"המדיניות של המדינה כאילו אומרת לנו - תרצחו אחד את השני", אמר הפעיל החברתי והפוליטי רג'א אגבאריה מאום אל פחם. מאות תושבים התאספו אתמול (שישי) להפגין סמוך לתחנת המשטרה בעיר נגד גל האלימות ומקרי הרצח בחברה הערבית, האחרון בהם היה הירי לעבר ד"ר סלימאן אגבאריה, ראש העיר לשעבר, שנפצע באורח קשה השבוע. המפגינים הפנו אצבע מאשימה כלפי המשטרה והניפו כרזות שעליהן נכתב כי "המשטרה היא האחראית העיקרית לאלימות ולפשע", קראו לסגור את התחנה וצעקו "הדם שלנו לא זול".
"צריך תוכנית רצינית ומיידית של המשטרה, שהצליחה למגר את הפשע בערים היהודית, אבל העבירה אותו ליישובים הערביים", הוסיף רג'א אגבאריה. הוא הוסיף להאשים את המשטרה ואמר כי "אם יערכו מחקר יגלו שלחמושים בחברה הערבית יש קשר הדוק עם המשטרה. מאיפה כל הנשק שמסתובב? אפילו בגדה המערבית אין נשק כמו שיש ביישובים הערביים בישראל, כי כולם קונים אותו מישראל. אז מי אשם? המדינה, הממשלה, המשטרה, שב"כ". לדבריו, רק רצף של מדיניות רצינית יכול למגר באמת את התופעה.
5 צפייה בגלריה
 הפגנה אום אל פאחם
 הפגנה אום אל פאחם
"הדם שלנו לא זול". ההפגנה באום אל פחם
אגבאריה הוסיף כי "יש לי ביקורת על הממשל של מחמוד עבאס (אבו מאזן) בגדה, אבל הוא מיגר את הפשיעה. מדינת ישראל יכולה לעשות אותו הדבר אבל לא רוצה". אגבאריה סיפר על מקרה אישי שקרה לו: "איימו עליי בנשק והתקשרתי למשטרה. אמרתי להם שהם מכירים אותי מהמעצרים, מישהו מאיים עליי וביקשתי שיגיעו. אחרי רבע שעה הוא עזב את המקום והמשטרה שאלה אם הוא עוד במקום ועניתי שלא. הם אמרו לי בתגובה שאגיע להגיש תלונה בתחנה. הם רוצים שירצחו אותי בגלל המדיניות ההזויה?".
"בסופו של דבר יש מלחמה שמנהלת המדינה נגד הציבור הערבי בישראל", הטיח אגבאריה. "במקום שנעסוק באי-שיוויון, בגזענות ותמיכה בחברה שלנו, אנחנו מתמודדים עם רצח אחרי רצח. כאילו אומרים לנו, 'תרצחו אחד את השני'. אם מישהו חושב שילך לנתניהו לפתרון הבעיה הוא טועה. נתניהו הוא ראש הנחש והאחראי על הרצח". לדבריו, הפתרון הוא מחאה נגד תחנות המשטרה ונגד מדיניות הממשלה כדי לגרום לשינוי המדיניות.
5 צפייה בגלריה
 הפגנה אום אל פאחם
 הפגנה אום אל פאחם
מתנגדים גם לאלימות כלפי נשים, בהפגנה באום אל פחם
תושבת נוספת מאום אל פחם, מראם מחאמיד, תיארה את המצב הקשה בחברה ואמרה: "כולנו בסכנת חיים - לא אופתע אם ירצחו אותי או מישהו אחר". היא הצטרפה לקריאתו של אגבאריה למחאה: "חייבים לחסום כבישים ולהכריז על שביתה כללית, לצאת לרחובות. אם לא נעשה את זה המשטרה תמשיך לזלזל בנו ולא תפעל ביד קשה נגד הפושעים".
לדברי תושבים אחרים בעיר, הבעיה כבר לא בשליטתם. "תפסיקו לדבר על חינוך", אמרו כמה מהם. "גם אנשים טובים, חפים מפשע נרצחים. זה קשור לחינוך? אנחנו סובלים מארגוני הפשע שמשתוללים ועושים מה שבא להם בלי לדפוק חשבון למשטרה".
5 צפייה בגלריה
איהאב רג'בי. הנרצח הרביעי מהקטטה בכפר עקב
איהאב רג'בי. הנרצח הרביעי מהקטטה בכפר עקב
איהאב רג'בי. הנרצח הרביעי מהקטטה בכפר עקב
בשבוע הראשון לשנת 2021 נרצחו שבעה בני אדם במגזר הערבי. האחרון שבהם, איהאב רג'בי, בשנות ה-20 לחייו, נפצע קשה בקטטה שפרצה בשבוע שעבר בכפר עקב שבצפון ירושלים ומת מפצעיו בבית החולים הדסה הר הצופים אתמול.
ביום שלישי השבוע נורה למוות בנו של ראש מועצת כפר קרע לשעבר, סלימאן נזיה מסארוה, בן 24, בכפר שבוואדי ערה. מסארוה, בן 24, נורה על-ידי אלמונים בזמן שהיה ברכבו. בהמשך נמצא רכב שעולה באש סמוך לכפר, ולפי החשד הרוצחים השתמשו בו. במחאה על הרצח שם אלפים הפגינו אמש בכביש 65, באזור צומת כפר קרע שבוואדי ערה. מאות מהם צעדו לעבר תחנת המשטרה באזור.
ביום הראשון של השנה נרצחו שניים. פואז דאעס, בן 56, נדקר למוות בטירה, ווסאם רבאח, בן 21, שנורה למוות בג'דיידה מכר שבגליל המערבי.
פורסם לראשונה: 23:32, 08.01.21