הווריאנט ההודי של נגיף הקורונה ממשיך להשתולל במדינות רבות בעולם, ולהוביל להגבלות קשות ולמספר קורבנות גבוה. לפי ארגון הבריאות העולמי הווריאנט ההודי ("וריאנט דלתא") התפשט ל-85 מדינות ברחבי העולם. מבין כל הזנים של נגיף הקורונה הוא נחשב לזן המידבק ביותר.
12 צפייה בגלריה
רוסיה קורונה צוות רפואי בית חולים מוסקבה
רוסיה קורונה צוות רפואי בית חולים מוסקבה
בבית חולים במוסקבה. הווריאנט ההודי משתולל
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, Denis Grishkin/Moscow News Agency/Handout )
מגפת הקורונה גבתה את חייהם של קרוב לארבעה מיליון איש ברחבי העולם. מבצעי החיסונים בלמו את התמותה ברוב המדינות המפותחות. באזורים רבים במערב החיים חוזרים, בהדרגה, למסלולם.
ברוסיה תמונת המצב שונה: הווריאנט ההודי משתולל במדינה, שכעת מתמודדת עם הגל השלישי של המגפה. במוסקבה דווח על 144 מתים נוספים מקורונה ביממה האחרונה – הנתון היומי הגבוה בעיר כלשהי ברוסיה מתחילת המגפה. השיא הקודם היה אתמול בסנט פטרבורג ועמד על 107.
12 צפייה בגלריה
אשפוז חולי קורונה מוסקבה רוסיה
אשפוז חולי קורונה מוסקבה רוסיה
אשפוז של חולי קורונה בבירת רוסיה
(צילום: AP)
בימים אלה מתקיימים ברחבי אירופה משחקי "יורו 2020", וסנט פטרבורג היא אחת הערים שמארחות את האליפות. סנט פטרבורג אירחה כמה משחקים בשלב הבתים, וביום שישי תארח משחק בשלב רבע הגמר. בעקבות המגפה חלה הגבלה על מספר הצופים שיהיו רשאים להיכנס לאצטדיון. התפוסה באצטדיון תוגבל ל-50% וכ-26 אלף אוהדים צפויים להגיע.
בפינלנד דיווחו בסוף השבוע על התפרצות חדשה של נגיף הקורונה, שמקורה בסנט פטרבורג. פינלנד הודיעה שיותר מ-120 תושבים שחזרו מרוסיה השכנה אובחנו כנשאים של הנגיף. רוב הנדבקים החדשים הם אוהדי כדורגל שנסעו לעודד את נבחרתם במשחקים שנערכו בסנט פטרבורג.
12 צפייה בגלריה
 אוהדי נבחרת פינלנד. יותר מ-120 שחזרו מרוסיה נדבקו
 אוהדי נבחרת פינלנד. יותר מ-120 שחזרו מרוסיה נדבקו
אוהדי נבחרת פינלנד. יותר מ-120 שחזרו מרוסיה נדבקו
(צילום: רויטרס)
כתוצאה מהתפשטות הווריאנט ההודי התחלואה ברוסיה הגיעה במהלך יוני למספרים שלא נראו במשך חודשים: אתמול הגיע מספר הנדבקים החדשים ברוסיה ל-21,665 בני אדם - עלייה של 25% מהשבוע שעבר, ומספר הנדבקים היומי הגבוה מאז 21 בפברואר.
העלייה הדרמטית במספר הנדבקים ברוסיה מגיעה בשעה שהרשויות במוסקבה מנסות לשכנע את הרוסים הספקנים לקבל את החיסון לנגיף. "כדי לעצור את המגפה דרוש דבר אחד: התחסנות מהירה ונרחבת. אף אחד לא המציא שום פתרון אחר", אמר ראש העיר סרגיי סוביאנין.
באמצע החודש, בעקבות חוסר ההיענות של הציבור, קבעה מוסקבה כי כל העובדים שבמסגרת תפקידם נותנים שירות לציבור פנים אל פנים יחויבו לקבל חיסון נגד קורונה. זהו אחד הצעדים החריפים ביותר שנקטו רשויות במדינה כלשהי בעולם כדי לגרום לאזרחים להתחסן.
12 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה תור ל חיסון חיסונים קורונה
רוסיה מוסקבה תור ל חיסון חיסונים קורונה
מחכים בתור לחיסון במוסקבה. "אין פתרון אחר"
(צילום: EPA)
הווריאנט ההודי מתפשט בימים אלה גם באוסטרליה ובדרום מזרח אסיה. באוסטרליה, יותר מחמישה מיליון בני אדם שגרים בסידני ובסביבותיה נכנסו היום לסגר של שבועיים כדי לבלום את התפשטות המגפה. המסעדות, הפאבים ובתי הקפה נסגרו והתושבים התבקשו להישאר בבתים. הם רשאים לצאת מהבתים רק למטרות עבודה, טיפול רפואי, לימודים, כושר גופני וקניית מצרכים חיוניים.
גלדיס ברג'יקליאן, ראש ממשלת מדינת המחוז ניו סאות' וויילס (שבה נמצאת סידני), אמרה שמכיוון שהווריאנט ההודי מידבק במיוחד הרשויות מצפות לעלייה במספר הנדבקים בימים הקרובים. מאמצע יוני דיווחה סידני על יותר מ-110 נדבקים חדשים. ההתפרצות החלה אחרי שנהג לימוזינה, שהסיע עובדים משדה התעופה בסידני, הפר את ההנחיות ואובחן חיובי לווריאנט ההודי. גם העיר דרווין בצפון אוסטרליה נכנסה לסגר – שיימשך 48 שעות – בעקבות התפרצות קורונה במכרה זהב מרוחק.
12 צפייה בגלריה
סידני נכנסה ל סגר קורונה אוסטרליה
סידני נכנסה ל סגר קורונה אוסטרליה
סידני נכנסה לסגר של שבועיים
(צילום: AFP)
באוסטרליה נדבקו מתחילת המגפה כ-33,450 בני אדם ו-910 מתו מהנגיף. הטיפול במגפה מוצלח והציבור מקפיד להישמע להנחיות, אך מבצע החיסונים האוסטרלי כרגע מקרטע: לפי נתוני הממשלה מתוך 25 מיליון איש רק 1.4 מיליון קיבלו עד כה את שתי המנות הדרושות לחיסון.
12 צפייה בגלריה
סידני נכנסה ל סגר קורונה אוסטרליה
סידני נכנסה ל סגר קורונה אוסטרליה
בדיקת קורונה בסידני
(צילום: EPA)
תאילנד תחדש מחר את ההגבלות על המסעדות, אתרי הבנייה וההתקהלויות בבירה בנגקוק ובחמישה מחוזות סמוכים כדי לבלום את התפשטות הנגיף. ההגבלות יהיו בתוקף ל-30 יום. היום דיווחו הרשויות בתאילנד על 3,995 נדבקים חדשים ועל 42 מתים מהנגיף.
גל הנדבקים האחרון בתאילנד היה באפריל, בהתפרצות שמקורה במועדוני יוקרה בבנגקוק. ראש ממשלת תאילנד, פריות צ'אן-אוצ'ה, אמר שהוא שואף שעד חודש אוקטובר תאילנד תהיה "פתוחה לגמרי" - אך כדי לעשות זאת המדינה תצטרך לעמוד ביעד של 50 מיליון מחוסנים בארבעה חודשים.
12 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים ב קניון ב בנגקוק תאילנד
מתחם חיסונים ב קניון ב בנגקוק תאילנד
מתחם חיסונים בקניון בבנגקוק
(צילום: AFP)
מלזיה, שכנתה של תאילנד, הודיעה על הארכת הסגר, שאמור היה להסתיים מחר. הממשלה אמרה כי לא יהיו הקלות עד שמספר הנדבקים היומי יהיה מתחת ל-4,000. אתמול דווח במלזיה על 5,803 נדבקים. בבנגלדש יחל מחר סגר לאומי, אחרי שבסוף השבוע דווח על קרוב ל-6,000 נדבקים ביממה.

אזהרת מסע חמורה לשתי מדינות נוספות

היום הודיע משרד הבריאות הישראלי כי בהתאם להערכת המצב ואישור הממשלה התווספו שתי מדינות – בלארוס וקירגיזסטן – לרשימת המדינות שמופיעות תחת אזהרת מסע חמורה. במקביל הוסרו מהרשימה שתי מדינות – נפאל והאיים המלדיביים. רשימת המדינות העדכנית כוללת נכון להיום את המדינות הבאות: אוגנדה, אורוגוואי, איחוד האמירויות, איי סיישל, אתיופיה, בוליביה, בלארוס, נמיביה, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קירגיזסטן ותוניסיה.
על פי תקנות משרד הבריאות אסורה יציאת אזרחים ותושבים ישראלים – למעט מי שאושר להם על-ידי ועדת חריגים – למדינות ברמת סיכון מרבית: ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה.