שר המשפטים אבי ניסנקורן מתכוון להביא את המועמד לפרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב. ניסנקורן נפגש עם עו"ד איסמן בלשכת השר בירושלים, והדגיש את החשיבות הגדולה בקיומה של מערכת שלטון חוק עצמאית במדינה דמוקרטית ואת החובה היסודית שבשמירה על אי-תלותם של שומרי הסף. בסיום השיחה הבהיר ניסנקורן כי יפעל לקידום מינויו של עו"ד איסמן בהקדם.
למרות שהסכם ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו אוסר עליו בתכלית האיסור להיות מעורב בהליכי מינוי או אישור פרקליט המדינה, ההערכה היא שנתניהו, באמצעות מקורביו, יחליט אם הנושא יעלה על סדר יומה של הממשלה. הסיבה לכך היא שפרקליט המדינה החדש יהיה למעשה "תובע העל" במשפטו וילווה את התובעת בתיק - המשנה שלו ליאת בן ארי.
היום אמור יו"ר כחול לבן בני גנץ להכריע אם יתמוך בפיזור הכנסת. אם אכן יוחלט על הקדמת הבחירות איסמן "ייכלא" בכללי ממשלת המעבר שאוסרים על מינויי בכירים. מקורבי נתניהו עשויים למשוך לפיכך את הליך הבחירה בטענה שהקמת ועדת הבחירות לא עמדה בהסכם הקואליציוני שמחייב בחירת בכירים בהסכמה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן
(באדיבות משרד המשפטים)
על אף התמיכה הגורפת בוועדת האיתור שבחרה בפרקליט מחוז חיפה לתפקיד פרקליט המדינה, התבטאויות העבר שלו לא חמקו מתשומת הלב הציבורית, וארגוני הנשים יצאו נגד ההחלטה למנות את איסמן.
ניסנקורן הדגיש בשיחה עם איסמן כי אמירות מסוג זה אינן מקובלות ואין להן כל מקום בשיח הציבורי והמקצועי. בעניין זה ציין השר את חוות הדעת של ועדת האיתור שבחנה את הנושא בכובד ראש, וסברה כי אמירות אלו, שנאמרו לפני 6 ו-12 שנים, אינן מאפיינות את עבודתו והתנהלותו של איסמן, וכי במכלול נסיבות העניין, אינן עולות לכדי פגם נורמטיבי המונע ממנו לכהן כפרקליט המדינה.
"עו"ד איסמן הביע בפני השר צער עמוק על הדברים שנאמרו, כפי שעשה גם בפני ועדת האיתור, לקח אחריות על מעשיו והתחייב לפעול לשמירה על שיח מכבד במסגרת תפקידו ובכלל", ציינו בלשכת השר. גם ראש הממשלה התייחס למינוי - אך בהקשר פוליטי: "כחול לבן לצערי מפרה את ההסכם הזה מיומו הראשון. היינו צריכים להקים ועדה למינויים והם מסרבים לעשות את זה. לגבי הפעולה - נדון בזה", אמר נתניהו.
מוקדם יותר הבוקר פנתה לניסנקורן יו"ר נעמת, חגית פאר, ודרשה להקפיא את המינוי עד שתיערך בדיקה מקיפה באשר להתנהגותו של איסמן כלפי נשים. "בשמו של איסמן נקשרו אמירות שמכילות לכאורה התייחסות סקסיסטית, מקטינה ומשפילה כלפי נשים", אמרה פאר. "נציבות שירות המדינה אף מצאה כי הוא התבטא בפני פרקליטות בהתבטאויות העולות לכאורה כדי התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה".
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
התבקש לבחון מחדש את המינוי. שר המשפטים ניסנקורן
(צילום: יריב כץ)
פאר טענה בפני ניסנקורן כי בתקופה האחרונה, לאור העלייה בשיעור העבירות האלימות והמין כלפי נשים, ישנה חשיבות יתרה למינוי אדם שיביא עמו "תרבות ארגונית מכבדת נשים ולא מקטינה ומשפילה", כלשונה.
מדובר בשתי אמירות חריגות שאיסמן השמיע בפני הקולגות שלו. ב-2008, כששימש מנהל מחלקה, פנה למתמחה ושאל אותה בקול אם יש לה בארון חוטיני מנומר. כשהשיבה בשלילה, פנה לפרקליטה שעמה שוחח באותו רגע ואמר לה: "את רואה, זאת בחורה נורמלית, היא לא מחזיקה דברים כאלה בארון". המתמחה ציינה כי הדבר הביך אותה והיה בוטה, אבל היא לא חשבה שנועד כדי להטריד אותה מינית או לפגוע בה.
התבטאות נוספת שיוחסה לפרקליט המדינה המיועד, אירעה כשאיסמן ששימש כפרקליט מחוז. פרקליטה שביקשה להתייעץ עמו בנוגע לתיק שהסנגוריה לחצה עליה להביא לסיום בהסדר טיעון טענה שאמר לה "את לא גבר, אין לך ביצים, נכון? כי כשאת גבר ומועכים לך את הביצים אז יש תחושה של כאב אבל יש גם תחושה של עונג, וזה מה שהסנגורית עושה לנו".
מנכ"לית משרד המשפטים דאז אמי פלמור קבעה אז כי ההתבטאויות מהוות התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה, ובעקבות כך רשמה לו התראה בהליך משמעתי פנימי.

"יצר אווירה וולגרית ומבזה כלפי עובדות"

לדברי תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת רוח נשית, הבחירה באיסמן שגויה גם אם ועדת האיתור התרשמה מכישוריו. "האמירות שלו ביחס לנשים בעבר הן מספיק חמורות כדי למנוע את המינוי, גם אם התנצל וגם אם מדובר בפרקליט מעולה", אמר שוורץ. "למינוי פרקליט מדינה יש משמעות ערכית וציבורית, והעננה השחורה שמרחפת מעל ראשו הייתה צריכה להילקח בחשבון מתוך מכלול השיקולים".
גם עורכת הדין אלה אלון, מנכ"לית עמותת "איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי", המינוי שגוי. "בעוד אנו רחוקים ממצב של שוויון לנשים במוקדי קבלת ההחלטות, מצער מאוד שוועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה בחרה להמליץ על אדם שנקבע שהתנהג באופן בלתי הולם ויצר אווירה וולגרית ומבזה כלפי עובדות המשרד הכפופות לו בזמן דיונים מקצועיים". אלון הוסיפה כי "לתפקיד פרקליט המדינה נדרש אדם ללא רבב ואין להקל ראש במעשים הבלתי הולמים המיוחסים לו, המטילים כתם על מקצועיותו, ומציגים את עמדותיו כלפי נשים וכלפי מעמד האשה. התייחסות לכך כדבר שולי מבהירה עד כמה חשוב להטמיע שוויון מגדרי והגנה על נשים כערכים מובילים בשירות המדינה. הימצאותם נמוך בסדרי העדיפויות משדרת מסר חמור לעובדות וחושפת אותן להטרדות מיניות".
גם בשדולת הנשים יצאו אתמול נגד המינוי ומסרו כי "מינויו של עמית איסמן לתפקיד כל כך נכבד והניסיון לגמד את האמירות המיניות הבוטות שלו כדי להכשיר את הבחירה, הוא ניסיון פסול. אמירות בוטות כאלה מעידות על תפיסת עולם מעוותת כלפי נשים, וגם על הארגון שבו הוא עובד. אדם כזה צמח והתקדם במערכת, והוא לא עומד רק בפני עצמו". בשדולה ציינו כי "משרד המשפטים צריך לעשות בדק בית מקיף במשרד ממשלתי, שאמור להוות דוגמה ומופת לציבור, ולבחון היטב הטענות בדבר פחד של פרקליטות להתלונן על שיח לא הולם, ולבדוק בצורה מקיפה את נושא ההטרדות המיניות. איזה מסר מקבלות פרקליטות ממינויו של מר איסמן? מצפצפים עליכן - תמשיכו לשתוק".
חברי ועדת האיתור הזכירו את אמירות העבר של איסמן בהחלטה המלאה שפורסמה אמש. "הוועדה בחנה בכובד ראש את ההליך המנהלי שהתנהל בעניינו של עו"ד איסמן ואת החלטת מנכ"לית משרד המשפטים דאז, ושמעה את התייחסותו לדברים. הוועדה השתכנעה כי אמירות אלו, אשר נאמרו לפני שנים רבות, אינן מאפיינות את עבודתו ואת התנהלותו של עו"ד איסמן", ציינה הוועדה. "עו"ד איסמן הביע צער עמוק על הדברים ולקח אחריות על מעשיו, לרבות בפני הוועדה עצמה, וכן התרשמה באופן בלתי אמצעי, מכך שהפיק את הלקחים הנדרשים".
עוד נכתב כי "עו"ד איסמן הבהיר באופן מפורש כי הוא פועל מתוקף תפקידו לשמור על שיח מקצועי מכבד בפרקליטות המדינה ומחוצה לה, וכי בכוונתו להמשיך ולפעול כך. הוועדה סבורה כי במכלול נסיבות העניין, שתי אמירות אלו, שנאמרו כאמור לפני שנים רבות, אינן עולות כדי פגם ערכי-נורמטיבי המונע ממנו מלכהן בתפקיד פרקליט המדינה".