למרות הסגר והחיסונים בתי החולים בצפון מתקשים לעמוד בעלייה במספר חולי הקורונה: חלק מהם הפסיקו את הניתוחים האלקטיביים – שאינם חיוניים – וצוותי חדר הניתוח הופנו למחלקות הקורונה. היום (שלישי) נמסר על הפסקת הניתוחים במרכז הרפואי לגליל בנהריה, ואתמול נמסר על הפסקתם בבית החולים בני ציון בחיפה. גם בבית החולים זיו בצפת ורמב"ם בחיפה סגרו חלק מחדרי הניתוח.
4 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית חולים רמב"ם בחיפה
מחלקת הקורונה בבית חולים רמב"ם בחיפה
מחלקת הקורונה בבית חולים רמב"ם בחיפה
( צילום: דוברות רמב"ם)
בבית החולים לגליל בנהריה מאושפזים כ-100 חולים בארבע מחלקות קורונה, מתוכם יותר מ-70 במצב קשה, ו-13 מונשמים. בשל כך נוצר צורך להעביר כוח אדם רפואי וסיעודי מתחום הטיפול הנמרץ אל מחלקות הקורונה.
מנהל בית החולים, פרופ' מסעד ברהום, אמר: "לצערנו, הסגר המהודק שהחל ביום חמישי בחצות טרם נתן את אותותיו בצמצום היקף החולים הקשים, וכולנו תקווה כי ברגע שמספרים אלו יבטאו ירידה נוכל לשוב ולבצע את הניתוחים האלקטיביים במתכונת ובהיקפים הרגילים".
4 צפייה בגלריה
מסעד ברהום
מסעד ברהום
פרופ' ברהום. העלייה בתחלואה משתקפת במציאות במחלקות
(צילום: תומס סולנסקי, באדיבות אגודת הידידים)
במרכז הרפואי ציינו כי הם עורכים מיקוד והתייעצויות במקרים ספציפיים ובאופן פרטני לגבי כל ניתוח וניתוח, "כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה במטופלים, בסבלם ובמשך ההמתנה". פתיחת מחלקות הקורונה פוגעת גם באגפים אחרים של בית החולים, ובהם המחלקות הפנימיות, המחלקה הגריאטרית וגם מחלקת השיקום, שהיא היחידה בצפון וכעת מנוטרלת.
בבית החולים בני ציון סגורים גם כן ארבעה חדרי ניתוח, ונעשים רק ניתוחים דחופים ומצילי חיים. מנכ"ל בית החולים, ד"ר אוהד הוכמן: "לצערי, נמשכת המגמה של העלייה המואצת במספר חולי הקורונה המאושפזים בבית החולים, ונרשם עומס רב על הצוותים. כתוצאה מכך, ארבעה חדרי ניתוח עדיין סגורים ואנו נאלצים לבצע רק ניתוחים דחופים ומצילי חיים ולהמשיך ולדחות טיפולים אלקטיביים".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אוהד הוכמן
ד"ר אוהד הוכמן
ד"ר אוהד הוכמן מתחסן לנגיף הקורונה
(צילום: אמי זוארץ)
בבית החולים זיו ממשיכים להפעיל רק שני חדרי ניתוח מתוך שבעה. בבית החולים הסבירו כי רוב הרופאים המרדימים נאלצים להשגיח ולטפל בחולי הקורונה המונשמים.
גם בבתי החולים האחרים, שממשיכים לקיים ניתוחים אלקטיביים, ניכרת הפחתה במספר הפרוצדורות. בבתי החולים הסבירו את ההאטה במחסור בכוח אדם שמופנה למחלקות הקורונה. כך למשל, בבית החולים רמב"ם סגרו ארבעה מחדרי הניתוח, שהם כ-20% מכלל חדרי הניתוח בבית החולים.
4 צפייה בגלריה
טיסת אימון לקראת מטס יום העצמאות מעל המרכז הרפואי זיו בצפת
טיסת אימון לקראת מטס יום העצמאות מעל המרכז הרפואי זיו בצפת
בית החולים זיו בצפת
(צילום: אשר אלמקיס)
אתמול נודע כי העומס בחולי קורונה השפיע גם על בית החולים הדסה עין כרם בירושלים. באופן חריג במיוחד ולנוכח העומס הכבד על המחלקות השונות עקב העלייה במספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים, ביקשו בהדסה עין כרם לא להפנות חולים "רגילים" למיון בית החולים - אלא להעבירם להדסה הר הצופים.
כמעט בכל מקרי העומס הקודמים בבתי החולים, חולי קורונה היו אלו שפונו לבתי חולים אחרים. רק פעם אחת במהלך משבר הקורונה, ב-27 ביולי, נמסרה הודעה דומה מהדסה עין כרם.

משרד הבריאות עדכן הערב כי 5,399 ישראלים אובחנו מחצות כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-74 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 7.3% - מעט נמוך מאתמול.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,738 חולי קורונה, מתוכם 1,078 במצב קשה. 269 חולים מחוברים למכונות הנשמה - שיא חדש מפרוץ המגפה. כמו כן, מפרוץ המגפה נפטרו בישראל 3,756 חולי קורונה, 12 מהם היום.
נתונים שנחשפו הערב לראשונה ב-ynet מראים תוצאות יוצאות דופן של חיסון פייזר. לפי הנתונים, החיסון מתחיל להוריד משמעותית הדבקה ביום ה-14 אחרי המנה הראשונה. מנתונים ראשוניים של מכון קופת חולים כללית למחקר עולה כי יש ירידה משמעותית בהדבקה של מי שחוסנו - 14 ימים אחרי מנת החיסון הראשונה. מדובר באוכלוסיית בני ה-60 ומעלה. בימים 5 עד 12 אחרי המנה הראשונה לא רואים השפעה כלל של החיסון, מסביר פרופ' רן בליצר, ראש מערך חדשנות של הכללית. ביום ב-13 יש ירידה קלה, ואז צניחה של 33% ביום ה-14. מאותו יום נשמר הפער בקרב החיוביים.