הממשלה התכנסה בצהריים (יום ג') כדי לדון בהארכת הסגר המלא, על רקע נתוני התחלואה שממשיכים להאמיר, כשאתמול נרשם שיא של יותר מ-10,000 נדבקים ביממה אחת ובתי החולים מדווחים על עומסים קשים. הממשלה תדון גם בסגירת נתב"ג למעט לטיסות חיוניות ובחובת בדיקת קורונה לפני טיסה לישראל - בצל אזהרת משרד הבריאות מפני תרחיש שבו יגיע לארץ זן של הנגיף עם יעילות מסוימת מפני החיסונים, אף שאין ראיה לקיומו של זן כזה. הממשלה תדון גם בהארכת איכוני שב"כ, אך לא תדון באסטרטגיית היציאה מהסגר או ב"תו הירוק".
עם כינוס ישיבת הממשלה קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך "מיד" את הסגר, תוך שהוא מציין פעם נוספת כי גם "מדינות רבות" באירופה מאריכות את הסגר, "עד מרץ ואפילו אפריל". נתניהו הזהיר מפני הקלות ואמר: "אם נפתח את הסגר זה יעלה בחיי אדם רבים". הוא התייחס גם לחתונה ההמונית אמש בבני ברק, ואמר כי מדובר ב"שפיכות דמים" ממש.
• למסמך המלא שפרסם משרד הבריאות - לחצו כאן • להצעה להאריך את איכוני השב"כ - לחצו כאן
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בעין קנייא
חיסון קורונה בעין קנייא
משרד הבריאות מזהיר מתרחיש של זן עמיד לחיסון
(צילום: AFP)
יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ חזר על דרישתו לאכיפה משמעותית יותר במקומות שבהם נרשמות הפרות של הסגר, כלומר ביישובים החרדיים. "חייבים להגביר את האכיפה, פעילות המשטרה והקנסות", אמר.
טרם כינוס הממשלה פרסמו במשרד הבריאות אזהרה מפני הגעת מוטציות קורונה חדשות לישראל, ואמרו שמצב שבו אחת מהן תהיה יעילה לנגיף הוא "התרחיש החמור ביותר", אם כי כאמור אין ראיות לכך שאכן קיים זן שכזה. "הערכת הגורמים המקצועיים היא כי לחוזרים לישראל מחו"ל קיים סיכון מוגבר להבאת ווריאנטים של הנגיף העשויים להיות מסוכנים, הן מבחינת ההדבקה והן מבחינת ההשפעה על יעילות החיסון", נכתב במסמך שפרסם המשרד.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
נתניהו על ההפרות: "שפיכות דמים", גנץ: "להגביר את הקנסות"
(צילום: AP)
במסמך מצוין עוד כי הזן הבריטי שכבר מתפשט בישראל אחראי כעת לכ-20% ממקרי ההדבקה: "העובדה שהזן הזה מידבק ב-50% יותר היא חלק מההסבר לעלייה בתחלואה החריפה במדינה והקושי להוריד את התחלואה למרות השתת המגבלות".
במסגרת ההגבלות שאותן צפויה הממשלה לאשר, נתב"ג ייסגר לחלוטין, למעט עבור טיסות חיוניות. בצל הביקורת העזה על מה שהסתמן כמחדל, בשל עיכוב בחודשים בקבלת ההחלטה, הממשלה תאשר גם חובת הצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה לפני עלייה למטוס לישראל.
4 צפייה בגלריה
מחסום בתל אביב
מחסום בתל אביב
הסגר יוארך? מחסום בתל אביב, ארכיון
(צילום: AP)
הבדיקה לפני העלייה למטוס צריכה להיעשות עד 72 שעות לפני הטיסה. מי שיפר את ההנחיה הזו יקבל קנס בסך 2,500 שקלים. הקנס הזה יוטל גם על מי שלא ישמור את תוצאות הבדיקה השלילית עד הגעתו לישראל. מי שיציג אישור החלמה או שעבר שבוע מאז שקיבל שתי מנות חיסון פטור מחובת הבדיקה. התקנה לא תיכנס לתוקף מיד אלא ב-23 בינואר, בחצות שבין שישי לשבת.
במשרד הבריאות קיוו להאריך את הסגר בשבועיים, אך לאור ההתנגדות שהביעו חלק מהשרים לכך, במשרד העריכו שתושג פשרה ושהסגר יוארך ככל הנראה בעשרה ימים, כלומר עד הלילה שבין שבת לראשון, ב-31 בינואר.
מסתמן כי הממשלה תאשר גם את דרישת שר החינוך יואב גלנט לקיום בחינות המתכונת והבגרות במועדן, תוך כדי הסגר. גלנט ידרוש כי חמישה אחוזים בכל מוסד אקדמי יוכלו להיבחן בבחינות פרונטליות ולא מרחוק, וזאת בשל היעדר תשתיות או מוגבלות של התלמיד. גלנט דורש לחסן את תלמידי כיתות י"א-י"ב מיד לאחר המורים, על מנת שיוכלו לחזור ללימודים שגרתיים.

לפני כינוס הישיבה הודיע גנץ כי כחול לבן דורשת לאכוף את ההגבלות במוקדי התחלואה - כלומר ביישובים החרדיים - כמו גם להגדיל את הקנסות באופן מיידי, "כפי שנקבע לפני חודשים". הוא מבקש גם לחסן במהירות תלמידים בני 18-16,על מנת להבטיח את קיום בחינות הבגרות.
גנץ דרש גם להגדיל את הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים. הוא מסר כי יתמוך בהארכת הסגר לתקופה של בין שבוע לעשרה ימים, ולא שבועיים כפי שרצו במשרד הבריאות. בדיון מצומצם של שרי כחול לבן, שהתקיים לפני כינוס הישיבה, נשמעה ביקורת חריפה על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו, והם אמרו: "זה פשוט בזיון, השתוללות. חתונות המוניות במגזר החרדי ואין אכיפה. נותנים להם אור ירוק להפרות ונכנעים להם פעם אחר פעם - בעיקר נתניהו באמצעות אוחנה".
בכחול לבן כבר התריעו בימים האחרונים שיתנגדו להארכת הסגר כל עוד לא תתבצע "אכיפה אמיתית" במגזר החרדי, שם נצפו לאחרונה הפרות חמורות ולמעשה 15% ממוסדות החינוך החרדיים פתוחים. בכחול לבן דורשים להראות כי לא תהיה איפה ואיפה באכיפת ההגבלות - בצל הנתונים שפורסמו אמש ומראים כי ביישובים חרדיים חילקה המשטרה מספר מועט יחסית של דו"חות, למרות שבהם התחלואה גבוהה מאוד.
4 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
חולדאי. "הליך קבלת ההחלטות הזוי"
(צילום: הדר יואביאן )
יו"ר מפלגת "הישראלים" וראש עירית תל אביב רון חולדאי קרא לפני ישיבת הממשלה "לעצור את הסגר". בשיחה עם ynet אמר: "כישלון עוצרים, לא גוררים. אסור להאריך את הפייק סגר של נתניהו וגנץ. החינוך והכלכלה מושבתים כבר שבועות, ואין תוצאות. את המשבר צריך לנהל באמצעות אכיפה אמיתית ושוויונית, בתפיסה אזורית ולא ארצית, תוך התמקדות באזורי התחלואה". לדבריו, "מי מבין חברי הממשלה שעוד נותרה בו מעט הגינות כלפי הציבור, חייב לקום ולהיאבק בהליך קבלת ההחלטות ההזוי, שכל כולו מותאם לצרכיו הפוליטיים של ראש הממשלה".
הסגר המהודק אמור היה להסתיים ביום חמישי השבוע, אך למרות ירידה מסוימת במקדם ההדבקה, שכעת עומד על 1.05, הסימנים לכך לא נראים לפי שעה בשטח. אתמול נרשם שיא של יותר מ-10,000 נדבקים חדשים ביממה אחת, ובתי החולים מדווחים על עומסים בעקבות מספר המאושפזים הגבוה. לפי משרד הבריאות, בכל יום מצטרפים למניין החולים שמצבם קשה או קריטי עוד כ-150 בני אדם. 1,174 חולים מאושפזים כעת במצב קשה, ו-304 מחוברים למכונות ההנשמה.

כדי למנוע הדלפות מהישיבה: הזום בוטל

ישיבת הממשלה נערכת, לראשונה זה חודשים, במתכונת VC (ועידת וידאו) ולא באמצעות הזום. נתניהו החליט לקיימה באופן זה כדי למנוע הדלפות. בישיבות VC השרים משתתפים בדיון ממספר נקודות שידור ונדרשים להפקיד את הטלפונים הניידים שלהם.
לפי נתונים מעודכנים מהבוקר של משרד הבריאות, אתמול אובחן מספר שיא של נדבקים ביממה אחת, 10,021. שיעור החיוביים גבוה אף הוא - 10.2% מתוך מעט פחות מ-100 אלף בדיקות. מנתונים של אוניברסיטת אוקספורד עולה כי ישראל במקום הראשון בעולם במספר הנדבקים המאומתים ביחס לאוכלוסייה בשבעת הימים האחרונים. עם זאת, ישראל בודקת יותר וייתכן שלדבר השפעה על נתוני התחלואה. על פי אוקספורד, ישראל מדורגת במקום הרביעי בעולם בבדיקות קורונה למיליון תושבים בשבעת הימים האחרונים.
פורסם לראשונה: 12:17, 19.01.21