ג'ו ביידן מתכוון לשאת הלילה, בשעת פריים-טיים (לפנות בוקר שעון ישראל), נאום לאומה, ובקמפיין שלו מקווים שעד אז יתקבלו די תוצאות מפנסילבניה כדי שיהיה זה נאום ניצחון. אם יגבר על דונלד טראמפ בפנסילבניה, שמחלקת 20 אלקטורים, הוא יבטיח לפי כל הנתונים את הגעתו ל-270 אלקטורים, המספר הדרוש לזכייה בנשיאות, מבלי שיזדקק לניצחונות במדינות נוספות. לנאום הלילה צפויה להצטרף אליו סגניתו, קמלה האריס, שבמקרה של ניצחון תהפוך לאישה הראשונה המכהנת כסגנית נשיא ארה"ב. גם היא צפויה לשאת בו דברים.
CNN דיווחה שעד לנאומו הלילה מעביר ביידן את היום עם משפחתו ויועציו בביתו בדלאוור, צופה בתוצאות ומקבל עדכונים מאנשי הקמפיין שלו.

4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
ביידן על סף ניצחון, טראמפ לא מוכן לקבל
(צילום: gettyimages)
אחרי ספירת 96% מהקולות בפנסילבניה ביידן מוביל שם ב-0.2%, והפער שלו בה הולך וגדל בהדרגה. לפי שעה הוא עומד על יותר מ-14 אלף קולות, ומכיוון שהקולות הנוספים מגיעים ממעוזים דמוקרטיים, ההערכה היא שהפער הזה רק יגדל. אם יגדל אל מעבר ל-0.5% טראמפ גם יתקשה לדרוש ספירה חוזרת, צעד שהוא מתכנן לנקוט בכמה מדינות אחרות.
נזכיר את תמונת המצב: לפי הספירה של סוכנות הידיעות AP ושל "פוקס ניוז", שכבר נתנו לביידן ניצחון באריזונה (המחלקת 11 אלקטורים), ביידן צועד ביתרון 214-264 במניין האלקטורים. לפי CNN ורשתות אחרות, שטרם נתנו לו ניצחון באריזונה, ביידן עומד על 253 אלקטורים. כך או כך, ניצחון בפנסילבניה יביא אותו בכל הרשתות אל מעבר לרף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות. אם ינצח בנבאדה, שם הוא מוביל ב-1.6% אחרי ספירת 92% מהקולות, ויגרוף את 6 האלקטורים שלה, יגיע ל-270 לפי הספירה של AP ו"פוקס ניוז".
אמש הבהיר טראמפ בהודעה דרך הקמפיין שלו שהוא מתכוון להמשיך להילחם: "אנחנו מאמינים שהעם האמריקני ראוי לשקיפות מלאה בנוגע לכל ספירת הקולות, ושזה כבר לא נוגע לשום מערכת בחירות ספציפית. העניין כאן הוא טוהר תהליך הבחירות שלנו כולו. מההתחלה אמרנו שכל הקולות החוקיים חייבים להיספר וכל הקולות הלא חוקיים חייבים שלא להיספר, ובכל זאת נתקלנו בהתנגדות לעיקרון הבסיסי הזה מצד דמוקרטים בכל פינה. נמשיך בתהליך הזה בכל הדרכים שהחוק מאפשר לנו כדי להבטיח שלעם האמריקני יהיה אמון בממשל שלנו. לעולם לא אוותר על המלחמה עבורכם ועבור ארצנו".
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אמש כי הוועידה הרפובליקנית הארצית שואפת לגייס לפחות 60 מיליון דולר לקרן שתממן את המאבקים המשפטיים של הנשיא טראמפ בתוצאות.

יועץ בממשל: "זה גמור"

קודם לכן דיווחו ב-CNN שבסביבת טראמפ מספרים כי הוא מרוגז מאוד מההתרחשויות וחש שאין די אנשים המתייצבים לימינו. לדברי הרשת, בקרב בעלי בריתו של טראמפ גוברת התחושה שמישהו יצטרך להסביר לנשיא שייתכן שזמנו בתפקיד מגיע לסיומו. לפי הדיווח, הם טרם החליטו מי צריך לעשות זאת, אך הועלה הרעיון שבתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר יקבלו על עצמם את המשימה.
4 צפייה בגלריה
דטרויט ספירת קולות בחירות ארה"ב
דטרויט ספירת קולות בחירות ארה"ב
סופרים קולות בדטרויט
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
הספירה בפנסילבניה
(צילום: AP)
רשת "פוקס ניוז" דיווחה בצהריים כי לטראמפ אין לפי שעה כוונה להכיר בהפסד, וכי הוא מקבל מיועציו עצות סותרות בנושא. חלקם סבורים שהדבר הנכון כעת הוא להודות בהפסד, ואילו אחרים סבורים שעליו להיאבק משפטית. מ ל"פוקס" שטראמפ "עשוי בסופו של דבר להודות בהפסד. הוא פשוט לא שם עדיין".
בדיווח נוסף של CNN מאתמול, אמרו מקורות המקורבים לבית הלבן כי יש בכירים שם ובקמפיין של טראמפ שכבר מתחילים בשקט להרחיק עצמם מהנשיא, כדי להגן על האינטרסים שלהם. "זה נגמר", אמר יועץ בכיר בממשל על המרוץ. הוא סיפר גם שיש בסביבתו של טראמפ מי שמודאגים ממה שיעשה הנשיא: "אלוהים, מי יודע". הוא הודה כי שלל בכירים בקמפיין ובבית הלבן נענעו את ראשיהם אחרי הצהרותיו השקריות של טראמפ, שבהן טען שוב שגונבים ממנו את הבחירות. CNN מדווחת עוד שיועץ אחר בקמפיין העיד שטראמפ נותר יותר ויותר לבדו בטענותיו שהבחירות נגנבו ממנו.

מיט רומני: "טראמפ מחליש את היסודות"

אתמול הצטרף המועמד הרפובליקני לנשיאות לשעבר, מיט רומני, לרשימת המבקרים את טראמפ מתוך מפלגתו שלו על הצהרותיו שלפיהן "גונבים" ממנו את הבחירות. "לנשיא יש זכות לבקש ספירה חוזרת, לקרוא לחקור אי-סדרים בהצבעה כשיש ראיות לכך ולמצות את האמצעים המשפטיים – הדברים האלה מקובלים בהליכי הבחירות שלנו", כתב. "הוא שוגה כשהוא אומר שהבחירות מזויפות, מושחתות או נגנבות – והוא גורם בכך נזק לחירות כאן וברחבי העולם, מחליש את המוסדות העומדים ביסודה של הרפובליקה ומשלהב בפזיזות יצרים הרסניים ומסוכנים". רומני היה המועמד לנשיאות ב-2012, ובשנים האחרונות הוא נמנה עם מעט המבקרים של טראמפ בתוך המפלגה הרפובליקנית.
4 צפייה בגלריה
מיט רומני. "נזק בארה"ב ובעולם"
מיט רומני. "נזק בארה"ב ובעולם"
מיט רומני. "נזק בארה"ב ובעולם"
(צילום: AFP)
נזכיר כי לצד היתרון המבטיח שלו בפנסילבניה, לביידן יש עוד מסלולים אפשריים לזכייה בנשיאות. בהישג מרשים עבורו צועד ביידן ביתרון קטנטן גם בג'ורג'יה, מדינה שבה שום מועמד דמוקרטי לנשיאות לא ניצח מאז ביל קלינטון ב-1992. אחרי ספירת יותר מ-99% מהקולות, הוא מוביל שם בקצת יותר מ-1,600 קולות. על כל פנים, מכיוון שביידן צפוי לכל היותר לנצח שם בפער של שבריר אחוז, מזכיר המדינה המקומי כבר הודיע כי תיערך ספירה חוזרת. ספירות מהסוג הזה בדרך כלל מובילות לכל היותר למעבר של כמה מאות קולות לכאן או לכאן.
ביידן ממשיך להוביל גם באריזונה, שאותה כאמור AP ו"פוקס ניוז" כבר העניקו לו. היום הוא פתח שם פער של 1.3% אחרי ספירת 94% מהקולות. מבין מדינות המפתח שעדיין לא הושגה בהן הכרעה צפון קרוליינה היא היחידה שבה מוביל טראמפ, ב-1.4%, אבל שם תתקבל ההכרעה רק בשבוע הבא. 95% מהקולות נספרו בצפון קרוליינה.
פורסם לראשונה: 20:48, 06.11.20