מנהיגי איראן טוענים פומבית כי לבחירות ביום שלישי הקרוב לנשיאות ארה"ב אין כל חשיבות מבחינתם. המסר שנשמע ממקורביו של המנהיג העליון עלי חמינאי הוא שאין הבדל אמיתי בין הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ לבין יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. אלא שבפועל ברפובליקה האיסלאמית מצפים בכיליון עיניים לתוצאות, ויש שם מי שמעדיף דווקא ניצחון של טראמפ, למרות הסנקציות הכבדות שהטיל על כלכלת איראן הקורסת.
4 צפייה בגלריה
טראמפ, חמינאי וביידן. את מי איראן מעדיפה?
טראמפ, חמינאי וביידן. את מי איראן מעדיפה?
טראמפ, חמינאי וביידן. את מי איראן מעדיפה?
(צילום: EPA, AFP, AP)
אם טראמפ יזכה בארבע שנים נוספות בבית הלבן הוא עשוי להמשיך במדיניות "הלחץ המקסימלי" שאותה הוביל נגד משטר האייתוללות, בתקווה לאלץ אותו לחדול מתוכנית הגרעין שלו, מפיתוח טילים בליסטיים ומהפעילויות הצבאיות שלו ברחבי המזרח התיכון. טראמפ פרש מהסכם הגרעין שאותו גיבש ב-2015 ממשלו של ברק אובמה – שביידן היה סגנו – וקורא כעת לגבש הסכם חדש, כזה שיתמקד לא רק בתוכנית הגרעין האיראנית אלא גם בהיבטים הצבאיים האחרים הנוגעים לאיראן.
טראמפ מביע ביטחון שהלחץ הכלכלי שאותו חשה כעת איראן יביא אותה מחדש אל שולחן המשא ומתן. "השיחה הראשונה שאקבל כשננצח תהיה ממנהיג איראן: 'בוא נעשה עסקה'. הכלכלה שלהם קורסת", אמר הנשיא בעצרת בחירות בפנסילבניה, ביום שני האחרון. "הם יתקשרו, ואני רוצה שהמצב שלהם יהיה טוב, אבל לא יוכל להיות להם נשק גרעיני".
בעצרות שלו מזכיר טראמפ גם את המדיניות הצבאית התקיפה שהוביל נגד איראן, ובראש ובראשונה את חיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתחילת השנה. חיסולו של הגנרל האיראני הנערץ, בהפצצת מל"ט בחודש ינואר, הוביל את ארה"ב ואת איראן אל סף מלחמה של ממש. טהרן נקמה אז במתקפת טילים על הכוחות האמריקניים בעיראק, שבה נפגעו עשרות חיילים. לקול תשואות הקהל בעצרות שלו, טראמפ נוהג להתפאר בחיסול סולימאני, אותו הוא מכנה "הטרוריסט מס' 1 בעולם".

ביידן, מצדו, הבטיח לתקן את "הכישלון המסוכן" של מדיניות טראמפ כלפי איראן. הוא קרא להחזיר את ארה"ב להסכם שחתמה איראן עם המעצמות לפני חמש שנים, בתנאי שזו תחזור גם היא ליישם את תנאיו, שאותם היא מפירה במחאה על חידוש הסנקציות האמריקניות וכניסיון ללחוץ על שאר המעצמות החתומות על ההסכם לפצות אותה. ביידן הציע שלאחר החזרה להסכם הגרעין המקורי ייפתחו שיחות על הסכם נרחב יותר, כזה שיכלול את תוכנית הטילים הבליסטיים של טהרן ואת מעורבותה בסוריה, לבנון, עיראק תימן ואזורים נוספים במזרח התיכון.

הדרך לפצצה מתקצרת, הדרך להסכם מתארכת

"'אמריקה תחילה' הותירה את אמריקה בודדה", הכריז ביידן באירוע טלוויזיוני של רשת ABC מוקדם יותר החודש, תוך שהוא מתייחס לאחת מסיסמאות הבחירות של טראמפ. "איראן כעת קרובה יותר להשגת החומר הגרעיני הדרוש לפצצה", הוסיף.
מאז שהחלה להפר את הסכם הגרעין, נזכיר, איראן אוגרת כמות גדולה של אורניום מועשר. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), לאיראן יש כעת 2,105 ק"ג של אורניום מועשר לדרגה נמוכה. מומחים סבורים כי רק כמחצית מהכמות הזו מספיקה בשביל לייצר את החומר הגרעיני הדרוש לפצצה גרעינית אחת, באמצעות העשרתו מחדש של האורניום לדרגה גבוהה יותר.
4 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
חיסולו הביא כמעט למלחמה. הגנרל האיראני קאסם סולימאני
(צילום: AP)
בין אם ביידן או אם טראמפ ייבחרו, על המשטר האיראני ישנו לחץ עז מהשטח להביא להסרת הסנקציות החונקות. במשטר האייתוללות דואגים במיוחד מכרסום התמיכה בקרב עניי איראן, הנחשבים לבסיס תמיכה חשוב ביותר של המשטר. הללו מתקשים כעת לשרוד ולקנות אפילו מוצרי יסוד כמו לחם ושמן. מגפת הקורונה, שהכתה באיראן קשה יותר מכל מדינה אחרת במזה"ת, רק סיבכה את המצב הכלכלי במדינה שהמטבע שלה נמצא בנפילה חופשית. התקשורת האיראנית מדווחת על המוני פיטורים ועל שביתות של פועלים שלא קיבלו משכורת כבר חודשים.
למרות זאת, מקורביו של המנהיג העליון עלי חמינאי – שלו המילה האחרונה בכל הסכם עם ארה"ב – מדגישים שאין כל חשיבות לזהותו של הדייר הבא בבית הלבן. "לאמריקה יש עוינות עמוקה מאוד כלפי האומה האיראנית, ובין אם טראמפ ייבחר או אם ביידן ייבחר, לא תהיה לך שום השפעה על המדיניות המרכזית של ארה"ב, של פגיעה באומה האיראנית", אמר בחודש שעבר מוחמד בגהאר קאליבף, יו"ר הפרלמנט בטהרן.
גורם אחר שמקורב לחמינאי הוסיף, בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס: "למה שנבטח בביידן? הוא כמו אובמה. אנחנו לא יכולים לבטוח בדמוקרטים". למרות הדברים הללו, חמינאי עצמו טרם התייחס לסוגיה, ובאיראן ניכרת התעניינות רבה במתרחש בארה"ב. תחנת הרדיו הממשלתית, למשל, העבירה את העימותים בין ביידן לטראמפ בשידור חי. היא השתמשה בדיבוב הסימולטני של רשת BBC בשפה הפרסית, על אף שכתבי הרשת הזו נרדפים על-ידי המשטר בטהרן.
בארה"ב טוענים כי ההתעניינות האיראנית בבחירות מתבטאת גם בניסיון להתערב בהן. המודיעין האמריקני האשים לאחרונה שהאקרים איראנים הם שעומדים מאחורי אימיילים מאיימים שנשלחו לבוחרים, לכאורה מארגון הימין-הקיצוני Proud Boys. ייתכן שמדובר היה בניסיון לקשר את טראמפ לניסיונות התערבות בבחירות כדי לזרוע בהן כאוס, בדומה להתערבות הרוסית בבחירות של 2016. טהרן מכחישה את הטענות נגדה.
גם בציבור האיראני יש התעניינות רבה במרוץ בארה"ב. לפי סקר שפרסם החודש מרכז הסקרים הממשלתי ISPA, כ-55% מהאיראנים סבורים שלתוצאות הבחירות שם תהיה השפעה "גדולה" על איראן. כמחצית מהאיראנים מאמינים שטראמפ ינצח, והחצי השני סבור שביידן יזכה.
גם ביידן וגם טראמפ לא פרסמו מדיניות סדורה בנוגע לאיראן, אך באתר הבחירות של המועמד הדמוקרטי מצוין כי בכוונתו להשתמש ב"דיפלומטיה ממולחת" ובתמיכה מבעלות בריתה של ארה"ב כדי לחזק את הסכם הגרעין מ-2015 ולהרחיב אותו. אלא שאפילו חזרה להסכם המקורי, שלא לדבר על דרישת טראמפ לגבש הסכם חדש לחלוטין, טומנת בחובה קשיים רבים.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
נשיא איראן חסן רוחאני בסיור באחד הכורים הגרעיניים במדינה במסגרת "יום הטכנולוגיה הגרעינית" באיראן באפריל האחרון
הנשיא רוחאני בביקור בכור גרעיני. מאגר אורניום של 2,105 ק"ג
(צילום: AFP)
בין המכשולים במשא ומתן עתידי דרישת האיראנים לפיצוי על הנזקים שגרמו לה הסנקציות שהטיל מחדש טראמפ ב-2018. "לצד החזרה להסכם, הממשל האמריקני הבא יצטרך לפצות את טהרן על הנזקים בתקופת הפרישה", אמר ביום שלישי דובר הממשלה האיראנית עלי רביעי, "וכמובן להסכים להתחייבויות שיבטיחו שהפרות כאלו לא יקרו שנית".
קושי רב יהיה גם בפירוק ובאחסון מחדש של הצנטריפוגות שאיראן התקינה, כולל באתר הגרעיני בפורדו. רק לאחרונה סבא"א אישרה שאיראן החלה לבנות אתר חדש בנתנז, ככל הנראה לפיתוח צנטריפוגות מתקדמות, אחרי שהאתר הקודם שם נהרס בפעולה שיוחסה לישראל.

בלי התמקחויות

איראן כבר הכריזה שתסכים לחזור לשולחן המשא ומתן רק אם ארה"ב תסיר את הסנקציות נגדה. היא צפויה גם לדרוש הסרה של סנקציות אחרות שהטיל ממשל טראמפ מאז 2018, כאלו שלא קשורות לתוכנית הגרעין. טהרן מסרבת לדון בתוכנית הטילים שלה או לשנות את המדיניות האזורית שלה במזה"ת.
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי מנהיג איראן טהרן
עלי חמינאי מנהיג איראן טהרן
"אל תצפו להרבה פשרות". גורם איראני על המנהיג העליון עלי חמינאי
(צילום:EPA)
מכשול נוסף בשיחות עתידיות, אם יהיו כאלו, הוא הבחירות לנשיאות איראן, שייערכו ביוני 2021, ובמהלכן צפויים לנצח השמרנים שתומכים במדיניות קשוחה יותר מול ארה"ב. גורמים באיראן אמרו לרויטרס כי שיחות עם ארה"ב צפויות להתקיים רק לאחר הבחירות האיראניות. "אל תצפו להרבה פשרות מהצד האיראני", אמר לסוכנות הידיעות גורם ביטחוני בטהרן. "אם ביידן ינצח, אל תצפו למרחב התמקחות רב מול חמינאי".
בעוד האיראנים לא מצהירים על תמיכה במועמד מסוים, גורמים באיראן אומרים כי חלק מהשמרנים הנאמנים לחמינאי מעדיפים דווקא את טראמפ מאשר את ביידן. הסיבה לכך אינה רק הגישה העסקית של טראמפ למשא ומתן, אלא היכולת של האגף האולטרה-שמרני לנצל את העוינות הרבה שחשים האיראנים כלפי הנשיא האמריקני הנוכחי כדי למנף את הישגיהם בבחירות.
"על כל הסוגיות אפשר לדון ואת כולן ניתן לפתור. טהרן צריכה את הסרת הסנקציות ואמריקה רוצה מזרח תיכון רגוע. אפשר להגיע לפתרון של ווין-ווין. כשיש רצון, יש גם דרך", אמר הגורם הביטחוני לרויטרס. "אבל זה יהיה קל יותר עם טראמפ. הוא איש עסקים ולא רוצה בעיות בכהונה השנייה שלו".