ועדת הכלכלה התכנסה הבוקר (שני) לדיון חוזר בחובה להתקין מערכות התראה לשכחת ילדים בכלי הרכב לבקשת חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', ובדיון הוצגה חוות הדעת של אגף התקציבים במשרד האוצר שהתנגד לרפורמה. ועדת הכלכלה דחתה את בקשתו של סמוטריץ' והתקנות נותרו על כנן. המשמעות: החל מחודש אוגוסט הורים יחויבו להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים בעלות של מאות שקלים. כדי לאפשר את ההיערכות לרפורמה, האכיפה תחל ב-1 בינואר 2022 – ומי שייתפס ללא מערכת צפוי לקנס של 250 שקלים וארבע נקודות.
הוועדה אישרה את חובת ההתקנה במסגרת הוראת שעה שתוקפה שנתיים, ולאחריהן משרד התחבורה יצטרך להוכיח את יעילות המערכת באמצעות מחקר. בדיון הראשון בנושא לפני כחודשיים, נדרשו הבהרות באשר ליישום ולעלויות. בדיון נוסף אמר סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, כי בהתאם לדרישת היו"ר מרגי החליטו במשרד להתאים את התקן לחקיקה האיטלקית הקיימת, בלי המצאות ישראליות ייחודיות.
בתחילת הדיון, ציין יו"ר הוועדה יעקב מרגי (ש"ס) כי הוועדה קיבלה את התקנות לאחר ש"ישבה על המדוכה שלוש פעמים", ו"נעשו שינויים מהותיים בהן. ביטלנו הכבדה רגולטורית על האזרח ודאגנו שיהיו מספר ערכות ידידותיות. השקענו שום שכל. לכן גם הניסוח לקח זמן ולא רצנו לכל מקום". היו גם חברי כנסת שטענו כי הדחיפות נבעה מהבחירות המתקרבות ורצונה של שרת התחבורה מירי רגב לקדם את התקנות לפניהן.
לעומת זאת, שר התחבורה לשעבר סמוטריץ' טען כי המטרה אמנם ראויה, אבל יש דרכים פחות פוגעניות להשיג אותה. "בכל מערכת דמוקרטית מערבית מתוקנת, כשרוצים להעמיס רגולציה ועלויות צריך לבחון מבחני עלות-תועלת ולא רק אל מול חיי אדם. כשאתה שם חיי אדם מי יכול לעמוד? בקורונה למשל, מנהלים סיכונים בין הצרכים הבריאותיים וצורכי המשק. כשהייתי שר תחבורה התחלנו לעסוק בסוגיה והנעתי שלושה דיונים עם אנשי המקצוע. ניהלנו דיאלוג עם אנשי האוצר למתווה דומה לזו של מערכת מובילאיי. אף אחד לא חשב להפיל על אזרחי ישראל עלויות, אלא לתמרץ: מי שיתקין - יקבל החזרים. כשאתה כופה אתה מטיל את המס וזה לא צודק".
בדיון קודם בוועדה משרד התחבורה העריך את העלות לרכב בכ-400-300 שקלים. במשרדי הממשלה השונים מחו על המהירות שבה משרד האוצר מקדם את התקנות, אך במשרד התחבורה טענו לדחיפות לצורך הצלת נפשות בקיץ (אף שלבסוף האכיפה תחל כאמור מינואר 2022).
סמוטריץ' טען כי "מבחינת הפרוצדורה לא נעשתה עבודת איסוף נתונים. לא ניתחו את התופעה בכלים בסיסיים. יש 800 אלף ילדים, ושניים-שלושה ילדים שנפגעים מהתופעה זה נורא, כי כל ילד הוא עולם ומלואו. אבל זה לא מצדיק את התקנת המערכות בעלות של מאות שקלים. יש כל כך הרבה תופעות שמסכנות חיים הרבה יותר, ואנחנו לא ממשטרים כל דבר. יו"ר הוועדה סירב לקיים דיון מקצועי וטען שדיונים כאלה התקיימו בישיבות הקודמות. לבקשת סמוטריץ' ערך מרגי הצבעה חוזרת - אך היא נפלה.
גם במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר התנגדו לרפורמה לנוכח עלותה הגבוהה לציבור ולמחלוקת בדבר האפקטיביות שלה, ובארגון לובי 99 ביקשו לבדוק כי התקנות לא משרתות ו"תפורות" לגוף מסוים שמסוגל לייצר את המערכות.
בחוות הדעת של אגף התקציבים במשרד האוצר, שצורפה לבקשתו של סמוטריץ' נכתב כי סוגיית מקרי המוות בקרב ילדים היא טרגית ויש לפעול למגר את התופעה, אך הצביעו על שורת בעיות ברפורמה. כך למשל, יישום התקנות, לפי משרד האוצר, צפוי להכביד בצורה ניכרת על משקי בית הכוללים ילדים עד גיל 4 בעיצומו של משבר כלכלי. "גישת משרד התחבורה, לפיה היקף ההכבדה הכלכלית אינה מהותית למשקי בית שמחזיקים ברכב מאחר שמדובר על 'מאות שקלים בודדים' איננה מבוססת, בלשון המעטה", טענו.
עוד ציינו במשרד האוצר כי נדרשת התקנה של 900 אלף ערכות עד לחודש אוגוסט, ולא ברור איך היצרנים והיבואנים בשוק יצליחו להיערך לכך. לכן, "מצב שבו הביקוש יעלה על ההיצע בהיקף ניכר צפוי מחיר המערכת לצרכן לעלות באופן משמעותי מהמחיר בו נמכרות המערכות היום", אמרו באוצר.
לאחר הדיון אמר סמוטריץ' כי "יעקב מרגי מש"ס ואורי מקלב סגן שר התחבורה, שנשכב על הגדר בעניין הזה, הטילו עכשיו מס הורים של מאות שקלים לכל רכב. מס הורים שיחייב להתקין אמצעי יקר. חשוב מאוד למנוע שכחת ילדים ברכב, זה פיקוח נפש, אך יש דרכים אחרות לעשות את זה. צריך לבדוק מי בעל האינטרס מי היצרן שעומד מאחורי התקנות האלה שמחייבות את כולנו להשקיע מאות שקלים".
שרת התחבורה מירי רגב בירכה אחרי הדיון על חיוב התקנת הערכות, ואמרה: "אני שמחה ומברכת על כך שנוכל להילחם בתופעה הטרגית והעצובה של שכחת ילדים שהובילה לקורבנות בנפש. זוהי רפורמה להצלת חיים של ילדי ישראל, שהצלחנו להוביל בזמן קצר אחרי שנים של גרירת רגליים בסוגיה".