ב–1988 בוטל הסעיף בחוק הפלילי שגזר עד עשר שנות מאסר על ביצוע מעשה מין הומוסקסואלי. תארו לעצמכם מה היה קורה אם לבית המשפט הייתה מגיעה היום תביעה המבוססת על הסעיף הזה, והוא היה קובע שאכן בוצעה עבירה על החוק וגוזר מאסר בגינו.
נראה לא סביר? אבל דבר דומה קרה השבוע בצה"ל. שתי בנות זוג המשרתות ביחד נתפסו בפעם השנייה מחבקות זו את זו. הפעם זה קרה כששתיהן חגגו לבדן את יום ההולדת של אחת מהן בחדרן הפרטי בבסיס. קצינה נכנסה במפתיע לחדר, ורצה להתלונן שראתה אותן מתנשקות (הן מכחישות). מפקד הגדוד החליט שהמאורע החמור הזה מצדיק את הפעלת העונש על תנאי שנשאר להן מהפעם הקודמת שבה תפסו אותן מתחבקות, וגזר על שתיהן לא פחות מ-20 יום בכלא (החלטה שכנראה תתהפך בגלל ההד התקשורתי).
העונש המקורי כשלעצמו היה שערורייה. 20 יום בכלא על חיבוק, אפילו נשיקה? נראה שהצבא ירד מהפסים. לפני שנתיים רתחתי מזעם כשבחור נתפס במסיבת השחרור שלו נושק לבת זוגו וכתוצאה מכך רותק ל-21 יום על חשבון חופשת השחרור. גם אז חשבתי שהצבא חולה אם נשיקה מצדיקה ריתוק בנסיבות כה אכזריות. עכשיו מתברר שריתוק זה לוקסוס ששמור להטרוסקסואליים. את הלהט"בים שולחים לכלא. חזרנו לתקופת מאסרו של אוסקר ויילד.
וכאן מגיע הפאנץ'. גם הריתוק מלפני שנתיים וגם המחבוש שנגזר על החיילות מבוססים על סעיף מפקודת השילוב הראוי האוסר על "קירבה גופנית יתרה בין חיילים". פסק הדין הפעם אפילו הפנה ישירות לפקודה הזו. אלא מה? הפקודה הזו בוטלה כבר לפני ארבע שנים והוחלפה בפקודה קצת יותר נאורה בשם פקודת השירות המשותף, ובה אין זכר לסעיף החשוך הזה. כלומר, לא רק שניתן כאן עונש הזוי בחוסר המידתיות שלו, הוא ניתן על בסיס פקודה שבפועל לא קיימת.
גם פקודת השירות המשותף זכתה בשנים האחרונות לכמה "פרשנויות" הזויות בשטח, בדרך כלל בעידוד רבני שדה ומפקדים דתיים. כך למשל בנות נדרשו להיכנס לבריכה בביגוד מלא, או שנאסר עליהן ללבוש חולצות לבנות. בעקבות חשיפות של הפורום החילוני ושל חברותינו משדולת הנשים, הוציא לפני כשנתיים ראש אכ"א איגרת לכל מפקדי צה"ל שבה הוא אסר עליהם להחמיר איסורים מעבר ללשון הפקודה ואף קבע מפורשות שמדובר בהפרת פקודה.
2 צפייה בגלריה
עדי (שם בדוי)
עדי (שם בדוי)
עדי (שם בדוי), אחת הלוחמות שנכלאה
אם החמרה בפקודה משמעה הפרת פקודה, האם זה לא מקרה ברור לכל שהקצינה שרצה להלשין ומפקד הגדוד ששפט הם אלו שהחמירו ולכן הפרו? מה מהווה הפרה גדולה יותר מאשר שליחת שתי חיילות למחבוש כתוצאה מחיבוק או אפילו נשיקה שנאסרו בפקודה שבוטלה?
גדי איזנקוט בלט בניסיונו להקשות על תהליך ההדתה העובר על צה"ל. מאז מינוי אביב כוכבי לרמטכ"ל, נראה שהוא אימץ דווקא את מורשתו של בני גנץ, שהקפיד בזמנו להעלים עין ולהתחנף לחיילים הדתיים תוך הפקרת החיילים החילוניים. בתקופת איזנקוט, הצבא ידע לפחות לבטל עונשים לא סבירים. בתקופת כוכבי כבר נשלח חייל לכלא על שאיפסן המבורגר במקרר האישי שלו שמטעמי כשרות היה אמור להכיל רק מאכלים חלביים. כל הניסיונות להמתיק את העונש נענו בשלילה. אגב, כמה חודשים לאחר מכן שונתה הפקודה כך שאפילו בייקון אפשר היום לאפסן במקרר אישי.
עכשיו זה הזמן של כוכבי להוכיח מנהיגות, וכאן לא יספיק אם יבוטל העונש כליל תוך זיכוי מלא של הבנות. במקרה הזה נכון שמי שייענש הם דווקא הקצינה המלשינה ומפקד הגדוד ששפט על בסיס פקודה שבוטלה. רק על ידי ענישה כזו נוכל להבטיח שמקרים הזויים כאלו לא יישנו.
  • ד"ר רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com