הרשות לביטחון סייבר באיראן הודתה היום (ה') כי שני מוסדות ממשלתיים איראניים הותקפו השבוע, בימים שני ושלישי, במסגרת מתקפת סייבר נרחבת. סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א מסרה כי המתקפה נמצאת תחת חקירה. בדיווח הקצר לא הופנתה האשמה לארגון או למדינה כלשהם.
2 צפייה בגלריה
מנהיג איראן עלי חמינאי. התקפה משמעותית
מנהיג איראן עלי חמינאי. התקפה משמעותית
מנהיג איראן עלי חמינאי. התקפה משמעותית
(צילום: רויטרס)
אף שבדיווח לא נמסר אילו מוסדות הותקפו, ההתקפה הוצגה בו כהתקפה משמעותית. נמסר כי כמה מוסדות אחרים השעו לזמן מה את שירותיהם המקוונים כצעד מנע לקראת האפשרות שגם הם יותקפו. ההודאה האיראנית היום באה אחרי שקודם לכן השבוע דווח כי מתקפת סייבר נרחבת פגעה במדינה – בין היתר בנמל בנדר עבאס.
איראן מדווחת מעת לעת על מתקפות סייבר נגד תשתיות שלה. מתקפת הסייבר המפורסמת ביותר הייתה לפני עשור, כשווירוס המחשבים "סטקסנט" הוחדר למערכות במתקני גרעין באיראן וגרם להרס צנטריפוגות. לפי דיווחים בעולם, ישראל וארה"ב הן שפיתחו את הווירוס. מאז ניתקה איראן את רוב התשתיות החיוניות שלה מהאינטרנט, כדי להפחית את הסיכוי להתקפות דומות.
2 צפייה בגלריה
תשתיות אלקטרוניות ומשאבות מים. מלחמת סייבר
תשתיות אלקטרוניות ומשאבות מים. מלחמת סייבר
תשתיות אלקטרוניות ומשאבות מים. מלחמת סייבר
(צילום: shutterstock)
בדצמבר השנה דיווחה איראן כי עצרה מתקפת סייבר מאסיבית נגד "תשתיות אלקטרוניות" כלשהן. אשתקד דיווחו גורמים רשמיים בוושינגטון כי צבא ארה"ב ביצע מתקפת סייבר נגד מערכות מחשבים של צבא איראן – כתחליף לתקיפה צבאית קונבנציונלית יותר נגד הרפובליקה האיסלאמית בתגובה על כך שהפילה מל"ט אמריקני במפרץ הפרסי.
בחודש אפריל האחרון נחשף ב-ynet כי מתקפת סייבר בוצעה נגד מתקני מים וביוב בישראל, ולאחר החשיפה דיווחה רשת "פוקס ניוז" האמריקנית כי איראן עמדה מאחורי המתקפה הזו. המתקפה פגעה בשישה מוקדים מהצפון ועד הדרום. בהמשך אמר גורם מודיעין מערבי ל"פייננשל טיימס" כי מטרת המתקפה האיראנית הייתה להעלות את רמת הכלור במים המוזרמים לבתי התושבים בישראל. לפי פרסומים זרים, בתגובה ביצעה ישראל במאי האחרון מתקפת סייבר נגד מחשבים בנמל בנדר עבאס באיראן.
חודשים אחדים לאחר מכן נחשפה מתקפת סייבר נוספת על משאבות מים בישראל. לפי רשות המים, במתקפה זו לא נגרם נזק משמעותי.