איראן שיגרה בצהריים (ג') איום חריף בעקבות הדיווח שלפיו הנשיא דונלד טראמפ בחן מול יועציו את האפשרות לתקוף מתקני גרעין ברפובליקה האיסלאמית לפני סיום כהונתו. לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", בכירי ממשלו הצליחו להניא אותו מפעולה שכזו. "כל פעולה נגד איראן בהחלט תגרור תגובה מוחצת", מסר דובר הממשלה בטהרן, עלי רביעי.
2 צפייה בגלריה
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
טראמפ ומנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי. תקיפה בסוף הכהונה? כנראה שלא
(צילום: AFP, mct)
לפי הדיווח שפורסם הלילה, הסוגיה עלתה ביום חמישי בדיון בין טראמפ ליועציו בחדר הסגלגל, בעקבות דו"ח שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שקבע כי איראן ממשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין ומגדילה את כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשותה.
בעיתון דיווחו כי הבכירים שהשתתפו בדיון – סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו, ממלא מקום שר ההגנה כריסטופר מילר וראש המטות המשולבים מארק מילי – הזהירו את טראמפ כי תקיפה של מתקני הגרעין האיראניים תצית עימות נרחב מול טהרן.
טראמפ שאל את הבכירים אילו אפשרויות עומדות על הפרק וכיצד ניתן להגיב על התנהלות הרפובליקה האיסלאמית. לאחר שפומפאו והגנרל מילי תיארו את הסכנות האפשריות הכרוכות בהסלמה צבאית, גורמים שיצאו מהפגישה הבינו כי האפשרות של מתקפת טילים באיראן ירדה מהשולחן. בבית הלבן סירבו להגיב לפרסום ב"טיימס".
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
הנשיא חסן רוחאני בכור גרעיני באיראן. אוגרים עוד ועוד אורניום
(צילום: AFP)
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות נחתם ב-2015, והוא נמצא על סף קריסה מאז שטראמפ הודיע ב-2018 על פרישת ארה"ב מההסכם והחזרת העיצומים נגד איראן. הנשיא הנבחר של ארה"ב ג'ו ביידן, שאמור להיכנס לתפקידו ב-20 בינואר, קרא בעבר להחזיר את ארה"ב להסכם, בתנאי שטהרן תחזור גם היא ליישם את תנאיו, שאותם היא מפירה במחאה על חידוש הסנקציות האמריקניות וכניסיון ללחוץ על שאר המעצמות החתומות על ההסכם לפצות אותה.
ביידן הציע שלאחר החזרה להסכם הגרעין המקורי ייפתחו שיחות על הסכם נרחב יותר, כזה שיכלול את תוכנית הטילים הבליסטיים של טהרן ואת מעורבותה בסוריה, לבנון, עיראק, תימן ואזורים נוספים במזרח התיכון.