מדינת ישראל נכנסה לסגר שלישי ברציפות במסגרת המאבק בנגיף קורונה. מרחק היציאה מהבית הוגבל לקילומטר, הטייק אוואיי נאסר, אבל הלימודים בבתי הספר ובגנים יתקיימו כסדרם ברוב חלקי הארץ. ynet עושה סדר בתקנות הסגר השלישי.
8 צפייה בגלריה
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

מתי יתחיל הסגר וכמה זמן הוא יימשך?

הסגר יתחיל הערב (א') בשעה 17:00 ונכון לעכשיו הוא יימשך כשבועיים. מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר בריאיון לאולפן ynet כי הסגר יימשך "לפחות שלושה שבועות", וייתכן שאף יותר. "אני מטיל ספק בכך שתוך שבועיים נגיע ליעדי הורדת התחלואה שהצבנו לעצמנו", אמר. "הסגר הפעם אינו דומה לסגרים הקודמים בכך שהלימודים כן מתקיימים".

הגבלת יציאה והתקהלויות

במסגרת הסגר המלא תיאסר יציאה מהבית למרחק של יותר מקילומטר, למעט במקרים מיוחדים שהותרו. כמו כן, חל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר.
אסורה התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח ובתוך מבנה מותרת התכנסות של עד עשרה אנשים. אם מדובר בבית מגורים מותרת נוכחות של המשפחה הגרעינית בלבד. ההגבלות תקיפות גם עבור תפילות.
8 צפייה בגלריה
ערב סוכות בדיזנגוף בצל הקורונה
ערב סוכות בדיזנגוף בצל הקורונה
תפילה ברחוב. עד 20 איש בחוץ, 10 בתוך מבנה
(צילום: מוטי קמחי)

מתי מותר לצאת יותר מקילומטר?

לפי התקנות, ניתן יהיה לצאת יותר מקילומטר מהבית, בין היתר, לצורך טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או מסגרת חינוכית שפעילותם מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית מילה, בכפוף למגבלת ההתקהלות.

מי לומד ומי נשאר בבית?

בהתחלה הוחלט שהלימודים יתקיימו רק בכיתות א'-ד', י"א, י"ב, בגני הילדים, במשפחתונים, בפעוטונים ובמעונות היום. אבל בהצבעה שנערכה שעות ספורות לפני הסגר בוועדת החינוך של הכנסת – התקנות הנוגעות לחינוך בוטלו, וכל התלמידים בערים הצהובות והירוקות ילמדו כרגיל. בערים אדומות וכתומות לא יתקיימו לימודים בבתי הספר לתלמידי כיתות ה'-י'.

אם בית הספר או הגן נמצאים במרחק של יותר מקילומטר מהבית ניתן לצאת להביא את הילדים ולאסוף אותם.

איזה עסקים פתוחים?

במסגרת הסגר כל עסקי המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו במלואם. כך למשל, גם הקניונים והשווקים הסיטונאיים. עסקים שאינם מקבלים קהל יעבדו במתכונת של 50% מההיתרים הנוכחיים.
8 צפייה בגלריה
סופר בשדרות לקראת הסגר ההדוק
סופר בשדרות לקראת הסגר ההדוק
מתכוננים לסגר. הסופרים יישארו פתוחים
(צילום: רועי עידן)
גם הפעם חנויות לממכר מזון, היגיינה, אופטיקה, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית, תישארנה פתוחות ויקבלו קהל. כך גם בתי המרקחת ברחבי המדינה.
לא ניתן יהיה למכור מזון או מוצרים באמצעות טייק אוואיי, אלא אך ורק באמצעות משלוחים.

מה עם צימרים? טיפולי יופי?

במסגרת התקנות הוחלט לסגור יחידות אירוח וצימרים, גני חיות, שמורות טבע, גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה. גם הספארי ייסגר לקבלת קהל.
8 צפייה בגלריה
מטיילים בגן לאומי ירקון עם פתיחת השמורות מחדש
מטיילים בגן לאומי ירקון עם פתיחת השמורות מחדש
הגנים הלאומיים ייסגרו
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
בנוסף נאסר על פתיחת מקומות למתן טיפולים שאינם רפואיים כמו מספרה, טיפולי יופי וקוסמטיקה וטיפולים של רפואה משלימה. כמו כן, נאסר על פתיחת דרייב אין לצפייה בסרטים.
התקנות אוסרות גם על קיום שיעורי נהיגה מעשיים וכן על ארגון או השתתפות בטיול מאורגן.
8 צפייה בגלריה
חקירה סמויה בצה"ל על מעילה ברשיונות נהיגה
חקירה סמויה בצה"ל על מעילה ברשיונות נהיגה
אסור לקיים שיעורי נהיגה מעשיים
(צילום: דוברות המשטרה)

ניתן לצאת מהבית בשביל להתחסן?

בימי הסגר מותרת היציאה עבור טיפולים רפואיים, ולכן ניתן לצאת מהבית יותר מקילומטר בשביל להתחסן נגד הקורונה או כדי לעבור בדיקת קורונה.
8 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה באשקלון
חיסונים נגד קורונה באשקלון
מותר לצאת מהבית יותר מקילומטר בשביל להתחסן
(צילום: רועי עידן)

מה עם פעילות ספורטיבית?

כמו בסגרים קודמים, מותר לצאת יותר מקילומטר בשביל ספורט יחידני, כל עוד היציאה היא רגלית ולא באמצעות רכב.
מקומות שמשמשים לאימוני ספורט יוכלו להיפתח לטובת אימון או תחרות של ספורטאים מקצועיים בלבד.

האיים הירוקים

איי התיירות באילת ובים המלח לא הוחרגו מתקנות הסגר, ולכן יפסיקו לפעול. מדיניות הפיצוי למי שהזמינו חופשה באיים הירוקים - וזו התבטלה בעקבות הסגר - תלויה במדיניות של המלון הספציפי. הפיצוי יכול לנוע בין קבלת זיכוי מלא על החופשה שלא התממשה או זיכוי חלקי, ועד לאפשרות של מימוש החופשה במועד אחר.
8 צפייה בגלריה
אדם מחופש ל סנטה קלאוס לקראת חג המולד ב עין בוקק ב ים המלח
אדם מחופש ל סנטה קלאוס לקראת חג המולד ב עין בוקק ב ים המלח
סנטה קלאוס בים המלח. תוכנית האיים הירוקים בוטלה
(צילום: AFP)

איך תפעל התחבורה הציבורית?

בהחלטת הממשלה נקבע כי התחבורה הציבורית תצומצם בחצי, אך אין שום פירוט כיצד זה יתבצע בפועל. ככל הנראה מדובר על צמצום התפוסה באוטובוסים, אך לא ברור איך התקנות יאכפו ועל ידי מי.
לפי ההנחיות שהעביר משרד התחבורה למפעילות התחבורה הציבורית, האוטובוסים יפעלו לפי מפת הקווים הקיימת, כולל הפעלת אוטובוסים בינעירוניים בסופי שבוע ולאחר השעה 22:00.
8 צפייה בגלריה
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בזמן הקורונה. התחבורה הציבורית תצומצם בחצי
(צילום: אלכס גמבורג)

איך ייפתחו העסקים שמותרת פתיחתם?

מקומות עבודה שמותרים לפתיחה על פי התקנות, ומעסיקים יותר מעשרה עובדים, לא יוכלו לאפשר שהייה בו זמנית של עובדים בשיעור שעולה על 50% ממצבת העובדים במקום, או עשרה עובדים, הגבוה מביניהם.
במשרד האוצר הבהירו כי אין כל מניעה חוקית להגיע אל החנויות לשם ביצוע ספירת מלאי, שמחויבת להתקיים על פי חוק עד לסוף השנה האזרחית. "אין כל מניעה לבצע פעולות שאינן פתיחה לציבור ובכלל זה תחזוקה, תשלום שכר, אבטחה וספירת מלאי. הכל בכפוף למגבלות התו הסגול ולתקנות החדשות".
פורסם לראשונה: 13:37, 27.12.20