8 צפייה בגלריה
(צילום:: EPA, Dima Sadek)
ממדיו העצומים של המחדל שקדם לאסון בביירות ממשיכים להתבהר: נשיא לבנון מישל עאון הודה אתמול (ו') כי כבר לפני מספר שבועות נודע לו על הימצאותם של 2,750 טונות של חומר דליק ביותר מסוג אמוניום חנקתי במחסן בנמל ביירות, שהתלקחותן ביום שלישי האחרון הביאה לפיצוץ האדיר שהחריב את הנמל וזרע הרס ברחבי הבירה.
באסון, נזכיר, נספו לפחות 154 בני אדם, אך גם כעת נמשכות פעולות החילוץ מבין ההריסות בעיר והמניין צפוי להמשיך לעלות. אלפים נוספים נפצעו עקב הפיצוץ עצמו או גל ההדף העוצמתי שהוא יצר, הדף שניפץ חלונות ברדיוס של קילומטרים מזירת הפיצוץ ועקר מרפסות רבות.

8 צפייה בגלריה
נזקים בביירות
נזקים בביירות
עאון ידע על החומר שהתפוצץ אך "בעיות נוספות הצטברו"
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
נזקים בביירות
נזקים בביירות
חילוץ הנפגעים מאזור הפיצוץ בבירת לבנון
(צילום: רויטרס)
עאון אמר אתמול לתקשורת בארצו כי מרגע שנודע לו על הימצאות החומרים במחסן בנמל ביירות, ב-20 ביוני, הוא הורה להוציאם משם עקב מסוכנותם ואמר לפקידים במערכת הביטחון "לעשות את מה שצריך" – אך הדגיש כי אין לו סמכות על המתקנים בנמל.
כשאחד הכתבים לחץ עליו ושאל מדוע לא בדק אם ההוראה לסילוק החומרים המסוכנים מהנמל יושמה, הוא ענה: "אתה יודע כמה בעיות הצטברו?". ייתכן שבדבריו הוא התייחס לשורת המשברים שעמם מתמודדת בחודשים האחרונים הנהגת לבנון, כאשר מלבד מגפת הקורונה היא מנסה להימנע מפשיטת רגל עקב המשבר הכלכלי החמור שבו כמחצית מהאוכלוסייה מצאה עצמה מתחת לקו העוני.

8 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
נסראללה מכחיש קשר לפיצוץ: "מכירים את נמל חיפה טוב יותר מאת זה שבביירות"
הנשיא הלבנוני ציין כי ממשלות קודמות ידעו על החומר המסוכן שאוחסן בנמל. החומר הזה, נזכיר, ישב שם מאז שנתפס מספינה רוסית שעגנה בנמל לפני כשש שנים. לפי הדיווחים מלבנון ההערכה של החוקרים שבוחנים את נסיבות הפיצוץ היא שהאמוניום החנקתי התלקח בעקבות שריפה שפרצה בסמוך. במסגרת החקירה נעצרו כמה מהאחראים על הפעילות בנמל. אמש נעצר גם ראש רשות המכס בלבנון, בדרי דאהר, אחרי חמש שעות של חקירה בעניין הפיצוץ. גם ראש המכס הקודם, שפיק מרעי, נעצר.
עאון העלה גם את האפשרות שהפיצוץ נגרם כתוצאה מ"התערבות חיצונית". לדבריו, החוקרים בודקים אמנם אפשרויות של רשלנות בטיפול בחומר או של תאונה – אך גם אפשרות שטיל, פצצה או גורם אחר גרמו לפיצוץ. הוא אף אמר כי ביקש מצרפת תמונות לוויין מזמן הפיצוץ על מנת לראות אם היו באזור מטוסים או טילים כלשהם.
יש להדגיש כי טענה זו מגיעה על רקע קריאות הזעם שמשמיעים אזרחים רבים בלבנון, שזועמים כבר שנים על השחיתות במסדרונות השלטון ועל הניהול הקלוקל של ענייני ארצם – גורמים שרבים תולים במשבר הכלכלי שחווה לבנון. לבנונים רבים לא מאמינים כעת להבטחות הממשלה למצות את הדין עם האחראים.
8 צפייה בגלריה
נזקים בביירות
נזקים בביירות
נזקי הפיצוץ בביירות
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
לבנון ביירות פיצוץ אסון נמל
לבנון ביירות פיצוץ אסון נמל
הימים שאחרי הפיצוץ. ההריסות בנמל
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
מקרון ביקר בביירות
(צילום: AFP)
את האפשרות שמדובר במתקפה מכוונת העלה גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שבנאומו אתמול לא שלל אותה. עאון הנוצרי נחשב לבעל בריתו של ארגון הטרור השיעי, שמלבד כוחו הצבאי הרב מחזיק גם בהשפעה פוליטית רבה בלבנון. נסראללה הכחיש בנאומו את ההאשמות שהופנו כלפי ארגונו, וטען כי לחיזבאללה אין נשק בנמל ביירות. אף שהבטיח לא להתייחס לנושאים אחרים בנאומו, עקב האסון הכבד, הוא שיגר איום לישראל כשאמר: "אנחנו לא מכירים את נמל ביירות, אנחנו מכירים את נמל חיפה טוב יותר".
נסראללה, יצוין, הזהיר בנאומו כי הביקורת שנשמעת כעת מפי רבים בלבנון על חיזבאללה נועדה להצית מלחמת אזרחים חדשה. בלבנון התחוללה מלחמת אזרחים קשה בין השנים 1990-1975, שאת ההרס שהיא זרעה בביירות משווים כעת רבים לנזק מהפיצוץ ביום שלישי. ביקורת נגד חיזבאללה הושמעה למשל בביקור שערך שלשום נשיא צרפת עמנואל מקרון. תושבים זועמים שמקרון דיבר עמם קראו לו "לשחרר" את לבנון מחיזבאללה.
8 צפייה בגלריה
משה יעלון
משה יעלון
יעלון: "חיזבאללה ידע על הימצאות האמוניום החנקתי בביירות"
(צילום: אבי מועלם)
זמן קצר לאחר נאומו של נסראללה אמש, פורסם באתר החדשות הסעודי "אילאף" ראיון עם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, שבו הוא טען כי חיזבאללה ידע על הימצאות האמוניום החנקתי בנמל ביירות.
יעלון אף טען, מבלי להציג הוכחות לכך, כי פיצוץ במחסן נשק ששייך לחיזבאללה קדם לפיצוץ של החומר הדליק. "חיזבאללה שולט בנמל ביירות ובשדה התעופה של ביירות", אמר יעלון לאתר הסעודי. סעודיה, יצוין, נחשבת ליריבתה הגדולה של איראן ועוינת גם את שלוחותיה ובהן חיזבאללה.
פורסם לראשונה: 22:12, 07.08.20