ועדת החוץ והביטחון בכנסת דנה הבוקר (שני) בתנאי לחתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות - עסקת נשק הכוללת מטוסי F-35 מתקדמים ואמצעים טכנולוגיים נוספים. בדיון התבטאו בעיקר הח"כים מהאופוזיציה, שמתחו ביקורת על הסתרת העסקה ממערכת הביטחון טרם חתימת הסכם השלום. יועצו המדיני של רה"מ נתניהו שב והכחיש כי היו הבנות לפני ההסכם - בניגוד לדברי שר הביטחון גנץ. ynet העביר את דיון הוועדה בשידור חי.
בפתח הדיון, ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) מתח ביקורת על כך שלא נערכה התייעצות עם מערכת הביטחון לפני החתימה על ההסכם עם האמירויות. "מכל הפרטים שפורסמו ואושרו על ידי לשכת ראש הממשלה עולה שנתניהו ואנשיו ידעו חודשים לפני ההסכם שהעסקה של המטוסים היא חלק מהעסק, וכדי למנוע מידיעת הציבור וכדי להסתיר ממערכת הביטחון - הוא פשוט שיקר. למה הוא לא עירב את שר הביטחון? מה זה, קפצונים?". ח"כ הורוביץ הוסיף: "צריך לבדוק גם ביחס לעסקה הזאת וגם ביחס לאחרות כיצד הן אושרו ומאושרות תחת כל האחראים ומה משרד הביטחון עושה בנוגע לזה".
7 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35. הבית הלבן ימכור 50 לאמירויות
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"נתניהו שיקר לציבור". הורוביץ
(צילום: ערוץ כנסת)
7 צפייה בגלריה
ראובן עזר
ראובן עזר
"ההבנות יספקו ביטחון לישראל". יועץ רה"מ ראובן עזר
(צילום: ערוץ כנסת)
ראובן עזר, סגן ראש המל"ל ויועצו המדיני של ראש הממשלה נתניהו, הדגיש את התמורה שקיבלה ישראל על העסקה ושב והכחיש כי היו הבנות חשאיות למכירת הנשק לאמירויות. "ההבנות שהושגו עם ארה"ב סיפקו ביטחון ארוך טווח וישמרו את ביטחונה ויתרונה הצבאי של ישראל בעשורים הקרובים. לא היה שום משא ומתן חשאי, לא הייתה שום הסכמה מצד האמירויות על התנאי של מכירת המסוקים בתמורה להסכם", אמר.
הורוביץ קטע את דבריו: "שר הביטחון אמר שמה שאמרת עכשיו זה שקר, שזה פשוט לא נכון, שאתם ידעתם והסתרתם את זה בכוונה. זה היה במו"מ חודשים לפני כן. תכבד אותנו ואל תשקר!".
7 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי
ברביבאי. "מה שמריח כמו שקר, הוא כנראה שקר"
(צילום: ערוץ כנסת)
7 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות בבית הלבן
(צילום: לע"מ)
ראש היחידה לתכנון אסטרטגי במשרד הביטחון יגאל אוסטנובסקי התייחס להבנות שעליהן חתם שר הביטחון בני גנץ עם עמיתו האמריקני שר ההגנה מרק אספר. "ההבנות הושגו בעבודה מאומצת של משרד הביטחון ומבטאות מחויבות אמיתית וארוכה של הממשל האמריקני לוודא שידה של ישראל תהיה על העליונה", הוא אמר והוסיף: "השאלה האם היו הסכמות כאלה ואחרות, כדרג מקצועי זה לא עניין אותי".
האלופה במילואים ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם) אמרה: "מה שמריח כמו שקר ונראה כמו שקר הוא כנראה שקר. אני שואלת מתי הפכנו להיות פרובינציה, ואיך יכול להיות שראש הממשלה מקבל לבד החלטות בסדר גודל כזה? כל האירוע הזה נראה רע, ומלמד שנושא מהותי בביטחון המדינה שהיה תמיד א-פוליטי, מעל שיקולים זרים, הופך להיות שוב בשליטה של איש אחד שיש לו מדינה שלמה כבת ערובה".
ח"כ בוגי יעלון, לשעבר שר הביטחון והרמטכ"ל, תקף גם הוא את ההתנהלות סביב העסקה: "האירוע הזה מצביע על משהו חמור. כשראש הממשלה אמר שהוא מציע שלום תמורת שלום הרמתי גבה. מיד מצאתי תימוכין לזה שלהסכם הזה היו שני תנאים, אחת שישראל תוותר על הריבונות ביו"ש ושתיים שישראל לא תתנגד למכירת אמצעי לחימה לאמירויות. ואז מסתבר שיש לו הסבר למה הוא מסתיר את זה משר החוץ ושר הביטחון והוא אומר 'שלא ידליפו לאיראנים', אז אני במקומם הייתי מתפטר. ככה מתנהלת מדינה?".
7 צפייה בגלריה
משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלון
יעלון. "ככה מתנהלת מדינה?"
(צילום: ערוץ כנסת)
7 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
צבי האוזר, יו"ר הוועדה
(צילום: ערוץ כנסת)
יו"ר הוועדה צבי האוזר (דרך ארץ) סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה רואה בהסכם השלום עם האמירויות והשלכותיו נושא הנוגע לביטחונה הלאומי של ישראל. הוועדה אינה רואה בדברים שנאמרו כממצים וברצונה לקיים דיון נוסף בוועדת המשנה למודיעין בנושא הזה".
ביום שישי דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס מפי גורמים מעורים בפרטים כי מחלקת המדינה האמריקנית עדכנה את הקונגרס על כוונתה של ארצות הברית לקדם עסקה למכירת 18 מל"טים חמושים מתקדמים לאיחוד האמירויות מדגם MQ-9B ריפר, במסגרת עסקה בשווי 2.9 מיליארד דולר. דיווח זה מגיע בהמשך להודעת הבית הלבן ימים קודם לכן, בדבר הכוונה למכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. זאת פחות מחודשיים לאחר חתימתה על הסכם שלום עם ישראל. לפני כחודשיים וחצי חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי האמירויות יקבלו חמקנים ומל"טים מהסוג המתקדם ביותר. אז אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מדובר בפייק ניוז מוחלט".