אחרי החמקנים, שלב המל"טים החמושים: מחלקת המדינה האמריקנית עדכנה את הקונגרס על כוונתה של ארצות הברית לקדם עסקה למכירת 18 מל"טים חמושים מתקדמים לאיחוד האמירויות מדגם MQ-9B ריפר, במסגרת עסקה בשווי 2.9 מיליארד דולר. כך מסרו הלילה (שישי) גורמים המעורים בנושא לסוכנות הידיעות רויטרס.
2 צפייה בגלריה
כטב"ם התקפי מתקדם  MQ-9 ריפר תוצאת ג'נרל אטומיקס סיסטמס
כטב"ם התקפי מתקדם  MQ-9 ריפר תוצאת ג'נרל אטומיקס סיסטמס
MQ-9 ריפר
(צילום: רויטרס)
הצעד בא בהמשך להודעה של הבית הלבן בשבוע שעבר בדבר הכוונה למכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, פחות מחודשיים לאחר חתימתה על הסכם שלום עם ישראל. לפני כחודשיים וחצי חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי האמירויות יקבלו חמקנים ומל"טים מהסוג המתקדם ביותר. אז אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מדובר בפייק ניוז מוחלט".
זו תהיה הפעם הראשונה שבה תייצא ארה"ב מל"טים חמושים מאז שממשל טראמפ פרש מהסכם מימי המלחמה הקרה שבו היו חברות 34 מדינות. הצעד הזה מאפשר למעשה ליצרניות הנשק האמריקניות למכור יותר מל"טים לבעלות בריתה של ארה"ב.
המל"ט המתקדם MQ-9B ריפר גדול יותר מקודמו, MQ-1 פרדטור. הוא מהיר פי שלושה מהפרדטור ויכול לשאת חימוש במשקל הגדול פי 15 בהשוואה לקודמו, כולל עד 4 טילי AGM-114 הלפייר. בינואר השנה דווח כי מל"ט שכזה הוא שחיסל בתקיפה אווירית את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של איראן.
איחוד האמירויות התעניינה זמן רב ברכישת מל"טים מארה"ב, והיא תהיה הלקוחה הראשונה אחרי שארה"ב שינתה את מדיניות הייצוא שלה בקיץ האחרון. ביום שלישי עודכן הקונגרס על עסקה אחרת למכירת ארבעה מל"טים לא חמושים לטייוואן מדגם MQ-9B, שיכולים לשאת נשק.
איחוד האמירויות רוצה לרכוש גם מטוסי בואינג EA-18G גראולר - למעשה מטוסי קרב F/A-18 "סופר הורנט" שהוסבו למטרות לוחמה אלקטרונית. מטוסים אלו יכולים לשבש מכ"מים, לצד יכולות מתקדמות נוספות. כרגע הם בשירות רק בארצות הברית ובאוסטרליה.
2 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
בשבוע שעבר הודיע הבית הלבן על מכירת 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות
(צילום: לוקהיד מרטין )

בחודש שעבר, ביום ההסכם עם סודן, נמסר בהודעה רשמית מטעם נתניהו ושר הביטחון בני גנץ כי ישראל "לא תתנגד למכירת מערכות אמריקניות מסוימות לאיחוד האמירויות". מלשכת גנץ נמסר אז בתגובה חריפה כי המו"מ למכירת נשק מתקדם היה ידוע לגורמים שמעורים במשא ומתן עם איחוד האמירויות - אך הוסתר ממערכת הביטחון וממנו. "פעלתי להבטיח את מימוש ההסכם ואת שמירת היתרון האיכותי של ישראל", הוסיף גנץ.
בלשכת ראש הממשלה הגיבו לכך באומרם: "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים כבר שנים את ה-F-35, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. הדיונים עם ישראל התקיימו רק בחודש האחרון בין משלחת משרד הביטחון והפנטגון, ורק לאחר חתימת הסכם השלום".