יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התייחס היום (ראשון) להצהרתו לפיה הוא ויו"ר מפלגת ימינה נפתלי בנט ירוצו בנפרד בבחירות הקרובות. "לא זזתי מילימטר, אני נמצא איפה שאני נמצא כבר שש שנים בהיבט הערכי, עם הדרך, עם החזון, עם המחויבות לציבור ומה שהוא מייצג. נפתלי נטש את הערכים שלו, קודם כל".
לדבריו, בנט "נשאר בחור טוב ואני ממשיך לאהוב אותו ולהיות חבר שלו, ולו הייתי מחפש חתן לבת שלי, הוא היה אחלה. אבל אני לא מצביע לפי העיניים הכחולות של בן אדם ולא לפי אם הוא בחור נחמד. אני מצביע לפי מה בן אדם אומר לי שהוא הולך לעשות עם הקול שלי".
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
"לא מחפש חתן לבת". סמוטריץ' באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
-מה הוא אומר שהוא יעשה? "שהוא לא הולך לקדם שום דבר שחשוב לימין. לא במערכת המשפט, לא לחזק את הזהות היהודית של המדינה, לא לחזק את ההתיישבות, לא להחזיר את הריבונות, לא להחזיר את המסתננים. נניח שאיילת שקד תחזור למשרד המשפטים יחד עם ניסנקורן, לפיד, חולדאי וליברמן, מישהו ייתן לה להזיז משהו במערכת המשפט? הרי כשנפתלי אומר 'אני שם הכול בצד', למה הוא מתכוון? ברור שזה נועד לדבר אחד בלבד, לתת לגיטימציה למפלגת מרכז-שמאל".
סמוטריץ' הסביר עוד: "אני רוצה להתעסק בנושאים שחשובים לעם ישראל. הייתי, כמו שאתה אומר, שר תחבורה טוב. לא חושב שמישהו ראה טביעות אצבע סקטוריאליות. בשום פנים ואופן לא שמתי את הערכים שלי בצד וזה אומר שאני אחתור להמשיך להתעסק בנושאים של כלל ישראל, אבל בתוך ממשלת ימין, כמה שרק אפשר, שתקדם את ערכי הימין כמה שרק אפשר. ממשלה שתעשה הכול כדי להוציא את המסתננים. ראיתי שאיילת פרסמה תוכנית להוצאת המסתננים החוצה. מצוין. איך זה מסתדר עם 'לא פרנסה לא מעניין?', תעשי את זה עם חולדאי, הבן אדם שהכי דוחף להישארות שלהם פה?".
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"לא הולך לקדם שום דבר שקשור לימין". נפתלי בנט
(צילום: מוטי קמחי)
סמוטריץ' התייחס לשאלה האם יסכים לשבת בממשלה של גדעון סער. "גדעון כבן אדם? ודאי. גדעון פרסם עכשיו תוכנית מצוינת לתיקון מערכת המשפט, מה שנתניהו לא עשה 13 שנה. אני רק שואל את גדעון, באיזו ממשלה אתה הולך לעשות את זה? בואו לא נשקר לאזרחים. אנשים לא מטומטמים. בואו לא נזלזל באינטליגנציה שלהם".
"האם כדי להיות שר תחבורה אני מוכן למכור את כל עולם הערכים שלי שהוא זכות הקיום שלי בפוליטיקה? התשובה היא לא", אמר סמוטריץ'. "אני לא מחפש כיסא ולא ג'וב וגם לא מחפש יכולת עשייה".
-יגיד לך סער, 'לא תהיה פה מדינה פלסטינית אבל גם לא יהיה סיפוח'. מספיק מאוזן בשבילך? "לא יודע מה זה סיפוח, אנחנו מדברים על ריבונות. העולם הוא לא שחור ולבן. יש הסדרה, יש 20 אלף תושבים, מלח הארץ, עושים צבא, משרתים במילואים שגרים במה שאנחנו קוראים 'יישובים לא מוכרים' ונתניהו - עזוב רגע את סער - לא מביא הצעת החלטה לממשלה כדי להסדיר אותם. אגב, בזמן שאנחנו יושבים פה התכנסה מועצת התכנון העליונה ביו"ש, בהוראה של גנץ, כדי לאשר תוכניות בנייה של ערבים בשטחי C ביו"ש".
7 צפייה בגלריה
גדעון סער בריאיון באולפן
גדעון סער בריאיון באולפן
לא פוסל ישיבה תחתיו בממשלת ימין. סער
(צילום: הדר יואביאן)
-אתה אומר 'אני מעדיף לשבת אצל נתניהו'". "אני לא אמרתי שאני מעדיף לשבת אצל נתניהו. אני אקבע לאיזו קואליציה אני נכנס לפי איזו קואליציה, בהרכב שלה, תיתן לי הכי הרבה מכל הערכים ותוכניות העבודה שאני רוצה לקדם. אם יבוא סער ויאמר 'הצלחתי להביא את החרדים, אתכם, את בנט, הליכוד או חלקים ממנו', מבחינתי זה מצוין. זו ממשלת ימין".
-עם לפיד תוכל לשבת? "לפיד, שמתדלק שנאה כל היום וכל הלילה? לא. לפיד, שמכתיר את עצמו כשומר החומות של כל שחיתויות מערכת המשפט? לא. לפיד רוצה היפרדות, אנחנו כאן והם שם. זאת אומרת לחלק את ארץ ישראל השלמה".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באולפן ynet
יאיר לפיד באולפן ynet
"מתדלק שנאה". יאיר לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
אתה אומר שיש לך אידיאולוגיה. אנשים שרואים את רה"מ תוקף את מערכת המשפט, את התקשורת, את הפרקליטות, אומרים "אידיאולוגית אני לא יכול לתת לבן אדם הזה להמשיך כי הוא מחרב את הדמוקרטית הישראלית". "למה הוא מחרב את הדמוקרטיה הישראלית?".
-כי זה מחרב את הדמוקרטיה הישראלית. תסתכל על המכון הישראלי לדמוקרטיה והנתונים האחרונים שלו. האמון הציבורי בשנים האחרונות, תחת נתניהו, נשחק עד דק. "האמון הציבורי בבית המשפט נשחק עד דק, אתה רוצה להדיח את נשיאת בית המשפט העליון שאחראית לשחיקה הזאת? את כל השופטים שבעוד ועוד פסיקות אקטיביסטיות מתערבים בנושאים לא להם?
"מה שגורם לשחיקת האמון הציבור בבית המשפט זה בית המשפט בעצמו, כמו שפיל בחנות חרסינה נכנס שוב ושוב ושוב לסוגיות שהן לא בתחום האחריות שלו. שנוקט עמדה חד-צדדית. בוא, אתה מדבר על בית המשפט כמגן מיעוטים? איפה הוא היה כשהיה צריך להגן על המגורשים של גוש קטיף? איפה הוא כשצריך להגן על הדתיים והחרדים? הוא מגן רק על ערבים ומסתננים".
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
"בית המשפט מתנהג כמו פיל בחנות חרסינה"
(צילום: הדר יואביאן)
יו"ר מפלגת הציונות הדתית אמר כי הוא משוכנע שמפלגתו תעבור את אחוז החסימה. "אני רץ עם מפלגת הציונות הדתית ולציונות הדתית יש 100% סטטיסטית לעבור אחוזי חסימה. האתגר שלי בשבועיים הקרובים יהיה לבנות רשימה כמה שיותר רחבה ומגוונת שתכיל את כל הגוונים, את כל המנעד".
סמוטריץ' הבהיר כי "איתמר בן גביר הוא בוודאי אופציה, כמו שיש אופציות אחרות. אני משוכנע לא במאה אחוז אלא במיליון אחוז, שיש משבצת בפוליטיקה הישראלית של מפלגת ימין דתית, ערכית, שמרנית, אמינה, כזאת שלא מזגזגת לפי סקרים ולא עובדת לפי יועצים פוליטיים".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: יהונתן ולצר, TPS)
סמוטריץ' התייחס לפשיעה המשתוללת בדרום בכלל, ובפרט למקרה של אריה שיף, שירה למוות בפורץ לרכבו והועמד לדין על המתה וקלות דעת. "במציאות של מערב פרוע, כמו שיש היום בדרום, שוב ושוב אזרחים עומדים חסרי אונים מול אוזלת יד מטורפת של מדינת ישראל שנכשלת בתפקיד הכי בסיסי שמדינה צריכה לתת לאזרחיה, ביטחון אישי. גנב שבא בלילה, בהיחבא, רעול פנים, לך תדע יש לו אקדח, ומנסה לגנוב ואדם עומד על ממונו, זה הדבר הטבעי ביותר, אין לו דמים. עוד פעם, לא אומר שזה מה שצריך לעשות מלכתחילה, אבל להפוך היום את הקורבן לנאשם? אני חושב שאריה שיף עשה מה שכל אדם נורמלי במקומו היה עושה ובמצב כזה אין שום היגיון להעמיד אותו לדין. בעיניי, פשיטת רגל ערכית חד משמעית של הפרקליטות".
7 צפייה בגלריה
אריה שיף
אריה שיף
"הופכים קורבן לנאשם". אריה שיף בבית המשפט
(צילום: רועי עידן )
במהלך הריאיון עומת סמוטריץ' עם אמירות ישנות שלו על הקהילה הגאה, שעוררו בעבר סערה. "כולם מכירים מי אני ומה אני", הוא אמר. "כולם יודעים את העולם הערכי, הדתי, אני לא מתבייש בו, שמתוכו אני בא. כולם יודעים גם את היכולות הפרקטיות שלי ואת ההבנה שלי את המורכבות של החיים בחברה הישראלית. נדמה לי שהוכחתי את זה בשש השנים האחרונות יוצא מן הכלל. נתתי אלפי ראיונות ונאומים, אז אפשר להיתפס לשלושה ציוצים לא מושלמים שלי בטוויטר, להוציא אותם מהקשרם כמו שאתם יודעים לעשות בתקשורת".
-תשמע, אי אפשר להתעלם מדברים שנאמרו. "מאז ששיתפתי פעולה עם איציק שמולי, שהוא חבר טוב, הובלנו ביחד את המאבק נגד סגירת שדה דב, הובלנו ביחד את המאבק לחוק ביטוח סיעודי-ממלכתי, ומאז אני עובד עם אמיר אוחנה. שוב, יש לי תפיסת עולם ערכית מאוד ברורה בעניין עם זה עם הבחנה מאוד ברורה".
-רפי פרץ דיבר על טיפולי המרה. "אין חיה כזאת וזה חלק מהדמגוגיה וחוסר היכולת לנהל שיח ענייני. אין חיה כזו, בשום מקום לא מחברים אנשים למכות חשמל".
-תתפלא, יש מקומות שעושים את זה. אבל כן שולחים אותם לשטיפת מוח לתקן אותם. "אתה יודע מה יש? יש מקומות שזורקים אותם מהגג ואיכשהו אני רואה את כל הנאורים הליברלים התל אביבים רוצים לתת להם מדינה".
-אני לא מכיר אף אחד שמוחא כפיים למחבלים הארורים האלה בעזה שזורקים הומואים מהגג. "לא, סליחה, רק רוצים לתת להם מדינה שבה הם יוכלו לעשות את זה".
-לא מעניין אותי הפלסטינים. אני מוכן לדבר על מוסר יהודי. "אז אותי כן מעניין. אני חושב שאני מוסרי פי אלף מאותם שמאלנים שלא מעניין אותם הפלסטינים. מי שחושב שמעבר לפינה אפשר לתת להם להקים מדינה שתהיה הכי פוגעת בזכויות אדם בעולם, לא רק במזרח התיכון, ותהיה מהמשטרים החשוכים ביותר, מי שחושב שהוא נאור וינקה את מצפונו בכך שהוא עוצם את העיניים ויגיד 'נתתי להם מדינה, אין לי מושג מה קורה שם' - בעיניי, זו שחיתות פי אלף גדולה".