בעקבות המהומות בימים האחרונים של תושבים ערבים באזור שער שכם ושער הפרחים, המובילים לעיר העתיקה בירושלים, המשטרה החליטה לתגבר מהערב (א') את הנוכחות שלה באזור. במשטרת ירושלים אומרים כי הם פועלים במקביל להיאבק בתופעה שבמסגרתה צעירים ערבים מתנכלים ליהודים באזור, מצלמים את מעשיהם – ומעלים את הסרטונים לרשתות החברתיות, בעיקר לרשת "טיקטוק".
מפקד מרחב קדם במחוז, תת-ניצב סמי מרציאנו, הסביר בשיחה עם ynet כי נראה שהפרסומים בנוגע לסרטון הראשון שהופץ – ובו נראה ערבי סוטר לנער חרדי ברכבת הקלה בבירה – עוררו "מוטיבציה" בקרב צעירים נוספים לעשות מעשים דומים. התוקף עצמו טרם נעצר, אולם צעיר שחשוד שצילם את הסרטון והפיץ אותו נעצר ומעצרו הוארך עד למחר.
גם הערב התפרעו ערבים באזור שער שכם. המשטרה מסרה כי הם תקפו שוטרים, ירו זיקוקים ויידו אבנים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק, והשוטרים עצרו שלושה חשודים במעורבות באירוע.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין המשטרה לערבים בשער שכם
עימותים בין המשטרה לערבים בשער שכם
העימותים אמש בשער שכם. "זה אתגר גדול"
(צילום: ידידיה אפשטיין)
3 צפייה בגלריה
עימותים בשער שכם בירושלים
עימותים בשער שכם בירושלים
כמעט כל לילה מאז החל הרמדאן. העימותים ביום חמישי

באחד הסרטונים שפורסמו בהמשך ברשתות החברתיות נראה חרדי חוטף אבן לראשו מחבורה של צעירים ערבים. בסרטון אחר נראים שני חרדים עולים במדרגות של שער שכם כשמולם יורדים צעירים ערבים. ערבי אחד מעיף את כובעו של החרדי ובועט בכובע.
"עצם הפרסום יוצר אווירה בציבור ויוצר מוטיבציות אצל צעירים. זה עושה חשק לאנשים להצטרף לטרנד", אמר תנ"צ מרציאנו. "הרשת החברתית היא זירה בפני עצמה. אנחנו פועלים לנטר סרטונים שאנחנו מזהים בהם פעולות פליליות. הרבה פעמים לא מגיעים בכלל לתחנת משטרה כדי להגיש תלונה אחרי המקרה".
מרציאנו הוסיף, בנוגע למהומות שהחלו עם פתיחת חודש הרמדאן בשבוע שעבר, כי במחוז יתגברו את הנוכחות המשטרתית באזור שער שכם. "האתגר שם גדול מאוד. אנחנו הולכים לעבות החל מהערב את הכוחות. אנחנו צריכים להגיע למצב שכל אזרח יסתובב שם בבטחה".

3 צפייה בגלריה
שוטרים כוחות משטרה ליד שער שכם ב ירושלים ב-12 באפריל לקראת רמדאן
שוטרים כוחות משטרה ליד שער שכם ב ירושלים ב-12 באפריל לקראת רמדאן
כוחות משטרה ליד שער שכם, בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
לדברי קצין המשטרה, אלו שמתפרעים שם אינם המתפללים המוסלמים שמגיעים להר הבית. "מי שמתפרע אלו חבר'ה צעירים שבכלל לא נכנסים לתפילה", אמר. הוא הוסיף כי הצעירים הללו – אותם כינה "אנשים משועממים שרוצים להוציא אגרסיות" – יושבים במדרגות בשער שכם ואף שותים אלכוהול. "המטרה של משטרת ישראל היא לאפשר חופש דת לכל הדתות. נפעל לשם כך בכל הדרכים", הדגיש.
אחד הגורמים למהומות היה החלטת המשטרה למנוע מאותם צעירים לשבת על המדרגות בשער שכם, כחלק מהגבלות הקורונה. בעקבות ההתפרעויות אמש הורדו המחסומים סביב המדרגות, אך הפרות הסדר נמשכו. תנ"צ מרציאנו טוען שסגירת המדרגות כבר אינה הסיבה הנוכחית להתפרעויות, וכי "העניין עבר אבולוציה".
מאז תחילת הרדמאן כמעט בכל לילה נרשמו התפרעויות. גם אמש צעירים ערבים יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות המשטרה בשער שכם ושער הפרחים, והשוטרים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות, פרשים, מכת"זית וזריקת רימוני הלם. חשוד אחד נעצר. בסוף השבוע המשטרה עצרה שני חשודים נוספים בגין יידוי אבנים וירי זיקוק. דווקא ביום שישי כאשר הגיעו אלפים לתפילות, לא נרשמו אירועים חריגים.

אבו נאסר, שעובד במאפיית אל-אמין הממוקמת ברחוב הנביאים סמוך לשער שכם, טען בשיחה עם ynet כי עצם הנוכחות המשטרתית היא שמלבה את העימותים. "אם המשטרה לא תהיה כאן לא יהיו בעיות. ככל שיש יותר כוחות משטרה יש יותר בלאגן", אמר. לדבריו, הוא הבין מהצעירים שמפגינים כי "הם רוצים לשבת כמו כל שנה על המדרגות". הוא הוסיף בתסכול: "מתי שיש חג ליהודים עושים לנו סגר. שיעשו סגר של שעה בזמן יציאת התפילה שלנו. המשטרה לא צריכה להעניש את כולנו בגלל מטומטם ברכבת".
בשכונת מוסררה הסמוכה טענו תושבים יהודים שאין כל חדש וכי ההתנכלויות המתועדות באזור הן אנטישמיות לשמה. משה חזן, תושב השכונה, אמר בהתייחסות לסרטונים שהופצו: "המשטרה מפחדת מהם (הערבים) עכשיו. מעדיפים אותם מאשר אותנו. נותנים להם לעשות להם מה שהם רוצים. אני מבין גם את השוטר. אם הוא ינהג באלימות יפטרו אותו מהעבודה. פה הכול מתחיל. פה הכל מתפרק, ככה יהיה בכל המדינה. הם כל הזמן מתגרים. זו אנטישמיות לשמה. כאילו כלום והכל בסדר. אם יהודי היה עושה לערבי המדינה הייתה רועשת וגועשת. נותנים להם, לערבים, לעשות מה שהם רוצים".