נגיד הבנק המרכזי של איראן, עבדול נאסר המאטי, אמר אתמול (חמישי) שאיראן קיבלה אישור מארצות הברית להעביר כספים לבנק חיצוני בשווייץ, כדי שדרכו תרכוש חיסונים נגד נגיף הקורונה מחברות ברחבי העולם. לטענתו, משרד האוצר האמריקני העניק את האישור לכך.
"הם הטילו סנקציות על כל הבנקים שלנו. קיבלנו את האישור הספציפי הזה רק בעקבות הלחץ של דעת הקהל העולמית", אמר המאטי בראיון לערוץ טלוויזיה מקומי. באוקטובר האחרון, נזכיר, החליט ממשל טראמפ להטיל סנקציות על 18 בנקים איראניים. המהלך נגד הבנקים הללו, שחמקו מהסנקציות עד אז, איים להעניש גורמים לא-איראנים שיעשו איתם עסקים, ולמעשה ניתק אותם מהמערכת הכלכלית העולמית.
5 צפייה בגלריה
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
אפשר לקנות חיסונים. עם מסכות בטהרן
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
חולה קורונה בבית חולים טהרן איראן
חולה קורונה בבית חולים טהרן איראן
בבית חולים באיראן. מוקד ההתפרצות החמור במזה"ת
(צילום: AP)
הנגיד האיראני אמר שטהרן תשלם כ-244 מיליון דולר עבור ייבוא ראשוני של 16.8 מנות חיסון מ-COVAX, ארגון שמממן רכישת חיסונים למדינות עניות. גורמים באיראן אמרו בכמה מקרים שהסנקציות האמריקניות מונעות מהם לשלם ל-COVAX, אליו נרשמו כבר 190 מדינות ברחבי העולם.
בד בבד, כלי תקשורת במדינה דיווחו שחברת Shifa Pharmed האיראנית, חברה בת של קונצרן גדול שנשלט על ידי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, החלה לגייס השבוע מתנדבים לניסויים קליניים על בני אדם. זאת במסגרת חיסון מקומי נגד קורונה שהיא מפתחת.
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי פגישה עם משפחתו של קאסם סולימאני טהרן איראן
עלי חמינאי פגישה עם משפחתו של קאסם סולימאני טהרן איראן
מפתחים חיסון איראני. המנהיג העליון חמינאי
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נשיא ארה"ב
דונלד טראמפ נשיא ארה"ב
מטיל עוד ועוד סנקציות. טראמפ
(צילום: AP)
בתוך כך, משרד הבריאות באיראן עדכן כי 152 בני אדם מתו מסיבוכי נגיף הקורונה ב-24 השעות האחרונות - הנתון היומי הנמוך ביותר מאז 18 בספטמבר. 1,183,182 בני אדם נדבקו בקורונה מפרוץ המגפה באיראן, שנפגעה קשה יותר מהנגיף מכל מדינה אחרת במזרח התיכון. מניין המתים ברפובליקה האיסלאמית עומד על 54,308.
הירידה במספר המתים היומי מגיעה לאחר יותר מחודש של עוצר לילי והגבלות אחרות בערים הגדולות. המשטרה מסרה שביום רביעי היא חילקה 96 אלף קנסות ברחבי המדינה לאנשים שלא שמרו על ההנחיות. עם זאת, באיראן מזהירים שהסכנה לעלייה מחודשת בכמות הנדבקים עדיין גדולה.
5 צפייה בגלריה
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
איראן קורונה מסכות רחוב ב טהרן
חשש באיראן מעלייה בכמות הנדבקים. ברכבת בבירה
(צילום: רויטרס)
למרות האישור שהעניק לכאורה משרד האוצר האמריקני לאיראן, היחסים בין שתי המדינות מתוחים מתמיד. רק שלשום נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ האשים את איראן באחריות לירי הרקטות על השגרירות האמריקנית בבגדד בתחילת השבוע. "אנחנו שומעים פטפוטים על התקפות נוספות נגד אמריקנים בעיראק", כתב טראמפ בטוויטר. "עצה ידידותית לאיראן: אם אמריקני אחד ייהרג, אני אראה בה אחראית. תשקלו את זה שוב".
בכיר בממשל האמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בכירי מערכת הביטחון האמריקנית נפגשו ויציגו בקרוב "מגוון אפשרויות" תגובה, במטרה להרתיע ולמנוע כל התקפה על אנשי צבא או דיפלומטים אמריקנים בעיראק.
טראמפ פרש בשנת 2018 מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015, ומאז לא מפסיק להטיל עליה סנקציות. בחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות צפויה לשנות את הכיוון הזה, אם כי לא סביר שהוא ימהר להסיר את הסנקציות. ביידן אמר בעבר שהוא מעוניין להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין, בתנאי שאיראן תחזור ליישם את תנאיו.
פורסם לראשונה: 23:53, 24.12.20