שר הבריאות הבריטי, מט הנקוק, התפטר הערב (שבת) מתפקידו - בעקבות פרשה שנחשפה בסוף השבוע והסעירה את הממלכה. השר תועד מנשק עוזרת בכירה שלו – בימים שבהם הבריטים היו תחת הגבלות קורונה קשות, שעליהן הודיע הנקוק עצמו. כלי התקשורת בבריטניה האשימו את שר הבריאות בצביעות ואמרו שהוא איבד את הסמכות המוסרית שלו.
הערב הגיש הנקוק את התפטרותו לראש הממשלה בוריס ג'ונסון. "כמדינה עבדנו כל כך קשה להילחם במגפה הזאת", כתב הנקוק לג'ונסון במכתב ההתפטרות שלו, וציין שהדבר האחרון שהוא רוצה הוא שחייו הפרטיים יסיחו את הדעת מההתמקדות של בריטניה במאבק במגפה.
4 צפייה בגלריה
 שער "הסאן"
 שער "הסאן"
שער "הסאן"
(צילום: gettyimags)
4 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
מט הנקוק בן ה-42 עמד בחזית המאבק של ממשלת בריטניה נגד מגפת הקורונה, ולעיתים קרובות התייצב מול המצלמות והנחה את הבריטים כיצד למלא אחר ההנחיות הקפדניות. הצהובון הבריטי "הסאן" פרסם אתמול תמונות של הנקוק מנשק ומחבק את ג'ינה קולדנגלו, עוזרת בכירה במשרד הבריאות. התיעוד של מצלמות האבטחה במשרד היה ב-6 במאי – 11 ימים לפני סבב הקלות בסגר, שבהן הודיעה הממשלה שהבריטים רשאים לחבק גם את מי שאינם חלק ממשק הבית שלהם.
הנקוק, גבר נשוי, התנצל וביקש להעניק פרטיות למשפחתו. בנוסף למבוכה סביב הרומן, השר אמר שהוא מודע לכך שהפר את ההנחיות שעליהן הודיע בעצמו לציבור. "אני מקבל את העובדה שהפרתי את הנחיות שמירת המרחק בנסיבות האלה", אמר הנקוק. "אכזבתי אנשים ואני מאוד מצטער".
4 צפייה בגלריה
 השר עם העוזרת הבכירה
 השר עם העוזרת הבכירה
השר עם העוזרת הבכירה
(צילום: gettyimags)
הנקוק התפטר מתפקידו אחרי לחץ כבד שהופעל על ראש הממשלה ג'ונסון לפטר אותו. ג'ונסון דחה אתמול את הקריאות לפטר את שר הבריאות שלו, אך הצהובונים הבריטיים כבר חרצו את דינו: במאמר המערכת של "הסאן" נכתב שכעת הנקוק "לא יכול לומר לנו איך להתנהג ולצפות ברצינות שנקשיב לו". בעיתון הוסיפו שהפרשה מעלה "צחנה" של צביעות.
בשבועות האחרונים סובלת בריטניה מעלייה במספר הנדבקים, בעקבות התפשטות הווריאנט ההודי. אתמול דווח על 15,810 נדבקים חדשים. בעקבות העלייה בתחלואה החליטה הממשלה לדחות את הסבב הבא של הסרת ההגבלות. עם זאת, אזרחים רבים כבר מחוסנים ולכן שיעור התמותה ביחס למספר הנדבקים החדשים נמוך. לא מן הנמנע שהגבלות הקורונה שעדיין בתוקף יוסרו עד 19 ביולי.
4 צפייה בגלריה
 הנקוק וג'ונסון. איך יגיב ראש הממשלה לסערה?
 הנקוק וג'ונסון. איך יגיב ראש הממשלה לסערה?
הנקוק וג'ונסון. איך יגיב ראש הממשלה לסערה?
(צילום: AFP)
הנקוק הוא לא הבכיר הבריטי הראשון שמפר את הנחיות הקורונה. בשנה שעברה דומיניק קאמינגס, שהיה אז היועץ הבכיר של ג'ונסון, עזב את לונדון בזמן הסגר ועורר כעס גדול. ג'ונסון סירב לפטר את קאמינגס, אך היועץ הבכיר עזב את תפקידו בנובמבר בעקבות מאבקי כוחות במשרד ראש הממשלה.
מאז שקאמינגס הודח על ידי ג'ונסון הוא הפך למבקר חריף ביותר של הממשלה. בחודש שעבר אמר קאמינגס למחוקקים שצריך להדיח את הנקוק מתפקידו בגלל ביצועיו במשרד הבריאות במהלך המגפה. קאמינגס אף חשך התכתבות שבו ג'ונסון כינה את שר הבריאות שלו "פאקינג חסר תקווה". ביום רביעי, בפגישה עם המלכה אליזבת, אמרה המלכה לג'ונסון על רקע העלייה בתחלואה: "בדיוק דיברתי עם שר הבריאות שלך. איש מסכן. הוא חושב שהדברים הולכים להשתפר?".
פורסם לראשונה: 17:20, 26.06.21