מירוק לאדום, תוך פחות מחודש: בתחילת החודש שעבר ישראל עוד סווגה על ידי קפריסין בקטגוריה A, כאחת המדינות שלאזרחיהן יהיה פטור מהצגת בדיקת קורונה. אבל לאחר שהועברה ב-11 ביוני לקטגוריה B, ועקב העלייה החדה בתחלואה, הערב (יום ו') פורסם בקפריסין כי מעמדה של ישראל שונמך שוב, לקטגוריה C. למעשה, מדובר בתוצאת החלטת האיחוד האירופי לא לכלול את ישראל ברשימה 14 "המדינות הבטוחות", ובכך למנוע כניסת ישראלים למדינות שנכללות באיחוד, כקפריסין.
סיווג המדינות לקטגוריות השונות נעשה בין היתר על פי מקדם ההדבקה, מספר הנדבקים היומי, מספר הבדיקות ושיעור התמותה ל-100 אלף איש. בקפריסין ציינו כי סיווג המדינות על פי סיכון אפידמיולוגי הוא דבר דינמי מאוד ויכול להשתנות בכל רגע נתון.

2 צפייה בגלריה
איה נאפה קפריסין נגיף קורונה
איה נאפה קפריסין נגיף קורונה
איה נאפה. הטיסה מתרחקת
(צילום: AFP)

חדשות דומות ולא מעודדות מגיעות גם מאנגליה. לאחר שהאיחוד האירופי פרסם את אותה רשימה של 14 מדינות בטוחות, שישראל לא נכללה בהן, פורסם היום כי מ-10 ביולי נוסעים מ-59 מדינות וטריטוריות לא יידרשו לבידוד עם הגעתם לאנגליה. ישראל לא נמצאת ברשימה זו.
ובחזרה לקפריסין. תיירים ממדינות מסיווג A לא נדרשים כאמור להצגת בדיקת קורונה שלילית עם כניסתם לקפריסין. מדובר במדינות האיחוד האירופי אוסטריה, גרמניה, דנמרק, יוון, אסטוניה, אירלנד, לטביה, ליטא, מלטה, הונגריה, פולין, סלובקיה, סלובניה, פינלנד - וכן באזרחי שווייץ, איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה, אוסטרליה, יפן, קנדה, ניו זילנד ודרום קוריאה.

2 צפייה בגלריה
איה נאפה קפריסין נגיף קורונה
איה נאפה קפריסין נגיף קורונה
בקפריסין ישראל כבר נכללת בקטגוריה C
(צילום: AFP)

אזרחי המדינות שבסיווג B נדרשים להציג אישור שעברו בשלושת הימים שקדמו לטיסתם לאי בדיקת קורונה, ושתוצאתה הייתה שלילית. מדובר במדינות האיחוד האירופי בלגיה, בולגריה, צרפת, ספרד, איטליה, קרואטיה, לוקסמבורג, הולנד, רומניה וצ'כיה, וכן באנדורה, מונקו, הוותיקן, סן מרינו, גאורגיה, אורוגוואי וסרביה.
משרד הבריאות הקפריסאי ציין כי עקב השיפור במצב האפידמיולוגי בבריטניה, ובהינתן שהמגמה תימשך, המדינה תועבר לקטגוריה B ב-1 באוגוסט. הרשימה החדשה, כשישראל בקטגוריה C, תיכנס לתוקף ב-6 ביולי.
בדיונים באיחוד האירופי עלתה רשימת מדינות "אדומות", כלומר שקצב התחלואה וההדבקה בהן גבוה יחסית למדינות אירופה, הכוללת בין היתר את ישראל, ארה"ב, רוסיה, טורקיה וסעודיה. בשלב זה, כך עלה בדיונים, לא יורשו אזרחי מדינות אלו להיכנס לאירופה עד שהמצב בהן ישתפר. מדי שבועיים, בהתאם למצב התחלואה, יועלו מדינות נוספות להצבעה מחודשת.
לפני כחודשיים הודיעה ממשלת קפריסין כי תשלם את הוצאות הלינה, המזון והטיפול הרפואי של תיירים שיאובחנו כחולי קורונה בזמן נופש באי. החולים, אם יהיו כאלה, ובני משפחותיהם יצטרכו לשלם רק על מונית לשדה התעופה ועל הטיסה חזרה. בינתיים, ישראלים לא יהיו בין אותם נופשים.