1 צפייה בגלריה
תיעוד: הקטטה בין השוטר למוניר ענבתאווי
תיעוד: הקטטה בין השוטר למוניר ענבתאווי
מוניר ענבתאווי
התקרית הקטלנית אתמול (יום ב') בשכונת ואדי ניסנאס בחיפה, שבמסגרתה נורה למוות מוניר ענבתאווי (33) בידי שוטרים, נמצאת עדיין תחת עננה של סימני שאלה, אבל דבר אחד בטוח: היא מחייבת להעלות שוב על סדר היום את נושא הטיפול, השילוב, וכן - גם ההגנה על חולים פסיכיאטריים בקהילה.
המצב של מערכת בריאות הנפש הזנוחה והרעבה בארץ יצר משולש קטלני שעלול להוביל בדיוק לסיטואציות מסוג זה. המחלקות ובתי החולים הפסיכיאטריים קורסים תחת הנטל ומשחררים מטופלים לפני שהם מוכנים לכך - ולעיתים אף בניגוד לחוות דעת מקצועיות. לאחר מכן, מערכת בריאות הנפש רזה ודלה ולא מצליחה לתת להם מענה מספק. ולבסוף, הצלע השלישית: כוחות הביטחון שמגיעים ראשונים לאירוע אינם מתודרכים ומתורגלים לזהות, לאבחן ולטפל בסיטואציות אלימות של חולים פסיכיאטריים.
משפחת ענבתאווי דיווחה למשטרה שמוניר לוקה בנפשו ומטופל במרכז בטירת כרמל. לפי תמונת המצב המשתקפת מהחקירה הראשונית, השוטרים הגיעו לביתו לאחר קריאה של האם, והגיבו בירי לאחר שניסה לדקור אותם. בנקודת הזמן הזו עולות השאלות המתבקשות: האם היה ניתן למנוע את האסון לו קיבל טיפול מתאים? והאם לשוטרים היו הכלים להתמודדות עם אדם במצבו?
מערכת בריאות הנפש הורעבה במשך שנים והיא זקוקה להרבה יותר מתקציב מדינה כדי לעמוד על הרגליים: טיפול שורש יסודי במקביל להוספת תקנים, תקציבים, מיטות ומרפאות
כמו כל נגזרת של מערכות הבריאות והרווחה, הכול מתחיל ונגמר בתקציב. התמונות של החולים במסדרונות של בתי החולים מלוות אותנו שנים, כמו גם את התורים הארוכים לקבלת טיפול נפשי והעומס המטריד במרפאות בריאות הנפש. עובדים סוציאליים אובדי עצות משתפים בתסכול שבו הם נמצאים אל מול מתמודדים שמשוחררים הרבה לפני סיום הטיפול או לחלופין לא מאושפזים כלל. תוסיפו לזה שוטרים נטולי הדרכה מתאימה במצבים מסוג זה, והרי לכם מתכון לאסון.
בדיוק שנתיים חלפו מאז נרצחה בלוד ויויאן קמינסקי על ידי בנה יניב, בן 44 ששוחרר מאשפוז פסיכיאטרי שבועות ספורים לפני האירוע, בניגוד לדרישת משפחתו שזעקה כי במצבו הוא מסוכן לציבור. תחקיר שפורסם כאן זמן קצר לאחר מכן שרטט את אוזלת היד בטיפול בחולים פסיכיאטריים שלא ניתן לה מענה עד כה.
הדר גיל-עד ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינההדר גיל-עד ועידת ידיעות אחרונות ו - ynet הנשים של המדינהצילום: קובי קואנקס
יש כאן מגמה מטרידה: לצד המערכת המיובשת, המצוקות יגדלו ויתעצמו כל עוד ניאלץ להמשיך להתמודד עם תופעות הלוואי של משבר הקורונה, שגרמה להסלמה משמעותית במצבם של חולים פסיכיאטריים ופגועי נפש.
זה הזמן לתקן. מערכת בריאות הנפש בארץ הורעבה במשך שנים מכל זווית אפשרית, והיא זקוקה להרבה יותר מתקציב מדינה כדי לעמוד על הרגליים. רק טיפול שורש עמוק ויסודי, במקביל להנשמה מסיבית בדמות הוספת תקנים, תקציבים, מיטות ומרפאות, תיצור פה מערכת שבאמת יודעת ויכולה להציל ולשקם חיי אדם.
  • הדר גיל-עד היא כתבת הרווחה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com