השר דודי אמסלם (הליכוד) ניצל הבוקר (יום ד') את הדיון בחוק הלאום במליאת הכנסת כדי לתקוף את השמאל הישראלי בכלל, ובפרט את שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן), שאמר באולפן ynet כי האלימות בהפגנה אמש בתל אביב היא תוצאה של "שיסוי מטורף" של הימין. בנאום חריג הוא האשים את "השמאלנים" ואת "החברים של ניסנקורן" באלימות, בהסתה, בהתנשאות ובאחריות לפילוג בעם. "בניגוד לאנשי השמאל, אנחנו אנשים ישרים והגונים", הדגיש אמסלם.
אף שכאמור הדיון אמור היה לעסוק בחוק הלאום, בחר השר אמסלם לומר: "אנחנו שומעים את שר המשפטים מצפה מראש הממשלה לגנות את האלימות. רבותיי, אתם מסיתים נגד ראש הממשלה ארבע שנים על בסיס יומי. לא מעניין אתכם. אתם התחלתם בכל הפילוג הזה במדינת ישראל. אתם וכל המערכות שתומכות כמו הפרקליטות. חברים של ניסנקורן, טבועה בכם האלימות הבסיסית, אתם האנשים הכי אנטי-דמוקרטיים. אתם לא מקבלים את הכרעת העם. אתם לא תקבלו אותה לעולם כל עוד לא נבחרתם".
3 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
דודי אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הוא הוסיף: "אתם קוראים לציבור הימני אוכלי עשב. בגלל שאתם יהירים, שחצנים מתנשאים ומאמינים לבלוף של עצמכם. אתם חושבים שמותר לכם הכול במדינת ישראל. בתשעה באב אני צריך לדבר ככה עליכם? אתם לא מתביישים? אתם הופכים את היוצרות.
"אתם מדברים עכשיו כמו הקוזאק הנגזל, כאילו, 'אנחנו נגד אלימות? אנחנו בכלל בחוג לספרות עכשיו'. תראו מה אתם עושים. את עקירת השלטים, האבנים, המכות לשוטרים. תראו שאתם עוברים על חוק הקורונה בלי מסכות, בלי כלום, מפיצים את המגפה בקרב עם ישראל.
"אתם אדוני הארץ, מותר לכם הכול. כשראיתי שוטרים פצועים לא שמעתי אתכם אומרים מילה. אתם ממשיכים את השיטה המפא"יניקית. אתם אנשים שמשקרים, אנשים אלימים, אנשים שיש להם עולם ערכים הפוך, יש לכם מוסר כפול. מה שמעניין אתכם זה רק להחליף את השלטון את ראש הממשלה ואת הימין".
השר אמסלם טען להסתה מצד השמאל שמסכנת את חייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אתם שופכים את דמו על בסיס יומי. אם הוא היה יוצא לרחוב - היו יורים בו. וכל זה על מה? הרי אף אחד פה לא מגיע לקצה אצבע של היכולות שלו. מי יהיה ראש ממשלה? לפיד? ליברמן? הרי אתם לא מגיעים לקרסוליים שלו. אתם, לא מעניין אתכם אוכלי העשב".

על רקע התמונות הקשות מההפגנה אמש, שבמהלכה היכו פעילי ימין צעירים שמחו נגד נתניהו והשר אוחנה, נחצתה הבוקר המערכת הפוליטית. בליכוד הופגנה שתיקה נוכח האירועים, ומלבד השר אוחנה - שביקש להנמיך את הלהבות – בחרו יתר השרים שלא להגיב. אחדים שבכל זאת בחרו להתבטא, עשו זאת לגבי מיצג שהוצב בכיכר רבין תחת הכותרת "הסעודה האחרונה" ובו הוצג נתניהו אוכל את דגל ישראל.
האירועים הוסיפו מתח ליחסים הטעונים ממילא בין המפלגות המרכיבות את הקואליציה. בניגוד לשותפיהם, בכירי כחול לבן גינו את האלימות שהופעלה נגד המפגינים ומחו על שתיקתם של שרי הליכוד.
יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, כתב: "שנאת חינם פוררה וממשיכה לפורר את עם ישראל, שחוסנו האמיתי הוא באחדותו. תוקפי המפגינים מאתמול חייבים להיתפס ולהיענש. אף אחד לא ישתיק מחאות בישראל כל עוד אנחנו כאן".
3 צפייה בגלריה
מפגינים נגד נתניהו הוכו בתל אביב
מפגינים נגד נתניהו הוכו בתל אביב
תקיפת המפגינים על ידי פעילי ימין, אמש
(צילום: אסף שפיר)




שר המשפטים אבי ניסנקורן הביע חשש מאובדן שליטה וכינה את התוקפים "אנרכיסטים". הוא קרא לראש הממשלה נתניהו ולשר אוחנה לפעול להפסקת ההסתה והשיסוי.
שר התיירות אסף זמיר הוסיף: "האלימות נגד המפגינים הייתה מאורגנת ויזומה. אסור לעבור על זה בשתיקה והמשטרה חייבת לפעול במלוא העוצמה כדי להעניש את התוקפים ולהרתיע מפני התנהגות כזו בעתיד. חופש המחאה הוא גם החופש למחות בבטחה, ורק את זה צריך לגנות. להקשיב למחאה במקום לעשות דה-לגיטימציה למוחים שמסתיימת באלימות".
ח"כ מיקי חיימוביץ' פתחה את הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בהתבטאות חריפה נגד נתניהו ושרי הליכוד על רקע אירועי אתמול: "העובדה שראש הממשלה ושריו לא גינו עד היום את המתקפות כנגד המפגינים בשבת ואמש - מתירה את דמם".



היחיד בליכוד שהתבטא בנושא היה כאמור השר אוחנה, שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בחייכם. תורידו את הלהבות. כמה שנאה באוויר. תשעה באב. לא משנה בעד או נגד מי אתם: אני קורא לכולכם – ימין, שמאל, בעד/נגד רה"מ, נגדי או בעדי – להוריד את הלהבות. המשטרה תטפל ביד קשה בכל גילוי אלימות. אנחנו עם אחד. זה יהיה אסון אם המחלוקות ישכיחו זאת".
חוץ ממנו הגיבה ח"כ אסנת מארק בציוץ בטוויטר שנמחק כעבור דקות: "הסעודה האחרונה ברחבת כיכר מלכי ישראל בתל אביב. רון חולדאי יספר לכם שזאת אמנות, חופש הביטוי. מנדלבליט יגבה אותו בחוות דעת משפטית מנומקת לתפארת. הכתובת על הקיר והיא כתובה בדם. אם ההסתה לא תיפסק זה יגמר שוב ברצח".
מירי רגב בחרה גם היא שלא להתייחס לאלימות בהפגנות והגיבה על המיצג: "בערבו של תשעה באב יש מי שבחר ללבות עוד ועוד שנאה וקיטוב בעמנו. יש מי שאולי רומז שגם עתידו של ראש הממשלה יהיה כעתידו של הסועד האחרון?! זה רק עניין של זמן שיגיע מיצג הגרדום וחבל התלייה. זו לא הסתה אלא קריאה לפעולה. אני קוראת לרון חולדאי תפסיק לעצום עיניים והסר לאלתר את מיצג ההסתה".