות עלה גם נושא ביטול הפטור מבידוד למתחסנים, שנידון ברקע התפשטות המוטציות השונות שעשויות לפגוע ביעילות החיסונים. מנגד, בכיר במשרד אמר כי המהלך הוא מיותר. "אין סיבה", אמר הבכיר, "החיסון מגן, גם אם לא באופן מלא, אבל צריך ניהול סיכונים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אין כרגע שינוי בהנחיות. במידה ויידרש שינוי לאור המוטציות - משרד הבריאות יעדכן".
פורסם לראשונה: 22:05, 30.01.21