תשעה ימים נותרו לפקיעת המנדט של לפיד - ולאור חידוש המגעים הבוקר בתוך "גוש השינוי" קראה חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ לנפתלי בנט ולגדעון סער לחזור לשולחן המשא ומתן. בריאיון לאולפן ynet הבוקר (שני) הודתה זנדברג כי על אף שהיא לא נמצאת במעמד שיכול להציע תפקידים בממשלה - במפלגתה סומכים על לפיד לנהל את המשא ומתן.
"מבחינתנו הגורם שמקים את הממשלה זה לפיד. אנחנו המלצנו עליו פעמיים ויודעים שנהיה בגוש שלו כחלק ממשלה שאינה הומוגנית", אמרה זנדברג. "אני קוראת ללפיד שלא יתייאש, השבועיים האחרונים הראו כמה זה היה לא נכון לעזוב את התוכנית להקמת הממשלה", רמזה ליו"ר ימינה נפתלי בנט שכבר זנח את המגעים. "שום דבר טוב לא מחכה בצד של נתניהו ובן גביר, לכן אני קוראת גם לשאר הגורמים לחזור לשולחן ולהקים ממשלה", אמרה.
2 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"האינטרס בשני הצדדים - לא להיגרר לסבבים חוזרים ונשנים". תמר זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
זנדברג ציינה כי בקריאתה היא מכוונת גם לבני גנץ, ואמרה שאסור להפנות את העורף לנציגי הציבור הערבי. "ב-12 הימים האחרונים הוכח שאין תוחלת למדינת ישראל אם יהודים וערבים לא ישבו פה ביחד". לדבריה, למרות ההימנעות של הח"כים הערבים לתמוך בנרטיב הישראלי במהלך המבצע בעזה, דווקא הקריאות מצד מרצ להגיע להפסקת האש התקבלו בקרב מקבלי ההחלטות. "לצערי, לפעמים זה קורה מאוחר מדי, אבל מגיעים לזה בניגוד להרבה קריאות שבר", אמרה.
זנדבר הדגישה כי "להעמיד בכל פעם את האינטרס הישראלי בניגוד לאינטרס הפלסטיני - זה במידה רבה חוטא לאמת. בסופו של דבר, לא להיגרר לסבבים חוזרים ונשנים של לחימה זה אינטרס של רוב הישראלים וגם של רוב הפלסטינים. הרבה פעמים גורמים לא רבים קובעים את הטון, אבל לא רבים משני הצדדים מסלימים את המצב".
2 צפייה בגלריה
"לפעמים מצבים קשים מוציאים רגעי הכרעה". זנדברג על בנט וסער
"לפעמים מצבים קשים מוציאים רגעי הכרעה". זנדברג על בנט וסער
"לפעמים מצבים קשים מוציאים רגעי הכרעה". זנדברג על בנט וסער
( צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, ירון ברנר)
כשנשאלה אם סער ובנט יסכימו איתה, חזרה זנדברג על כך שממשלה בראשות לפיד לא תהיה אחידה בדעותיה. "גוש השינוי הוא לא הומוגני. הוא מורכב מנציגי ימין, מרכז ושמאל. ידענו את זה ואנחנו יודעים את זה עדיין", הסבירה. "עכשיו, בתום הלחימה, כשאנחנו מסתכלים קדימה על היחסים בין ערבים ליהודים בתוך מדינת ישראל - אפשר לומר די בוודאות שרוב האזרחים רוצים ממשלה אחרת ולהחליף אווירה". זנדברג הציגה כדוגמה את תגובות הנאצה, האיומים והקללות שקיבלה בעמוד הפייסבוק שלה, כמו גם עיתונאים שנאלצו להיות מאובטחים. "כל אווירת הרעל והגועל ששוררת כאן בשנים האחרונות, אני חושבת ומרגישה שרוב אזרחי המדינה, משמאל, מרכז וימין, רוצים להחליף את האטמוספרה הזאת", אמרה.
- האם ההצעה לבנט להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה עדיין קיימת? "לצערי או לשמחתי אני לא במעמד לחלק הצעות", אמרה זנדברג שלא השיבה על השאלה. "אנחנו המלצנו על לפיד ואנחנו הסמכנו אותו לנהל את המו"מ בשמנו. אני חושבת שאין ספק שיש דברים שהשתנו בימים האלה ולפעמים מצבים קשים מוציאים רגעי הכרעה. ברגע האמת הדברים מתגלים. ברמה האישית והמפלגתית כמרצ, אנחנו סומכים על לפיד שינהל את המו"מ הזה גם איתנו וגם עם האחרים".