3 צפייה בגלריה
יעקב ווינגרטן
יעקב ווינגרטן
מעצרו של יעקב ווינגרטן, מראשי הכת
(צילום: משטרת גואטמלה)
משטרת גואטמלה, בהנחיית התביעה הכללית במדינה, ולבקשת ארצות הברית, פשטה אתמול (שני) על מתחם של הכת החרדית "לב טהור". זאת במטרה לעצור שלושה מחבריה המבוקשים בידי ה-FBI בחשד לחטיפת ילדים. השוטרים הצליחו לעצור את אחד משלושת המבוקשים, יעקב ווינגרטן, שהוא מראשי הכת. חברי הכת הודיעו כי כעת לא נותר להם ברירה אלא להימלט לאיראן. ווינגרטן אמור להופיע מחר בפני שופט שידון בבקשת ההסגרה שלו לארה"ב.
לפני ארבעה חודשים נמלט מישראל אלעזר רומפלר, מנהל בית ספר של הכת, כחצי שנה אחרי שנפתח משפטו בארץ. הוא הואשם בחודש מאי בהתעללות פיזית ונפשית בילדים ובתקיפתם. הוא היה חבר בכת 17 שנה.
3 צפייה בגלריה
יעקב ווינגרטן
יעקב ווינגרטן
המעצר של ווינגרטן
(צילום: משטרת גואטמלה)
חברי הכת מונים כ-230 איש מתוכם כ-150 ילדים החיים תחת משטר של איומים והתעללות. הכת הוקמה בשנות ה-80 כישיבה בירושלים בידי שלמה הלברנץ. הכת נמלטה לארצות הברית בשנות ה-90 בעקבות חקירה בחשדות ביטחוניים לקשרים עם גורמים איסלאמיים. בשנת 1994 נעצר הלברנץ על ידי ה-FBI בחשד לחטיפת הילד שי פימה בן ה-13. בתום משפט ארוך, שבמהלכו נוספו תלונות על החזקת קטינים וחטיפתם בניגוד לרצונם, הוא הורשע ונידון למאסר. בסוף שנות ה-90 הוחלט לגרשו מארצות הברית לישראל, והרב השתקע עם קהילתו בעיירה סנט אגט במחוז קוויבק בקנדה, שם הוכר כפליט.
חברי הכת התגוררו עד 2013 בעיירה סנט אגט בקוויבק אך נמלטו לעיירה צ'טהאם, במחוז אונטאריו. הכת הצליחה להעביר כמה ילדים לגואטמלה. גורמי רווחה רשמיים באונטריו ובקוויבק אמרו שיש להם ראיות להתעללות שכוללת מכות, נישואי קטינים וחינוך לא חוקי.

מנהיג הכת הלברנץ החליט להעביר בחשאי את הכת שלו לגואטמלה לאחר שהרשויות בקנדה החלו להילחם בו ולדרוש להעביר ילדים למשפחות אומנה. משפחות חברי הכת בישראל העידו הלברנץ התעלל בילדים באלות, בקולבים ובברזלים ונעל אותם במרתפים. רשויות הרווחה בקוויבק קיבלו דיווחים שמנהיג הכת חייב את הילדים להינשא בגיל 14.
רוב חברי הקהילה עברו באמצע 2014 לעיירה סאן חואן לה לגונה שבגואטמלה. באוגוסט של אותה שנה החליטה העירייה לגרש אותם משטחה בטענה שהם מנסים להפיץ את אמונתם הדתית.
בספטמבר 2016, בעקבות פנייה של גורמים רשמיים בישראל ועדויות בדבר התעללות בילדים ובמבוגרים, פשטה המשטרה בגואטמלה על הבניין שבו מתגוררים אנשי הקהילה כדי לחקור את הטענות. אנשי הקהילה עזבו את גואטמלה סיטי ועברו לאזור מבודד יותר בגואטמלה. באמצע 2017 עברה חלק מהקהילה למדינת צ'יאפס במקסיקו. זמן קצר לאחר מכן, בערב שבת, 8 ביולי 2017, טבל הלברנץ בסמוך לאנשי קהילתו בנהר, וטבע למוות.
3 צפייה בגלריה
פשיטה משטרתית על מתחם הכת ב-2016
פשיטה משטרתית על מתחם הכת ב-2016
פשיטה משטרתית על מתחם הכת ב-2016
לאחר מותו של הרב הלברנץ תפס את מקומו בנו הבכור הרב נחמן הלברנץ. על פי פרסומים בתקשורת, תחת הנהגתו הפכה הקהילה לקיצונית אף יותר. הוא אסר על אנשיה לאכול מאכלי בשר, דגים ועופות. ילדים הופרדו מהוריהם ונכפו עליהם נישואי בוסר, ובין היתר מפעילה הקהילה משמעת בעזרת הלקאות פומביות. הבן ממשיך את דרכו של אביו ומחליט על נישואים וגירושים בתוך הקהילה.
בסוף 2018 נמלטה שרה פייגא טלר, בתו של שלמה הלברנץ ואחותו של נחמן, עם חלק מילדיה לגואטמלה סיטי, לאחר שאחיה החרים אותה עקב אי-ציות לתקנון הקהילה. היא סיפרה בתקשורת על הזוועות בכת. בעקבות הבריחה עלו עדויות נוספות מפליטי הקהילה על המתחולל בה.
בדצמבר 2018 פשטו שוטרים על מתחם הכת במקסיקו ועצרו כמה מאנשי הקהילה, בהם נחמן הלברנץ. העצורים הוסגרו לארצות הברית, בחשד שחטפו שניים מילדיה של טלר, שנמצאו בחזקתם. ב-2018 הגישו אנשי הקהילה בקשה למקלט מדיני באיראן, בטענה כי הם נרדפים על רקע אמונתם.