בני משפחה וגורמים בחברה הערבית זועמים על מותו של מוניר ענבתאווי בן ה-33, שנורה למוות אתמול בצהריים (יום ב') על ידי שוטר ליד ביתו בשכונת ואדי ניסנאס שבחיפה. אחר הצהריים פורסם תיעוד התקרית, שבו נראה כי ענבתאווי אכן ניסה לדקור את אחד השוטרים בחפץ מסוים, ייתכן סכין, באופן שעולה בקנה אחד עם גרסת השוטרים. למרות זאת, כבר נשמעות קריאות לצאת להפגין בעקבות המקרה. המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות חוקרת את נסיבות האירוע, ואמש מסרה כי אחד השוטרים מאזור חיפה נחקר בחשד למעורבות באירוע.
במשפחה אמרו כי הם "מקווים שמח"ש תגיע לכל התיעוד ולא לתיעוד החלקי. היו עוד מצלמות אבטחה שנבדקו. אנחנו חוששים שיגידו לנו שהמצלמות לא עבדו כמו שאמרו למשפחתו של איאד אלחלאק ממזרח ירושלים". לבקשת עו"ד אלביר נחאס שמייצג את המשפחה, רופא מטעמה ישתתף בנתיחה שלאחר המוות. "לא ייתכן שכל אדם מעורער בנפשו ימצא את מותו משוטרים שאמורים לטפל במקצועיות באירוע", אמר עו"ד נחאס.
2 צפייה בגלריה
אמא של מוניר ענבתאוי
אמא של מוניר ענבתאוי
האם עטאף. במשפחה ובשירותי הרווחה טוענים שמוניר לא היה מסוכן לסביבתו
(צילום: אביהו שפירא)
מנגד אמר גורם במשטרה כי "השוטר נתקל במעשה חמור מצד המנוח שניסה לדקור אותו ויכול היה להרוג אותו. היו שם לפחות שני שוטרים. לא בטוח שהשוטר שנפגע קל הוא זה שירה, נבדק עניין של שוטר אחר שירה בזמן שעמד בפינה אחרת. בשלב זה האירוע בחקירת מח"ש". הגורם הוסיף: "המנוח כפי שהבנתי מוכר אצל המשטרה ויודעים שסבל מבעיה נפשית. חקירת מח"ש תביא את כל הפרטים המדויקים ואחרי שתהליך החקירה יסתיים, יפרסמו את כל מה שהתרחש".
בתגובה הרשמית מסרה המשטרה כי "השוטרים הוזעקו למקום בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה על אודות אדם משתולל המהווה סכנה לסביבתו. כשהגיעו למקום ופגשו בו, החשוד שעט בפתאומיות וללא כל סיבה לעבר השוטר בריצה מהירה כשהוא אחוז אמוק, שלף סכין וניסה ליטול את חיי השוטר. השוטר ניסה לחמוק מהתוקף ללא הצלחה, ולאחר שהחשוד הצליח לדקור אותו, פצע אותו והיווה סכנה ממשית ומיידית לחייו - נאלץ השוטר לבצע ירי במטרה לנטרלו".
שכנים של משפחת ענבתאווי, שלדבריהם היו עדים לאירוע, מספקים גרסה מעט שונה לאירוע: "היו שני שוטרים. אחד התעמת עם הקורבן וככל הנראה השתמש בטייזר, והשוטר השני התחיל לירות. יכלו לירות כדור אחד ולא להרוג אותו". מנגד טענו עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י, שמייצגים את השוטר החשוד במעורבות באירוע: "בפעילות שלו הוא הציל חיים של אחרים והגן על עצמו. הוא פעל כנדרש ממנו".
עטאף, אמו של ענבתאווי, הייתה זו שדיווחה למשטרה כי בנה משתולל עם סכין ברחוב, ובבדיקה ראשונית של המשטרה עלה כי השוטרים ירו בו לאחר שניסה לדקור אותם. אחד השוטרים נפצע באורח קל. גורמים ברשויות הרווחה אמרו כי ענבתאווי מוכר להם כמתמודד נפש. "לא הכרנו אותו כאיש שעושה בעיות או פוגע באנשים ולא שמענו שהוא עשה משהו חריג. הוא מסכן", אמרו.
ממשפחת ענבתאווי נמסר: "ראינו את תיעוד האירוע, ולאחר שראינו את גופתו של מוניר בבית החולים רמב"ם, ברור שהשוטרים פעלו בחוסר מקצועיות תוך שימוש בירי חי כמה פעמים, שכתוצאה ממנו הוא מת. שוטרים מאומנים אמורים לנטרל חשוד שלוקה בנפשו מבלי להרוג אותו. מהסרטון החלקי שהפיצה המשטרה, שאינו משקף את כל האירוע, לא נראים כל השוטרים, ולכן לא ניתן לקבוע באיזה שלב החלו לירות. דרושה חקירה מעמיקה ומקצועית על מנת שמקרים כאלה, שלמרבה הצער חוזרים על עצמם עם חשודים ערבים, לא יחזרו על עצמם".

אחותו של מוניר הוסיפה: "למה רצחו אותו? הרי יודעים שהוא סובל מבעיה נפשית. שני שוטרים לא יכלו להרגיע אותו? הם רצחו אות בדם קר. השתלשלות האירועים מצביעה שמדובר בירי של נקמה".
ווסאם ענבתאווי, בן דודו של המנוח, האשים: "האצבע הקלה של השוטרים על ההדק אינה מתקבלת על הדעת. בן אדם מטופל פסיכיאטרית, שאימא שלו התקשרה למשטרה כדי להיעזר בה, וכשהיא הגיעה, במקום להבין במה מדובר, הרגה בחור שהיא מכירה במקום לנטרל אותו בדרכים אחרות. אם הוא היה אתיופי כבר עכשיו היו סוגרים את כל הכבישים פה ומרימים מכוניות של משטרה. אני מבקש ממח"ש להתערב ושהבן אדם שהרג אותו יקבל את העונש שלו. אנחנו לא נשתוק".
נאדיה ענבתאווי, דודתו של מוניר, סיפרה על המנוח: "הוא היה בחור נהדר. כל יום היה יורד אליי למסעדה, שותה מיץ ענבים, מנשק אותי ומדבר על דת. הוא היה בן אדם מבסוט. במקום לעזור לו, המשטרה הרגה אותו. מה, אין להם גז מדמיע? למה? כי שהוא ערבי?".

מנכ"ל מרכז מוסואא ג'עפר פרח שליווה את המשפחה וטיפל בענייניים המשפטיים, האשים: "המשטרה חצתה את כל הקווים האדומים. היא רק יודעת איך לירות בערבים. בכל תקופה יש לנו מקרה אחר של אלימות משטרתית. יורים על אנשים חפים מפשע אבל הפושעים והרוצחים נותרים משוחררים".
בעמותת יוזמות אברהם אומרים כי "לא יעלה על הדעת שקריאה לסיוע למשטרה תסתיים בהרג, על אחת כמה וכמה כשהיה ידוע שמדובר במתמודד נפש. תוצאה איומה זו מצביעה על כשל עמוק בטיפול המשטרה במקרה, והדבר גורם לערעור רב יותר של היחסים בין המשטרה לחברה הערבית. אנו קוראים לחקירה נחושה של מח"ש, על מנת להביא לדין את האחראים ולהסיק מסקנות להמשך. רק כך ניתן יהיה להשיב את אמון האזרחים במערכת אכיפת החוק".
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה קרא למחות על האירוע: "אנחנו לא נשתוק. אנחנו יודעים שגם מח"ש לא הכתובת ושהיא דלת מסתובבת עבור המשטרה. אני בטוח שיהיו הפגנות ואני בעד הפגנות גדולות מאוד".
זהו המקרה השני בתקופה האחרונה בחיפה שבו אדם נורה למוות על ידי שוטרים. לפני כחודשיים בשאר זבידאת, בן 19 מבסמת טבעון, נורה על ידי שוטרים בשכונת חליסה בעיר. הוא נפצע אנוש ולאחר מספר ימים נקבע מותו. במשטרה אמרו אז כי הירי לעבר הרכב שבו שהה זבידאת בוצע לאחר שניסה להימלט משוטרים ודרס את אחד מהם. קרובי משפחתו של המנוח מתחו ביקורת על פעילות המשטרה, ואמרו כי השוטרים רצחו את בנם בזמן שיכלו להשאיר אותו בחיים.
פורסם לראשונה: 22:09, 29.03.21