לא רק בני ברק, ביתר עילית ומאה שערים: אחרי כמה ימים סוערים של עימותים בין חרדים לשוטרים ברקע הפרות הנחיות הקורונה, התרבו בימים האחרונים הדיווחים על שורה של התרופפויות במשמעת בציבור החילוני. "התחושה הזאת של סוף עונה היא מוטעית, היא מאפשרת גל נוסף של זלזול בהנחיות כשהמציאות מדברת אחרת", אמר הבוקר (א') בריאיון באולפן ynet סגן דוברת המשטרה, סגן-ניצב אסי אהרוני.
בסוף השבוע רשמה המשטרה אלפי דו"חות למפירי הסגר במסיבות, בפאבים ובחוף הים. כך למשל נחשפה מסיבה בראשון לציון עם כ-150 משתתפים ובכללם חולה קורונה מאומת. בירושלים אותרה מסיבה בהשתתפות עשרות מבלים. במסגרת הפשיטה על המסיבה התברר כי המארגנת חשודה כחולת קורונה.
במקביל סיכלה אמש המשטרה מסיבת טבע שתוכננה להיערך בשטח פתוח ביישוב אדם בבנימין. עם קבלת הדיווח על רכב חשוד שנע באזור, החלו כוחות משטרה לבצע סריקות לאיתורו. השוטרים הבחינו בכמה כלי רכב חונים במקום מבודד בשטח פתוח, וכשבדקו את המתרחש הבחינו בכמה צעירים שתכננו לקיים את המסיבה.
3 צפייה בגלריה
המשטרה סיכלה אמש "מסיבת טבע" שתוכננה בשטח פתוח ביישוב אדם שבגזרת בנימין
המשטרה סיכלה אמש "מסיבת טבע" שתוכננה בשטח פתוח ביישוב אדם שבגזרת בנימין
סוכל התכנון לקיים מסיבת טבע
(צילום: דוברות המשטרה)

"זה קורה בכל הארץ", אמר הבוקר סנ"צ אהרוני. "אני לא מצליח להבין את אלה שמדחיקים את המציאות והולכים לבלות במסיבות רבות משתתפים, כשהדבר היחידי שצריך להיות להם בראש זה אותה תמונה של אנשים שנאבקים על הנשימות שלהם בבתי החולים. בסוף השבוע התקיימו מסיבות בחיפה, תל אביב, הרצליה, ראשון לציון, חולון ובמקומות רבים אחרים.
"כשאנחנו אומרים 'מסיבה' מדובר על עשרות עד מאות אנשים. רוב המסיבות מתקיימות בבתים פרטיים, חלקם במועדונים ובפאבים. אנחנו רואים שם חולים מאומתים, רואים שם מפירי בידוד. זה בלתי נתפש. אנחנו רושמים דו"חות, פותחים תיקים פליליים למארגני המסיבות ולחולים המאמתים שנמצאים במקומות האלה. בחורה שחשודה כחולה מאומתת מארגנת מסיבה זה כמו להגיד 'אני עושה מסיבת הדבקה'".
- כמה כתבי אישום הוגשו נגד מפירי בידוד ואנשים שעברו על ההנחיות? "הוגשו עד עכשיו עשרות כתבי אישום ויש עוד עשרות שעובדים עליהם. צריך להדגיש שעבירה של הפצת מחלה יכולה לגרור ענישה של עד שבע שנות מאסר. אני לא מאמין שבית משפט יפסוק שבע שנים, אבל גם חודשים רבים זה משמעותי מאוד כלפי אנשים כאלה שמפירים את החוק".


3 צפייה בגלריה
אסי אהרוני באולפן ynet
אסי אהרוני באולפן ynet
"זה בלתי נתפש". סנ"צ אהרוני באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
- אולי אנשים אומרים לעצמם שזאת תקופה קשה ושהם נחנקים בסגרים. "יכול מאוד להיות שזה מה שמניע אותם, אבל אנחנו פה חוזרים שוב לאותה ערבות הדדית שמדברים עליה כבר חודשים. אנחנו פועלים בכלים שניתנו לנו, לקחת מארגן מסיבה ולשים אותו בכלא זה לא במסגרת הכלים שניתנו לנו במאבק בקורונה. אנחנו יכולים לאכוף את זה על ידי ברירת קנס או פתיחת תיק לחולים מאומתים, אבל האכיפה בארץ היא חסרת תקדים. חילקנו כבר יותר מ-580 אלף דו"חות.
"המשמעת נמצאת כרגע בהתרופפות משמעותית, אבל כל אחד מאיתנו צריך להסתכל על עצמו ולחשוב איך הוא מתקן ואיך הוא מקפיד יותר על ההנחיות. אם לא נקפיד על ההנחיות - אנחנו רק נחמיר את המצב".
- תאר את הסיטואציות שעמן מתמודדים השוטרים. "לצערי, בחלק מהמקומות הם מותקפים על ידי המבלים, בין אם זה בגז פלפל ובין אם זה באלימות. כשאנחנו נכנסים למסיבות האלה, רוב המבלים מנסים להימלט ולהסתתר. חלקם עושים את זה בדרכים יצירתיות וחלקם פחות - בחדרים ונועלים את עצמם או מתחת לשולחנות, מאחורי וילונות ובארון בגדים. לצערי גם היה אחד שיצא מהחלון וגילינו את זה בדיעבד לאחר שהוא נפל מקומה שלישית ופונה במצב קשה לבית חולים. מנסים לעשות הכול כדי להתחמק מדו"ח".
3 צפייה בגלריה
אכיפת המשטרה את הסגר השלישי במחסום במחלף קוממיות
אכיפת המשטרה את הסגר השלישי במחסום במחלף קוממיות
אכיפת הסגר בכבישים
(צילום: דוברות המשטרה)


בתוך כך, בחברה החרדית ממשיכים המדדים להצביע על תחלואה נרחבת. כך למשל במודיעין עילית שצבועה באדום בוהק - שם הגיע מספר החולים המאומתים בסוף השבוע ל-2,600. עו"ד נתן רוזנבלט, תושב העיר, טוען כי יש לקחת את הנתונים בפרופורציה: "יש לנו בסך הכול 14 אנשים שנמצאים בבתי חולים, מתוכם יש בסך הכול שני חולים קשים לפי ההגדרה".
הוא צידד בהמשך הפעלת תלמודי התורה: "אם נפתח את בתי הספר ואת תלמודי התורה אנחנו נראה ירידה עצומה בתחלואה. מה שקורה היום זה שבכל כניסה לבניין יש לנו 20 ילדים בערך, ואז אין לך שליטה עליהם, הילדים משחקים בינם לבין עצמם ומעבירים את הקורונה בלי שליטה. לעומת זאת, אם אתה מושיב 20 ילדים בתוך כיתה ענקית של 60 מטר תחת הגבלות ופיקוח, לא היינו מגיעים לנתונים האלה".
- אבל בסגר הילדים אמורים להיות בתוך הבתים. "תחזיק אתה 10 ילדים בבית שלך במשך שבועיים וחצי בלי שייצאו אפילו לכניסה, ואחר כך תבוא להטיף לנו מוסר מה אנחנו צריכים לעשות. אנחנו מחזיקים 10 ילדים ולפעמים גם יותר בתוך קופסה קטנה. אין לנו טלוויזיה, אין לנו פלייסטיישן, אין לנו וידאו. אז ברור שהילדים יוצאים לכניסה ואין אפשרות לשלוט על זה.
"אני כבר לא מדבר על המחיר החינוכי שאנחנו משלמים על זה, המחיר הערכי. אני מדבר רק על המחיר של הקורונה. וצריך לציין שבמודיעין עילית מקדם ההדבקה הוא נמוך יחסית ועומד על 0.8".